Bekymret britisk brandvæsen: Flere brande i lithium-ion-batterier til elcykler

Der udbrød brand i en elcykel med et lithium-ion-batteri, der var under opladning i en lejlighed i London-bydelen Shepherd’s Bush. Illustration: London Fire Brigade

For nylig gik et gys gennem mange London-borgere, da der opstod brand i en 12. sals lejlighed i et lejlighedskompleks i bydelen Shepherd’s Bush. Det ligger kun 1,6 kilometer fra Grenfell Tower, hvor 72 mennesker mistede livet i en brand i 2017.

Så galt gik det ikke i Shepherd’s Bush, for det lykkedes godt 60 brandfolk at få kontrol over flammerne. Efterfølgende har brandeksperter fra London Fire Brigade udpeget et lithium-ion-batteri i en elcykel som synderen.

Og det har affødt en generel advarsel, da det ikke er første gang. Det bliver beskrevet som et stigende problem, at der opstår brand i batterier til elcykler og elløbehjul.

Ifølge mediet Engineering & Technology har Londons brandfolk registreret 57 brande udsprunget af lithium-ion-batterier i år, hvoraf 39 er fra elcykler og -løbehjul.

Det er ‘meget bekymrende’, skriver London Fire Brigade på Twitter.

»Når disse batterier og opladere fejler, sker det med stor voldsomhed, og branden kan være svær at kontrollere. Ofte bliver de (elcykler og elløbehjul, red.) opbevaret på fællesarealer og kan blokere udgangsveje.«

En stor del af elcykel-brandene sker i tilfælde, hvor en konventionel cykel er blevet elektrificeret med udstyr købt på nettet.

»Der er en betydelig risiko forbundet med konverterede elcykler, der er købt på nettet og med batterier købt separat, der måske ikke lever op til sikkerhedskravene. Lithium-ion-batterier er følsomme over for fejl, hvis der bruges forkerte opladere,« udtaler brandefterforsker Charlie Pugsley fra London Fire Brigade i en pressemeddelelse.

Brandafdelingen angiver ikke præcist, hvad der fik lithium-ion-batteriet Shepherd’s Bush til at gå i brand udover, at det skyldes en fejl i batteriet. Ifølge en BBC-reportage fra ulykkesstedet er det sket under opladning.

Beboeren i lejligheden, hvor branden startede, fortæller, at han havde en ven på besøg, der var ved at lade sin elcykel op på et af værelserne, da der pludselig begyndte at sive mørk røg op fra batteriet.

I Danmark har brande i lithium-ion-batterier også fået meget opmærksomhed, men hovedsageligt, når de sidder i elbiler. Der er dog også eksempler med elcykler. I 2020 brændte to bygninger i Høruphav på Als ned til grunden i en brand, der opstod i en elcykel.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

...kommer der en brand i EVs der slår ti mennesker ihjel. Og så er det slut med det. Skibet der sank med en masse biler ombord, er bare et forvarsel. Og jo højere energiindhold de forsøger at udvikle batterierne med, desto farligere bliver det.

  • 7
  • 56

...kommer der en brand i EVs der slår ti mennesker ihjel. Og så er det slut med det

Du har ikke overvejet energiindholdet i en tank benzin? Franske biler er kendt for at selvantænde ligegyldigt om de er BEV'er eller ICE'er. Måske ville det være en ide at tømme ICE'ernes benzintanke og fylde dem med N2 før de bugseres ombord på Odden/Ebeltoft færgen? Jeg mener - alt andet vil da være fuldkommen ansvarsløst?

eller noget..........

  • 52
  • 19

Her er link til amerikanske data for bilbrande.

https://www.autoinsuranceez.com/gas-vs-ele...

Pr. 100K solgte biler var der 25 EV brande, 1530 ICE (Gas) brande og 3475 Hybrid brande. Skal vi ikke vedtage at risikoen for en EV brand er mindst en faktor 50 lavere end for biler der kører på fossilt brændstof. Dermed ikke sagt at det ikke kan være alvorligt når en EV brænder. Det skal selvfølgelig minimeres mest muligt. Man bør måske overveje om hybrider skal med færgen?

Når det kommer til billige produkter der anvender Li-ion batterier så ville jeg ikke have disse i huset unden opsyn, ligesom en hjemmebygget elcykel fik lov at bo på terrassen hvor den kan brænde uden risiko. Man kan fx søge på Segboard + brand og få adskillige sager i DK alene.

https://dinavis.dk/nyheder/2022/04/19/endt...

  • 38
  • 4

De fleste el-cykler består af 18650 batterier.

Ligesom alle andre batterier, skal 18650 batterier der sælges løse i EU være inklussiv beskyttelse.

Her kan læses om de forskellige typer beskyttelse som anvendes for typiske 18650 batterier:

https://www.researchgate.net/publication/3...

De celler, som sidder i færdige el-cykelbatterier, indeholder ikke altid beskyttelse, men det er et lovkrav at det samlede el-cykel batteri skal være sikkert, og leve op til kravene.

18650 anvendes vist også i ældre Tesla'er. De enkelte celler i Tesla er vist uden beskyttelse.

  • 4
  • 12

... eller en færge fyldt med batteribiler, der alle bryder i brand et efter et...

Man kan endnu ikke slukke en batteribrand lige så nemt som en benzinbrand, og slet ikke hvis der er rigtigt mange i brand på samme tid.

Jeg anser disse batteribiler for, at være en øjebliksløsning, når der er syntetiske brændstoffer nok, så vil forbrændingsmotoren stå tilbage som "vinderen".

  • 11
  • 33

"Ligesom alle andre batterier, skal 18650 batterier der sælges løse i EU være inklussiv beskyttelse."

Kan du ikke lige uddybe det? Mig bekendt er der ikke noget beskyttelseskredsløb på hverken brunstens/alkaline-batterier eller blybatterier. Og det er heller ikke noget problem at købe 18650 batterier uden beskyttelseskredsløb i EU. I praksis kan de ikke rigtig bruges til noget uden et kredsløb, der beskytter mod overopladning og total afladning.

Er der nogen dokumentation for artiklens påstand om, at "En stor del af elcykel-brandene sker i tilfælde, hvor en konventionel cykel er blevet elektrificeret med udstyr købt på nettet."?

Jeg tænker umiddelbart, at det er forholdsvis få almindelige cykler, der bliver sat el-motor på. Jeg har selv gjort det, men jeg har endnu til gode at møde en anden cyklist i Aarhus, som også kører på en hjemmebygget elcykel. Så super mange kan det næppe være. Og hvorfor skulle det være anderledes i England (det er nemlig lidt bøvlet at få fastgjort alle eldelene på en almindelige cykel)?

  • 15
  • 2

Boremaskiner, plæneklippere mm. rummer typisk også 18650 celler.

18650 celler kan med lethed købes uden beskyttelse indbygget. Er det ikke snarere sådan at batteriet skal være beskyttet, men der er ikke krav om at de enkelte celler i batteriet har indbygget beskyttelse?

I øvrigt kan man anvende LiFePo4 celler i stedet for LiIon celler. LiFePo4 er ikke tilbøjelig til at selvantænde ved mishandling. Det koster lidt på kapaciteten, men til gengæld kan man sove lidt roligere.

Mvh. Peter

  • 20
  • 0

Jeg anser disse batteribiler for, at være en øjebliksløsning, når der er syntetiske brændstoffer nok, så vil forbrændingsmotoren stå tilbage som "vinderen".

Du har ikke overvejet at der sker udvikling inden for batterier?

F.eks. skulle LFP batterierne i kinesiske Tesla 3 være langt mindre brændbare end eksempelvis traditionelle 18650 celler.

Og du kan da ikke seriøst mene at et stykke maskineri som vender retning flere tusinde gange i minuttet, og som består af tusindvis af smådele der skal synkroniseres, er bedre end en motor der vejer en brøkdel og som kun består af to dele (hvoraf kun en roterer!) .

  • 33
  • 5

Kan du ikke lige uddybe det? Mig bekendt er der ikke noget beskyttelseskredsløb på hverken brunstens/alkaline-batterier eller blybatterier. Og det er heller ikke noget problem at købe 18650 batterier uden beskyttelseskredsløb i EU. I praksis kan de ikke rigtig bruges til noget uden et kredsløb, der beskytter mod overopladning og total afladning

Som der står i artiklen jeg henviste til, så er der flere forskellige former for beskyttelse. De fleste typer er mekaniske. Den bedste beskyttelse, inkluderer også en elektronisk beskyttelse med en chip. Når det er større strømme, anvendes aldrig en beskyttelse med chip. Den pågældende artikel undersøger forskellige batterier og deres beskyttelse. Kun en af de 4 typer beskyttelse er elektronisk. Batterier til store strømme, kan ofte levere mange ampere, og der er derfor også brændrisiko på grund af det de er forbundet til.

Det er korrekt, at du nemt kan købe batterier på nettet, som er uden beskyttelse, og ikke er lovlige at sælge til private i EU. Dertil kan færdige produkter, indeholde batterier uden beskyttelse, fordi at produktet måske har en ekstern beskyttelse.

  • 2
  • 3

18650 celler kan med lethed købes uden beskyttelse indbygget. Er det ikke snarere sådan at batteriet skal være beskyttet, men der er ikke krav om at de enkelte celler i batteriet har indbygget beskyttelse?

Læs eventuelt den PDF filer jeg linkede til. Her er afsnit III. Mandatory Protection Devices, og IV. Optional Protection Devices. Ikke alle former for beskyttelse er lige effektive, men de celler vi køber i butikkerne som kunder skal mindst indeholde mandatory protection. Det kan så diskuteres, om denne kan fejle, og om det er nok. Selvom et batteri er forsynet med beskyttelseskredsløb, kan de ikke forhindre at de kan eksplodere ved brænd.

I artiklen kan læses om beskyttelsen for to typer Samsung batterier, og to typer Sony batterier. Kun et samsung batteri er med elektronisk beskyttelse.

  • 4
  • 3

"Som der står i artiklen jeg henviste til, så er der flere forskellige former for beskyttelse. De fleste typer er mekaniske"

Ja, og dermed kan de ikke sammenlignes med en elektronisk beskyttelse. Det handler bare om, at der er er lavet en ventil eller et udluftsningshul i den enkelte celle, så den ikke eksploderer pga. overtryk (nu har jeg faktisk fået læst den del af artiklen i IEEE Access). Så denne del af debatten om Ing.dk's artikel beror altså på en misforståelse af begrebet "protection" og kan afsluttes :)

Og så at jeg noterer mig, at forfatterne skifter rundt mellem at betegne 18650 celler som enten "cells" eller "battery". Jeg lærte i sin tid, at det på dansk hedder elementer, som kunne kobles sammen til et batteri. Gælder dette stadig - og også for lion-celler?

  • 8
  • 1

Nu handler det jo om energilagring og ikke motorkonstruktion. En rotationsmotor er altid at foretrække. Elmotorens største svaghed er at den lige som dieselmotoren er stærkes ved lave omdrejninger, men samtidig er det den største fordel, alt efter hvad man søger i motoren. Tilgengæld er energitætheden i benzin/diesel mange gange højre og mere slukningsvenlig, da den blot skal kvæles, Hvor i mod batterier er en kemiskbrand der ikke kræver ilt, og dertil frigiver nogen ganske giftige forbindelser.

Der er ingen tvivl om at elbilens største ulempe er de store tunge batterier, og her venter vi på en ny batteri teknologi der skal afhjæle dette. Men for at måle sig med fossiler (ca. 10kw/L) skal batteriet blive meget mere effektiv, og så er der sprøgsmål om brandsikkerheden, hvor batterier desværre ikke er afhængig af ilt, hvilket gør det svært at slukke.

  • 4
  • 7

Du har ikke overvejet energiindholdet i en tank benzin?

Energiindholdet i benzin og diesel er selvfølgelig LANGT højere end i et batteri. Det er derfor at rækkevidden af EVs er så kort ift benzin og diesel biler.

Eksplosionsfaren i et EV batteri skyldes ikke høj energidensitet. Derimod skyldes den at komponenterne i redoxprocessen har så høj kontaktflade (er blandet godt). Hvis benzinen i en bil lå (forstøvet og) blandet med ilt, ville den også være ekstremt farlig. Selv diesel ville være farlig. Men diesel er jo nærmest ikke til at få til at brænde, når ikke opblanding med ilt (og højt tryk) er tilstede.

Selv almindeligt bagemel er ret så eksplosionsfarligt, hvis det er blandet godt med ilt - fx som støv i en industribygning. Men sætter du en tændstik til en pose hvedemel, sker der ikke en skid.

  • 18
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten