Belgien har knækket roadpricing-koden
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.

Belgien har knækket roadpricing-koden

Roadpricing er en rigtig god idé. Teknologien er der, og det fungerer i virkeligheden. Så kort kan erfaringerne fra Belgien ifølge Johan Schoups summeres op.

Han er administrerende direktør for det offentligt ejede selskab Viapass, der administrerer det satellitbaserede roadpricingsystem, som regionerne Flandern, Vallonien og Bruxelles indførte for lastbiler i 2016.

»Det er selvfølgelig svært at starte et sådant system op. Der er jo ingen, der er begejstrede for udsigten til at skulle betale for at bruge vejene. Men når reglerne er ens for alle, og man har et kontrolsystem, der sikrer, at det er meget, meget få, der snyder, så kommer opbakningen efterhånden.«

Målet med det belgiske system var at få især de udenlandske godsoperatører til at betale for deres brug af regionernes vejnet, og det er lykkedes. 54 procent af indtægterne fra kørselsafgiften kommer i dag fra udenlandsk registrerede lastbiler.

I dag tager tarifferne ikke højde for trængsel, men de belgiske politikere har åbnet for denne mulighed i lovgivningen, og systemet er ifølge Johan Schoups forberedt til, at man kan indføre trængselsbestemte tariffer »ved et tryk på en knap«. Desuden kan det udvides til også at omfatte andre typer køretøjer, som der allerede er stemmer i Belgien, der ønsker.

Relevante erfaringer

Derfor er de belgiske erfaringer relevante for Danmark, hvor politikerne i årevis har afvist opfordringer om at indføre eller teste roadpricing – og gerne med tariffer, der modvirker trængsel – fra en bred vifte af forskere, flere regeringsnedsatte kommissioner og organisationer lige fra Dansk Erhverv, 3F Transportgruppen, Autobranchen, FDM, Det Økologiske Råd og tænketanke af forskellig politisk oberservans som Kraka, Concito og Cepos.

Politikernes argument har været, at teknologien ikke var klar. Men det er den, ifølge Johan Schoups.

»Præcisionen er blevet meget høj. I vores kravspecifikation skrev vi, at der måtte være en afvigelse i præcisionen på højst 2 procent uden for byerne og 4 procent i byområder, men uden for byerne er afvigelsen nu omkring 0,7 procent og ofte lavere, og inde i byerne er gennemsnittet 1,1 procent og nogle gange op mod 2. Det handler både om, at der er kommet flere satellitter og om, at de algoritmer, der kompenserer for udfald i satellitsignalerne, er blevet bedre,« siger han.

Risikoen for snyd

Både i Belgien og i Danmark har risikoen for snyd været rejst som en kritik. Derfor bruger Viapass både permanente og flytbare kameraer med nummerpladegenkendelse til at kontrollere, om der er lastbiler på betalingsvejene, der enten ikke har udstyret installeret eller på anden måde forsøger at omgå systemet.

»Allerede efter syv måneder overholdt over 99 procent af de kontrollerede kravene, og de sidste fire måneder har vi ligget over 99,4 procent. Så vi har meget få forsøg på at omgå reglerne.«

Succesen har ifølge Johan Schoups fået flere i Belgien til at foreslå, at mindre erhvervskøretøjer og personbiler også skal betale kørselsafgifter. Teknisk er det muligt, men det kan kræve andre tekniske løsninger end den on-board unit, der er påkrævet i dag, siger han.

»Private bilister er et andet segment, hvor man måske hellere skal bruge de smartphones, folk alligevel kører rundt med, for der vil nok være en del, der ikke er begejstrede for et lovkrav om, at de skal have en sort boks monteret i forruden på deres fine nye bil,« siger Johan Schoups.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Får man så en bøde hvis man glemmer sin telefon hjemme? Eller hvis man har to biler, hvordan afgøres afgiften da?
Har man en chance for at kende prisen inden man tager afsted?
Hvis der er et uheld, og man havner i kø, får man så en ekstra regning?

  • 3
  • 3

Får man så en bøde hvis man glemmer sin telefon hjemme? Eller hvis man har to biler, hvordan afgøres afgiften da?


Jeg er ret sikker på at løsningen med en smartphone styres af at man aktiverer en app... Lidt lige som de der parkerings-app hvor man starter appen når man holder stille og stopper den igen når man henter bilen. Ellers vil det reelt være et lovkrav at man slukker sin telefon når man kører med bus, eller får et lift af en kammerart :) Det er nok et større problem hvis telefonen løber tør for strøm midt på turen, på parkeringsappen har man tros alt forudvalgt et tidspunkt som man forventer at man henter bilen...

Jeg tror mere på en fastmonteret enhed og mon ikke folk kan motiveres af en markant nedskrivning af registreringsafgiften, til fordel for at betale et mindre beløb pr km... Så kan man også lave en gradvis overgang til roadprice… Vil du betale 200.000 kr i registreringsafgift på din nye fine bil, eller +2 kr pr km de første 100.000 km...

  • 2
  • 2

Tja, en brobizz tjener allerede formålet hvor der er roadpricing i Skandinavien, så en version 2 kunne vel også klare resten m.h.t. nøjagtighed.

  • 1
  • 0

Jeg tillader mig at antage, at det er de aller færreste, der står op om morgenen for at bevæge sig ud i trafikken for at få en kørselsoplevelse, stort set alle har et legitimt ærinde, de skal for eksempel nå til deres arbejdsplads, gerne uden at spilde tid og penge. Hvis nogen tror, at det vil koste mindre og skabe bedre flow i trafikken at indføre en yderligere bilskat, så er det forhåbentlig ikke ingeniører. Jeg kan bedre se et meget mere simpelt motiv for en begejstring for nye beskatningsværktøjer.

  • 5
  • 2

Der er da ingen ende på det der kan belægges med afgifter. For få år siden var der afgifter på blanke CD fordi alle jo ulovligt kunne brænde musik på dem (ikke at man gjorde, men man kunne).
Der er afgift på at købe vand, men der er også afgift på at hælde det væk igen.
Vi betaler dyrt for benzin, og endnu dyrere for vores biler. Er der seriøst nogen der tror at registreringsafgiften får bare få kroners nedsættelse ved indførelse af road pricing. ??

Selvfølgelig er direktøren for selskabet der laver systemet da tilhænger - hvad forventer vi ?

Og selvfølgelig er tilhængerne herhjemme - Tænketanke, Økologisk råd, lad mig ikke nævne dem alle.
Men hvem har undersøgt om vi kunne 'sænke' bilpriserne fx. til Tysk niveau. - Nej vel.
Hvorfor taler man ikke højt om den sydlige motorvej til Sønderborg der var færdig 'før' tid, og under pris. - Nej vel (det var jo tyske firmaer der lavede den, så, tys tys).
Vi må finde os i evig lange vejarbejder, til overpris. kæmpe bil priser, kæmpe afgifter.

Og rejse kortet der holder øje med at vi står på og står af - og så kræver en højere betaling end nogensinde før.

Gad vide hvordan de overlever i andre lande, uden vores skatter, gebyrer og afgifter. ??

Nej, nu de er igang. Hvorfor kræver vi så ikke at alle fitnes app's skal melde tilbage til skattevæsenet. Så kan vi sætte afgift på a slide stierne i skovene. Og vi kan slutte af med en afgift på hvert åndedræt ... Skal vi sige 1 øre pr gang vi trækker vejret + 2 øre for at gabe højt.

Nej der er ingen ende for politikeres (og trafik forskeres) ide rigdom.

  • 0
  • 1