Begrænsede data og fri streaming: Fire danske teleselskaber brød netneutraliteten

I alt fire danske teleselskaber har forbrudt sig mod de nye regler om netneutralitet på det første år, viser en rapport fra Energistyrelsen.

To ukendte selskaber har tilbudt fri adgang til streaming eller sociale medier, selv om forbrugerne har brugt alt deres data, og et enkelt selskab har begrænset, hvor meget data, man må dele med sin laptop.

Endelig har teleselskabet 3 begrænset datahastigheden i udlandet, som Ingeniøren kunne fortælle i går. Bemærk dog, at 3 siden da har rettet sin indberetning. Efter eget udsagn har selskabet derfor ikke brudt netneutralitetsreglerne.

Læs også: Styrelse fjerner 3’s hastighedsgrænser for roaming

Det nye teleselskab Plenti er et de fire, som har fået en henvendelse fra Energistyrelsen, oplyser selskabet selv til Ingeniøren.

Det skyldes, at Plenti har abonnementer med fri data, hvor der er en grænse for, hvor meget data man må dele med f.eks. en computer gennem såkaldt tethering. Det forbryder sig imod de fælleseuropæiske netneutralitetsregler, da brugerne skal have frit valg af udstyr, hvilket man ikke har, hvis fri data er bundet til mobiltelefonen, lyder vurderingen fra Energistyrelsen på baggrund af retningslinjer fra EU’s teleorganisation Berec.

»Det strider formentlig imod forbrugernes ret til frit valg af udstyr, hvis man ikke kan bruge data fra mobilen på for eksempel en pc. Det har vi påpeget, og selskabet er ved at finde ud af det. Det lader til, at det skyldes, at de ikke har været opmærksomme på det,« siger Peter Hjørnager Pedersen, chefkonsulent i Energistyrelsens Center for tele og ansvarlig for rapporten om netneutralitet.

Plenti oplyser til Ingeniøren, at selskabet havde betragtet sig som mobilselskab og ikke internetudbyder, hvorfor selskabet ikke havde overvejet, at de havde forpligtelser i forhold til reglerne om netneutralitet. Det skriver selskabets direktør, Peter Magbæk i en mail til Ingeniøren.

'Derudover har tethering været en almindelig differentieringsparameter i mange år i en lang række andre lande herunder i EU. Det har dog aldrig været brugt så meget i Danmark. Formålet med net-neutralitets forordningen fra EU var at gøre op med differentiering af data i forholdt til device og anvendelse. Formålet var ikke at ramme vores misbrugsregler,' vurderer han i mailen.

Begrænsningen er i første gang indført for at undgå misbrug af abonnementet, forklarer Peter Magbæk videre i mailen.

'Vi så eksempler på deling af data til kolleger og/eller til server-parker. Det har aldrig været tanken med vores personlige abonnementer. Det er lidt ligesom en restaurant med fri salatbar – hvis gæsterne fylder poser med salat for at tage med hjem til venner og familie, så giver det ikke mening,' skriver han blandt andet.

Både Energistyrelsen og Plenti oplyser, at de er i dialog om at løse problemet. Plenti oplyser, at selskabet forventer, at de vil kunne fortsætte med at tilbyde fri data.

Fri facebook har også en grænse

De to andre selskaber, der har fået henvendelser fra Energistyrelsen er unavngivne, men har begge forbrudt sig mod reglerne om såkaldt zero-rating.

Zero-rating dækker over, at man lader være med at tælle data til særlige tjenester med i brugerens dataforbrug. Eksempelvis tilbyder CBB abonnementer med fri adgang til Facebook, mens andre selskaber tilbyder fri adgang til deres egen streamingtjeneste.

Alt det er lovligt, så længe den frie adgang til Facebook eller streaming stopper, når brugeren har nået sin datagrænse for resten af abonnementet.

»Det er lidt en krølle på kommerciel praksis-reglerne. Man må gerne zero-rate, men det skal behandles på samme måde som resten af trafikken, når man når toppen af datapakken,« forklarer Peter Hjørnager Pedersen.

Det skyldes, at internetadgangen ikke i praksis må begrænses til de zero-ratede tjenester, da det ville give konkurrenter til eksempelvis et teleselskabs streamingtjeneste dårlige konkurrencevilkår.

»Man kunne forestille sig et abonnement med meget lille datapakke, hvor det er meget dyrt, når pakken er brugt. Så betyder det meget om eksempelvis en musiktjeneste er zero-ratet. I Danmark har man typisk 20 eller 30 gigabyte, så zero-rating betyder ikke meget for forbrugerens valg af tjeneste,« uddyber Peter Hjørnager Pedersen.

Udover de fire henvendelser til specifikke selskaber har Energistyrelsen valgt at skrive til samtlige selskaber, da oplysningerne om klageadgang i forbindelse med reglerne generelt var mangelfulde hos de danske selskaber.

»Ikke bål og brand«

»Det er vores overordnede indtryk, at der ikke er væsentlige problemer med netneutralitet i Danmark, og det har ikke ændret noget nævneværdigt, at der er kommet nye regler,« siger Peter Hjørnager Pedersen.

Styrelsen har ikke fået anmeldelser af overtrædelser og har derfor undersøgt ved hjælp af et spørgeskema til 42 danske teleselskaber, hvordan deres regler ser ud i dag - og det har altså ikke afsløret større problemer.

»Vi har alligevel fundet nogle mindre ting i selskabernes besvarelser, som ikke helt er i overensstemmelse med reglerne. Der er ikke tale om bål og brand eller påbud, men fredelige henvendelser,« siger Peter Hjørnager Pedersen.

Opdateret 12/7 klokken 9:55 med kommentar fra Plenti-direktør Peter Magbæk.

Opdateret 14/7 med oplysning om, at 3 kun ved en fejl var blandt de fire selskaber, der havde brudt reglerne. Se mere om det her.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Citat: Plenti oplyser, at selskabet forventer, at de vil kunne fortsætte med at tilbyde fri data....

Er det ikke lige netop det de ikke har gjort, hvordan skal de så fortsætte med det, det giver ingen mening?

Men hvis der menes, at der åbnes op for reel fri data, så man må bruge dem ligesom man vil uden begrænsninger, så er det en anden sag, og så vil undertegnede da også overveje et abonnement hos det famøse selvskab.

  • 0
  • 0

Citat fra Plenti's hjemmeside: Mobilabonnement uden bekymringer Vi har én mobilpakke med alt, hvad du har brug for: Fri tale, fri sms, fri mms og fri data på mobilen – samt rigeligt data til deling med dine andre enheder i Danmark. Så behøver du aldrig bekymre dig om din mobilregning.

Så jo, de tilbyder allerede fri data. Og årsagen til at der er begrænsning på DELING af data med sine egne enheder fremgår af artiklen.

  • 0
  • 0

Hvad betyder det her så:

Citat: Min. pris 1. md. 119 kr. + kortgebyr. Udover fri data på mobilen får du 10GB til datadeling. Abonnement kan kun bruges i DK.

Med fri data, forstår jeg da, at jeg skal kunne bruge mobilen som router for div. Enheder, om jeg er der hjemme eller i sommerhuset, for det ville sgu være smart.

Men jeg er bange for, at det kun er de 10 GB som kan bruges til disse ting

Det er i hvertfald det jeg fik, at vide for nogle måneder siden, da jeg overvejede at skifte, så de er slet ikke så meget anderledes end de andre, det er begrænset hvad du alene kan og gider bruge på mobilen alene af data.

  • 0
  • 0

Hej Sune

Det er så ikke hele sandheden du kommer med der. Den fulde tekst i deres vilkår lyder: "Tilsvarende hvis dit forbrug er unormalt, herunder hvis dit forbrug af data skønnes væsentligt at overstige tilsvarende kunders gennemsnitsforbrug, eller udviser betydelig eller pludselig stigning i forhold til tidligere, og det ikke bringes til ophør umiddelbart efter Plentis påtale, er Plenti berettiget at begrænse eller lukke din mulighed for brug af dataforbindelsen."

Ergo, de må ikke opsige dit abonnement uden advarsel.

Og er dette så et problem for den almindelige bruger? Nej! Hvorfor har de så denne regel? Formentlig for at sikre sig mod misbrug af den frie data.

  • 1
  • 0

At man ikke må lave tethering kan jeg ikke se er noget brud på netneutralitet, det går lige meget ud over alle tjenester.

Og jeg kan heller ikke se det er rimeligt, at et produkt som prismæssigt er sat sammen ud fra en mobiltelefons forbrug, pludseligt skal fungere som bredbåndsforbindelse for en computer. Det kan kun gå ud over mobiltelefonbrugerene.

  • 1
  • 0

Hej Rasmus

Jeg medtog kun de relevante dele af bestemmelserne, da det ellers ville fylde for meget.

Men det er faktuelt den fulde sandhed at de har opsagt mit abonnement, uden forudgående påbud om at nedsætte forbrug, med den begrundelse at mit forbrug oversteg et af deres opfattelse normalforbrug. Vel at mærke uden at ville oplyse hvilken størrelsesorden et normalforbrug dækker over, sådan man fx. kunne moderere sit forbrug ifølge dette.

Hjælper det at de giver varsel? De opsiger dig stadig uden mulighed for agere.

De påstår jo i al deres markedsføring, at der er grænse på tethering men frit forbrug på mobilen. Med det forstår jeg det ligesom tale og sms, som åbenbart er umuligt at bruge for meget af. (Undtaget nok af robotter el. lign automatik)

  • 3
  • 0

En anden del af reglerne er at forbrugeren frit kan vælge hardware - hvilket er hvor problemerne med at begrænse tethering kommer ind - for så begrænser du denne del.

Ideen med forbud mod tethering, er at man kan lave et billigt produkt til en og kun en mobiltelefon. Hvis du kobler andre computere eller telefoner på, så ændrer du telefonselskabets kalkule over forventet gennemsnitsforbrug for kunderne, og dermed tvinger du kunder som kun har en mobiltelefon til at betale for din billige bredbåndforbindelse til din computer.

Angående hardware, så vil tilbuddet fra selskabet jo gælde for alle mobilterminaler, så der er ingen begrænsninger der.

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten