Belgien har knækket roadpricing-koden
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Belgien har knækket roadpricing-koden

PLUS.

Siden 2016 har lastbiler betalt for at bruge vejene i tre belgiske regioner. Både snyd- og fejlrate er i bund.

Roadpricing er en rigtig god idé. Teknologien er der, og det fungerer i virkeligheden. Så kort kan erfaringerne fra Belgien ifølge Johan Schoups summeres op. Han er administrerende direktør for det offentligt ejede selskab Viapass, der administrerer det satellitbaserede roadpricingsystem, som regionerne

Læs videre med et PLUS-abonnement

Få adgang til al PLUS-indhold og Ingeniørens e-avis med et PLUS-abonnement.

Som IDA-medlem har du gratis adgang til PLUS-indhold. Læs her hvordan.

Flandern, Vallonien og Bruxelles indførte for lastbiler i 2016. »Det er selvfølgelig svært at starte et sådant system op. Der er jo ingen, der er begejstrede for udsigten til at skulle betale for at bruge vejene. Men når reglerne er ens for alle, og man har et kontrolsystem, der sikrer, at det er meget, meget få, der snyder, så kommer opbakningen efterhånden.« Målet med det belgiske s...