Behandl kvinder skidt – og de strømmer ind på naturvidenskabelige studier
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Behandl kvinder skidt – og de strømmer ind på naturvidenskabelige studier

En tredjedel af de optagne er kvinder på STEM-uddannelserne, og sådan har det set ud i en del år. Illustration: Bigstock/trans961

»Tillykke til de mange, der har taget en stor beslutning om at begynde på en videregående uddannelse. Det giver flere muligheder og frihed til at skabe det gode liv.«

Sådan lyder det fra uddannelses- og forskningsminister Tommy Ahlers i kølvandet på de nye optagelsestal for dugfriske studerende på landets videregående uddannelser.

Nærstuderer vi tallene, er der imidlertid – trods alskens europæiske og danske imagekampagner -fortsat langt færre kvinder end mænd, som higer efter det gode liv via et teknisk eller naturvidenskabeligt studie.

»Der er ikke markante ændringer i andelen af kvinder, der er optaget på STEM-uddannelserne i 2018 sammenlignet med hverken 2011 eller 2017. For alle årene er cirka en tredjedel af de optagne kvinder,« konstaterer Uddannelses- og forskningsministeriet i en analyse.

Læs også: »I er for smukke og sjove til at være ingeniører«

Samme konstatering om en fortsat kønskløft gentager ministeriets embedsfolk i en analyse af andelen af kvinder, der er optaget på ingeniøruddannelserne i 2018 sammenlignet med 2017. Det er stort set uændret.

Dog ses en mindre stigning på diplomingeniøruddannelsen fra 24 procent kvinder i 2017 til 25 procent i 2018. Et tal som dog også kan holdes op imod, at der ses en mindre stigning i andelen af kvinder i optaget til samtlige uddannelser fra 56 procent i 2017 til 57 procent i 2018.

Stagnation præger de nye optagelsestal, når det gælder kvinders indtog i de mandedominerede STEM-uddannelser. Illustration: Uddannelses- og forskningsministeriet

STEM står stille

Optaget fra 2018 gentager altså traveren om, at mennesker med to X-kromosomer i langt mindre grad end de med XY-kromosomer gider vælge en STEM-uddannelse. Og hvorfor forholder det sig egentlig sådan, at der stadig er langt færre kvinder i STEM-fag?

Forskellige teorier har forsøgt at indkredse og dokumentere de eksakte årsager de seneste år. Måske skyldes det kønsforskelle i hjernen, manglende kvindelige rollemodeller, uhensigtsmæssige forventninger. Eller måske er undervisningen i STEM-fag i folkeskolen og gymnasiet ubevidst tilrettelagt sådan, at den favoriserer hankøn.

Et studie fra år i byder på en helt anderledes tilgang til mysteriet om den kvindelige underrepræsentation i STEM-uddannelser. Studiet publiceret i Psychological Science er udført af psykologerne Gijsbert Stoet fra Leeds Beckett University og David Geary fra University of Missouri. De har gransket det paradoks, at des dårligere vilkår kvinder døjer under, desto højere er andelen af kvinder, som gennemfører STEM-universitetsuddannelse.

Eller med andre ord: Jo bedre kvinder har det, jo værre står det til med antallet af kvindelige STEM-kandidater.

Klikker du på et større format af denne graf, vil du kunne se Danmarks placering af andel af kvindelige STEM-kandidater i forhold til ligestilling og andre landes formåen indenfor samme områder. Illustration: David O'Geary

Eksempelvis bliver 41 procent af universitetsgraderne i STEM-fag i Algeriet opnået af kvinder. Altså i et land hvor der bliver kønsdiskrimineret på arbejdsmarkedet til ulempe for kvinderne, og hvor ligestillingen må siges fortsat at halte en del. I Tunesien er tallet på 38 procent, og 37 procent i de Forenede Arabiske Emirater. Omvendt er tallene i ligestillingsferme Finland, Holland Norge helt nede på 20 procent.

Læs også: Studie: Drenge bliver ingeniører, fordi de tisser stående

Andelen af mænd er høj inden for teknisk videnskab (67 pct.). Kilde: Uddannelses- og forskningsministeriet

Vilkårene for kvinder er defineret ud fra World Economic Forum Global Gender Gap-index, der måler ligestillingen i nationer bl.a. ud fra antallet af kvinder repræsenteret i beslutningsorganer, beskæftiget i højere stillinger og med ensartede lønniveuer m/k.

De to amerikanske psykologer tror, at paradokset kan forklares med, at kvinder i samfund med lav ligestilling simpelthen søger hen imod job, hvor der er størst mulighed for solide økonomiske rammer og herigennem chancen for løsrivelse samt et mere selvstændigt liv..

»I lande med dårligere ligestilling er STEM-fag en måde, hvor piger og kvinder kan opnå en bedre livskvalitet,« skriver forskerne.

Læs også: Softwareingeniør går i kødet sexistiske kommentarer

Besynderligt paradoks

I samfund, hvor mænd og kvinder er beriget med nogenlunde samme rettigheder og muligheder, har kvinderne i runde tal chancen for at vælge hvilken som helst uddannelse de måtte foretrække og have en passion for. Nogle gange er det STEM-fag. Oftere er det helt andre uddannelser.

For takket være velfærdssamfundet med en høj grad af social sikkerhed kan kvinder (og mænd) uanset hvad politikere, tænketanker og arbejdsmarkedsøkonomer så opfordrer dem til, vælge at vige helt udenom fysik eller kemi til fordel for nærorientalsk arkæologi, assyriologi, anvendt filosofi eller andre humanistiske universitetsuddannelser med noget nær statsgaranti for høj ledighed og lavt lønniveau.

»Det er et paradoks, fordi lande med høj ligestilling typisk er dem, som giver kvinder og piger bedre muligheder for uddannelse og empowerment (Evnen til at få kontrol over og tage ansvaret for sit eget liv og sin situation red.), og generelt forsøger at højne kvinder og pigers engagement i STEM-fagene,« skriver de to amerikanske psykologer.

Dyk ned i tallene for de enkelte ingeniøruddannelser herunder

Illustration: Uddannelses- og forskningsministeriet
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Ved et hurtigt kig på kurverne ses, at germanske lande skiller sig ud som en gruppe for sig.
Hvorfor det?

  • 1
  • 0

Står der ikke bare at kvinderne er forkælede?

Kvinder har aldrig haft bedre muligheder end i dag. Stop det ligestillingshalløj, og lad kvinderne kæmpe for det. Så kan de allesammen prale med at være mønsterbrydere, i stedet for at være kvindekvoteryttere.

  • 9
  • 6

Det fortæller mig med al ønskelig tydelighed, at kvinder generelt ikke interesserer sig for tekniske fag.

I lande hvor kvinder har dårlige forhold, tvinger de sig selv til at tage en teknisk uddannelse, for at opnå de samme økonomiske forhold og samme frihed som mænd har dér.
Alternativet er at være i lommen på deres mand.

I lande hvor der der 'ligestilling', behøver de slet ikke den slags. Majoriteten af kvinderne gifter sig jo stadigvæk 'opad' rent økonomisk, men med ligestillingen som trumf har de automatisk samme rettigheder som deres mænd, nu bare med højere gennemsnitsløn i kraft af deres mands større indtægt - som naturligvis er 'fælles' (ja, 'ligestilling' igen).
Dermed er de selv fri til at vælge uddannelse og arbejde efter hvad de har lyst til, og ikke hvad omstændighederne tvinger dem til.

  • 11
  • 3

Ligestilling er en svær ting, specielt når man snakker om ligestilling mellem kønnene.
For hvordan skaber man ligestilling mellem noget, der ikke har samme udgangspunkt,
for mænd og kvinder er ikke ens fysisk og psykisk.

Man kommer ikke uden om, at mænd har deres problemstillinger i ligestillingsdebatten, og kvindes har deres.

  • 8
  • 1

Min erfaring, siger mig at det er vigtigere at man har plads og mulighed til at finde ind i sig selv og arbejde med det, som skaber mening for en selv. Så ja, regningerne skal betales og vi skal have tag over hovedet og mad på bordet. Men hvis livskvaliteten ikke følger med, så hjælper ingen stor lønningspose, prangende kontor eller fin titel.
Jordan Peterson har - syntes jeg - nogle gode pointer, fordi jeg syntes det er interessant at se hvordan at mange ting går igen - på trods af en anden religion, kultur, hudfarve, alder, kønsidentitet osv osv.
https://www.youtube.com/watch?v=kj7VgBnQNUc

  • 3
  • 0

Man kunne vel egentlig også vende problemet om og sige at der er en overvægt af mænd der går i STEM retningen, fremfor at vælge "Øvrige Uddannelser" hvor der er en overrepræsentation af kvinder.

Hvis flere af de mænd der valgte STEM, i steder søgte ind på Psykologi, Medicin og professionsbachelor-uddannelser, hvor der idag er overvægt af kvinder, så ville man også kunne opnå en 50/50.

Så det er lidt søgt og ensidigt at man gang på gang fokuserer på det er kvinderne der skræmmes væk fra nogle uddannelser, og (bevidst eller ubevidst) overser at "problemet" er lige så stort (>60% kvinder) den anden vej rundt.

Og derudover så har der i mange år været flere kvinder end mænd der kom ind på universitetet - hvorfor bliver dette ikke diskuteret? Hvis fordelingen af mænd/kvinder i hele universitetsverdenen pludselig er 40/60 - er dette så ikke et større "problem" end at der er en 60/40 fordeling af mænd/kvinder i STEM?

Jeg tror, som andre skriver, at man skal passe på med partout at ville have en lige fordeling mellem alle grupper i et givent felt.

  • 5
  • 0

@Thorbjørn Anker Hansen
et godt link

For dette er en kamp, der er meget ideologibaseret og meget lidt faktabaseret.
Og der er Jordan Peterson god til at indføre lidt fakta ind i debatten.

Og til det med STEM-uddannelserne, så kan jeg ikke lade være med at tænke på, hvad der skete med James Damore, da han prøvede at skrive et memo i google om nogle af de problemstillinger,
det med at skaffe nok kvinder ind i STEM-uddannelserne.
Og at han bliv fyret for at sige ideologien imod

En lidt lang video på små 50 min, men det er, hvor Jordan Peterson snakker med James Damore
https://www.youtube.com/watch?v=SEDuVF7kiPU

  • 1
  • 0

Hvis flere af de mænd der valgte STEM, i steder søgte ind på Psykologi, Medicin og professionsbachelor-uddannelser, hvor der idag er overvægt af kvinder, så ville man også kunne opnå en 50/50.


Der er bare den hage ved det, at kvinder får bedre karakterer end mænd. Derfor må kvinderne vælge først.

Så bliver det måske lidt absurd, men favoriseringen af piger i skolesystemet, betyder at de får dårligere jobs og mindre løn senere hen.

  • 0
  • 0

Der er bare den hage ved det, at kvinder får bedre karakterer end mænd. Derfor må kvinderne vælge først.

Så bliver det måske lidt absurd, men favoriseringen af piger i skolesystemet, betyder at de får dårligere jobs og mindre løn senere hen.


Mit gæt er her, at der er - omend lille - så alligevel en solid forskel på studiet og det arbejde vi møder på markedet.
Kvinder er uden tvivl rigtig dygtige til at tilpasse sig deres uddannelse og på den måde score bedre karakterer. Hvor mænd af natur, typisk er mere rebelske.
Du skal også typisk lede 2 forskellige steder, hvis du vil finde ud af hvad der driver hhv kvinder og mænd. Jeg har meget tit mødt kvinder, som er væsentlig mere autoritetstro end mænd. Mænd åbner uden videre op for noget, som kvinder ville gå en stor bue uden om - hvor det direkte modsatte kan siges, hvis man skifter til kvindens perspektiv. Se bare hvem der typisk spørger ind til følelser og hvem der graver i teknikken.
Lyt f.eks på Mark Gungor:
https://www.youtube.com/watch?v=3XjUFYxSxDk
Hvis man ser hele showet - så vil man få detaljerne med og forstå at det selvfølgelig er en statistisk generalisering, hvor man er nødt til at tilpasse hans fortælling til én selv.
Men ud over det - så syntes jeg at han rammer rimelig godt -nyd det og hiv gerne kone/mand/kæreste eller hvad du nu har - med til at se det - det er godt! ;o)

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten