Beeeepp…Sådan lyder elbiler i 2019
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Beeeepp…Sådan lyder elbiler i 2019

I 2019 tegner det til at være lovkrav, at hybrid- og elektriske biler såsom de fra Tesla skal udsende en varslings-lyd ved 0-30 kilometer i timen Illustration: Lars Bertelsen.

Måske foretrækker du en monoton standard-lyd? Måske vil du selv være med til at designe din elbils lyd, så der kan være tale om alt fra en brummede pseudo-forbrændingsmotor eller den løjerlige susende klang fra familien Jetsons flyvende biler.

Uanset præference skal dit elektriske køretøj afgive en lyd, hvis du altså ejer sådan et, når året hedder 2019.

Det dikterer et lovforslag, som nu bevæger sig ind i slutfasen i EU. Sidste skridt er blot EU-Parlamentet, der skal tage stilling til forslaget, som alle råd og EU-kommissionen hidtil har vendt tommelfingeren opad for.

Lovforslaget handler om det såkaldte Acoustic Vehicle Alerting System, AVAS. Også USA’s trafikmyndighed The US National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) har en tilsvarende regel på vej i 2019.

Læs også: Produkter skal da lyde rigtigt

Foruden elektriske køretøjer gælder forslaget også hybridbiler, idet forbrændingsmotoren jo ellers normalt skaber så meget støj, at cyklister og fodgængere bliver varslet om, at køretøjet er på vej. Lovforslaget, som vil træde i effekt i juli 2019 gælder ved 0-30 kilometer i timen. Når en elbil kører hurtigere end det, er det ikke påkrævet,at de lydløse køretøjer skal udsende en lyd for at gøre opmærksom på deres færdsel. Det hænger blandt andet sammen med, at eksempelvis hjulene under kørslen fra de hybrid- og elektriske køretøjer skaber støj.

En af de lobbyorganisationer som har skubbet på for indførslen af AVAS er The European Blind Union. Lobbyorganisationen pointer, at blinde og svagtseeende risikerer at være i fare ved udviklingen af de elektriske og mere stille køretøjer.

’På grund af deres næsten lydløse kørsel er det stort set umuligt for blinde og svagtseende at opdage en elektrisk eller hydbridbil at vurdere dens afstand eller retning tidligt nok til at undgå at blive ramt,’ skriver organisationen og anslår, at risikoen er størst ved rundkørsler, parkeringspladser og indkørsler.

Læs også: Center skal samle viden om elbiler

På Reddit er diskussionen allerede livligt i gang, om hvilke alarmlyde der vil blive taget i brug. FN har eksempelvis allerede foreslået denne lyd, og den har EU også selv foreslået som brugbar til AVAS.

Nissan Leaf har allerede en lyd. Den beskrives ikke ligefrem som værende massage for øregangen, mens Toyota Prius ifølge nogle også har valgt en særpræget lyd til deres varslings-system.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Spændende hvordan lydbilledet bliver i byområder med tæt trafik.

Personligt glæder jeg mig over at jeg bor tæt på en motorvej, og ikke på en stillevej...

  • 11
  • 1

Det er ren idioti. Der er ikke nogen der bliver kørt over ved så lave hastigheder. Dækene laver som regel nok støj fra knasende grus og lignende til at man bliver opdaget. Undtagen når teenagere har musik i ørene, men i det tilfælde hjælper intet.

Jeg har på intet tidspunkt oplevet dette som et problem og jeg bor tilmed på en vej hvor biler og gående må deles om en smal asfaltbelagt sti, hvorfor de altid er i vejen for min bil. Ja jeg må nogle gange tæt på før at folk træder til side, men det gælder uanset om min plugin hybridbil er på elektrisk drift eller om benzinmotoren kører.

  • 41
  • 2

Hvad så med Cykler, eller Elcykler, skal der også monteres horn på dem, der er da væsentligt flere af dem, der køre i området 0-30 Km/t

Latterligt

  • 41
  • 1

Problemet med folk der er uopmærksomme i trafikken pga. hovedtelefoner vil kun stige i fremtiden, når de nu også skal overdøve den langsomtkørende trafik.

Det virker for bakkende lastbiler, fordi det er forholdsvist sjældent det sker. Hvis "al ting" nu bipper, mister det effekten.

  • 16
  • 1

Det er dog det mest åndssvage forslag jeg længe har hørt - selvom jeg har hørt om det før.

Hvorfor denne støjforurening i byen? Skal el-cykler så også udstyres med en støjsender?

Det er jo i forvejen bilistens pligt at køre efter forholdene, og holde øje med alle de blødere trafikanter, inkl. børn og fodgængere. Blinde er jo typisk udstyret med hvid stok som bilisten kan se, og hørehæmmede kan bruge øjnene inden de går over vejen.

Er der mon en årsag til politkerleden?

PS: På den anden side: Jeg udstyrede også min barndoms cykel med et stykke pap ved hjulet, så den fuldstændig lød som en Harley Davidson, og nu skal det altså være lov ;)

PPS: Man kunne jo også overveje en mand med et rødt flag, der går foran el-bilerne.

PPPS: Men så kan al den energi der bliver sparet ved at bilerne ikke længere behøver at have deres LED-baglygter tændt i dagtimerne jo bruges på at lave larm i gaden i stedet for.

  • 8
  • 2

I Københavns Lufthavn kører der nogle el-køretøjer rundt, der transporterer ganghæmmede passagerer. De er udstyret med en gammeldags cykel-ringeklokke, når chaufføren lige har brug for at skabe lidt opmærksomhed når hun kører rundt blandt alle de andre gående passagerer.

I USA er det typisk at tilsvarende el-køretøjer siger BIB-BIB... hele tiden. Det er enerverende!

  • 21
  • 1

Så argumentet er for at sikre de blinde og svagtseende?

Artikel citat - På grund af deres næsten lydløse kørsel er det stort set umuligt for blinde og svagtseende at opdage en elektrisk eller hydbridbil at vurdere dens afstand eller retning tidligt nok til at undgå at blive ramt,’ skriver organisationen og anslår, at risikoen er størst ved rundkørsler, parkeringspladser og indkørsler.

De blinde har svært ved at afstandsbedømme og retningsbestemme et køretøj i bevægelse, Vel at mærke i rundkørsler, parkeringspladser og indkørsler :-)

Hvornår blev chaufføren af El-bilen også blind og ansvarsløs?

  • 22
  • 0

Udstyr de, der har behov for det, med et armbåndsur eller lignende, der kan svare på et "ping" fra bilen.

Armbåndsuret kan enten nøjes med at vibrere, så bæreren opdager at der kommer en bil, eller svare tilbage til bilen "Sig noget!" eller bare "Hold øje!"

Hurtigkørende cyklister kan også have brug for dette, både som sender og modtager.

Generel støjforurening hjælper ikke meget, men er det ikke muligt at koncentrere lyden til kun en stråle fremad?

Eller hvad med modulerede lysstråler fra forlygterne? (Hvis kørelyset ikke allerede er det?) Så kan fotodioder på blindestokken, eller hvad det politisk korrekte ord er nu, opfange det og give et signal.

  • 9
  • 1

En Tesla kontra en tilsvarende Mercedes eller BMW 'siger' altså nogenlunde det samme ved de hastigheder vi taler om. Det er altså næsten udelukkende dækstøjen, man kan høre.

Når en moderne benzin-motor kører i næsten tomgang, 'siger' den altså ikke ret meget.

  • 21
  • 1

Det er altså næsten udelukkende dækstøjen, man kan høre.


Helt enig. En moderne benzinbil i luksusklassen høres primært på dækstøjen. Faktisk så larmer en Fluence mere, da man her tydeligt kan høre elmotorerne. Når jeg hører en komme kørende bagfra, så forventer jeg at der kommer en golfvogn trillende forbi da den lyder fuldstændigt sådan.. En Tesla summer også lidt fra motorerne, dog i noget mindre grad.

Dette forslag er helt hul i hovedet og hvis det bliver indført så går der garanteret ikke mange år før det bliver fjernet igen. Det er helt det samme som dengang de første biler begyndte at køre på vejene og der skulle gå en mand foran med et flag, som du også skriver længere oppe.

  • 15
  • 1

Eller "skal det nu være" musik?

Måske kan man diskutere intervallet af hastighedsstøj? I byer er de "farlige" biler dem, der kører > 30 km/t.

  • 0
  • 1

Nu er det altså ikke altid at der opstår dækstøj ved lav hastighed.

Løsningen er selvfølgelig, at den lyd elbiler skal afgive blot skal lyde som naturlig dækstøj.
Den vil også være nemmere at retningsbestemme frem for en syntetisk lyd

  • 2
  • 7

Har alle nye biler da sandsynligvis ganske avanceret bremse / uopmærksomheds assistance. I 2021 er teknologien sikkert så avanceret at den kan forudsige andre trafikanters intentioner og nøjes med at lave lyd når det er nødvendigt.

Det ville være frygteligt hvis støjforureningen skulle fortsætte, lige nu hvor vi er ved at slippe af med den.

  • 22
  • 1

Det ville være frygteligt hvis støjforureningen skulle fortsætte, lige nu hvor vi er ved at slippe af med den.


Ja, det kunne være rart hvis man kunne høre naturen en smule selv i byerne. Det ville nok også hjælpe på stressniveauet og dermed den generelle sundhed.

Det kan være at de får dem til at lyde som F1-racere, ligesom pod racers i Star Wars:
https://www.youtube.com/watch?v=0lVCO4gW940
Da jeg så den film kunne jeg slet ikke komme mig over den fuldstændigt malplacerede lyd de har lagt på hvad der mest af alt ligner en slags jet/turbinemotor, så det må tydeligvis også være en syntetisk lyd som styret på Tatooine har vedtaget at der skal lægges på. :-) Læg forøvrigt mærke til at motorlyden i klippet også indikerer en motor med flere gear..

  • 5
  • 0

var det også galt.
som foreslået før lav lyde ud fra bilens motor lyd det kan gøres ved montere en sensor i motoren
så man kan høre om den accelerer decelererer osv hvad man næppe kan med en tilfældig installeret lyd
så vil man også som i brændstof biler kunne kende bilen på lyden da alle lyde vil være unikke og på den måde genkende om bilen er en man kender ens egen bil posten naboen osv.

  • 1
  • 4

Helt enig. En moderne benzinbil i luksusklassen høres primært på dækstøjen. Faktisk så larmer en Fluence mere, da man her tydeligt kan høre elmotorerne.

Det kommer an på hastigheden. På parkeringspladser kan jeg snige mig ind på folk i min Fluence, da der ved lave hastigheder ingen lyd er overhovedet. Men når jeg køre under 10 km/t så kan jeg altså også nå at stoppe på 20 cm,
Lovgivingen er en larmende løsning på et ikke eksisterende problem.

  • 20
  • 1

Haha - den husker jeg også godt - dejlig tyk ironi !!
Det filosofiske spørgsmål ville måske være noget i retningen af: Hvor langt skal vi gå, før vi begynder at stille krav til mennesket?
En ting er selvfølgelig at vi skal tilpasse sikkerheden til nyere teknologi, så balancen imellem brugbarhed, fornuft og produktivitet hænger sammen. Men mit gæt er at mennesket har brug for nogle udfordringer, for at holde os "skarpe" - ligesom vores muskler har brug for træning. Så det er en endeløs spiral, hvis ikke vi også stille lidt krav til online-zombierne, der også vælter rundt i trafikken.
Jeg tænker f.eks på folket i Wall-E eller Idiocrazy:
http://www.imdb.com/title/tt0387808/
Jeg blev nærmest skræmt, da de i filmen blot kunne stikke deres arm ind i et hul og få en tilfældig tatovering. Ind til det for ganske få år siden blev en realitet på en festival, hvor deltagere vitterligt kunne stikke deres arm ind i et hul og få lidt blæk i huden af en ukendt kunstner.

  • 3
  • 0

Her er et eksempel på hvad man også kan lægge på af lyd:


Arghh.... De skraldevogne der kører i min by, larmer rigeligt! Det der taiwan-helvede, bliver for alt i verden aldrig nogensinde godkendt herhjemme! Rigeligt med den infame støj, de fremkommer når dørene lukker på tog og busser flere steder. Noget diskret og elegant ville da klart være at fortrække - det virker f.eks fint, sidst jeg var i tyskland og kørte med metro.

  • 0
  • 0

Sporvogne har en særlig klokkelyd når de kører i byen. Denne lyd vil også være egnet til elbiler til brug efter behov .Fri os for latterlige elektroniske efterligninger af motorlyd. En af elbilernes mange fordele er jo netop stilheden fremfor den skrækkelige prusten og stønnen fra de fremherskende 3 cylindrede motorer. Helt utåleligt at høre på.

  • 9
  • 0

Jeg vil vædde en øl på at dette er hjulpet igennem af den del af bilbranchen der IKKE vil have elbiler, fordi de kan se deres forretning truet

  • 5
  • 3

Hej.

En del bilister, der kører i elbiler, har selvfølgelig hørt deres elbil INDEFRA førerhuset. Måske har disse personer også hørt andre elbiler indefra førerhuset. Jeg ved ikke, hvor tit de har hørt elbiler UDEFRA. Men jeg har mange gange hørt elbiler udefra. I 3 år har jeg nemlig stået ved utrolig mange busstoppesteder mange forskellige steder i Odense og nærmeste omegn. Jeg har gået som fodgænger alle disse steder. Så jeg har relativ mange gange oplevet, at en TESLA S, RENAULT ZOE eller anden elbil kører forbi.

Jeg har været i kontakt med Tesla, som har svaret mig, at der ikke er en kunstig støjsender på Tesla S. Alligevel har jeg hørt relativ høj lyd alle de gange, hvor jeg har hørt en TESLA S køre forbi mig i Odense og omegn. En debattør i en anden tråd oplyste mig om, at dette kunne skyldes, at der har været problemer med visse TESLA S biler. Den relative høje lyd fra TESLA S er derfor måske løst . Det er svært at sige.

Hvis der findes andre grunde til lyden fra TESLA S, kan det muligvis være hvilke type asfalt, som man bruger i Odense i forhold til visse andre steder i landet. Der er en del vejarbejde mange steder i Odense, hvor dækstøj kan være høj, men det er naturligvis ikke det, som jeg taler om. En del af dette vejarbejde skyldes, at man vil bygge en letbane i Odense.

Jeg tror, at en del mennesker vil være overrasket over, hvor relativ høj lyd, der kommer fra visse TESLA S og RENAULT ZOE. En person blev vist irriteret over, at jeg skrev det. Men han har måske ikke oplevet at høre så mange elbiler fra fortove og busstoppesteder, som jeg har. Så han har muligvis ikke samme erfaring på dette punkt som jeg har.

At asfalt eller andet underlag kan spille ind m.h.t. lyden fra biler, kommer Thomas ind på i en anden debat-tråd. Thomas er inde på, hvor stor betydning underlaget kan have for niveauet af bilstøj. Jeg kan oplyse om, at man har snakket en del om forskellige typer asfalt med forskellige slags egenskaber.

Forleden kørte elbilen RENAULT FLUENCE forbi mig. Jeg kan oplyse om, at der var en hylende lyd fra den, som jeg ikke tror var dæk- eller vindstøj. For dæk eller vindstøj kan vel ikke hyle eller hvad ? Efter min vurdering var lyden ikke ikke særlig høj.

Renault Zoe har en hørbar lyd ved bestemte hastigheder. En person, der ofte har "kontakt" med RENAULT ZOE biler, har sagt til mig, at disse biler har en støjsender ved bestemte hastigheder. Han arbejder nede på min gamle arbejdsplads, hvor han og andre har sat disse elbiler i stand på det lille " værksted ". Jeg synes, lyden fra RENAULT ZOE er relativ høj.

Som fodgænger vil jeg være glad, hvis jeg kan høre alle elbiler. Lyden bør dog være mindre end den lyd, som man hører fra fossilbiler.

At den omtalte støjsender måske kun skal være aktiv mellem 0-30 km / timen, skyldes måske, at dæk- og vindstøj ved elbiler er så høj ved hastigheder over 30 km / t , at de fleste personer kan høre dem. Om dette er tilfældet, skal jeg ikke udtale mig om.

Kærlig hilsen
Jan Hervig Nielsen
Ideuvikler
Projekt Trafiksikkerhed
( Projekt Smørhul )

  • 1
  • 1

Forhåbentligt..

På linie med, vil jeg forslå elbiler i stedet udstyres med et ordentligt horn:
https://youtu.be/jLfD1AFsb1I
Kunne kobles sammen med radaren som vel er standard i 2019, så hornet automatisk aktiveres når radaren genkender en uopmærksom fodgænger.

Manglende støj fra elbiler er ikke noget problem. Man skal være maginalt mere opmærksom, men det er ingen skade til - man kan let komme til at kede sig uden kobling og gear til at holde sig beskæftiget med ;)

  • 1
  • 2

Det kunne være sjovt, hvis en elbil lød som en Maserati, Porsche, Lamborghini eller måske en Harley Davidson – blot på maks. 70 db ;-)

Disse diskussioner er altid en gåde for mig. "Hvilke lyde skal elbiler have?"
Det ligger temmelig øredøvende (undskyld) oplagt at vælge en favorit-bilmotorlyd.

Forleden var der en diskussion om fronten på en ny Tesla. Her kan grillen udnyttes til at installere en højttaler, som kan afspille lyde, for eksempel som foreslået af Tom Dalsgaard.

  • 0
  • 4

Godt at der kommer lyd ved lav hastighed op til 30 km/t. Jeg har set folk blive uheldig overrasket når el og hybridbiler kører lydløse rundt på parkeringspladser og sideveje. Det lyd-eksempel fra Nissan Leaf som er givet i artiklen er godt, ikke øredøvende som en bip-lyd fra bakkende lastbil eller Taiwanesiske skraldebiler. Renault Zoe har 3 lyde der kan vælges imellem, den ene minder om Nissan Leaf lyden. Modsat benzinbiler der støjer både for og bag, kan kunstlyden fra elbiler styres så den kun udsendes i kørselsretning.

  • 0
  • 6

Her har vi allesammen gået og set frem til en væsentlig reduktion af trafikstøjen, og så kommer det her. Jegvil kalde det for et luksusproblem, hvis det altså er et problem. Man burde lige vente og se.

Jeg mener så ikke at bilerne skal udsende ens lyd. De biler som støjer i dag, har hver især deres små særheder, hvilket gør at et trænet øre kan skelne dem. Hvis alle biler bruger den samme digitale lyd, så vil hele byen gå i selv sving over denne. Det vil sige at den blinde ikke kan bruge lyden til noget som helst.

Altså hver eneste bil skal udsende en unik lyd. Det har også den fordel at lyden ikke bliver så enerverende, men til gengæld bliver opgaven med at definere en lyd som kan varieres og samtidigt opfattes som en bil større.

  • 2
  • 0

Kunne kobles sammen med radaren som vel er standard i 2019, så hornet automatisk aktiveres når radaren genkender en uopmærksom fodgænger.


Ja, hvis man endeligt skal lægge lyd på en elbil for at advare fodgængere så giver det ret god mening at lyden kun er der hvis der rent faktisk er fodgængere til stede foran bilen som risikerer at blive ramt, og som du skriver så vil de fleste elbiler i fremtiden antages i forvejen at at have sensorerne der gør det muligt. Så kan vi slippe for støjforureningen når det ikke er nødvendigt.

  • 5
  • 0

Jeg er flere gange på en bivej med vindens susen i øret blevet overrasket af en elbil, der kom (snigende lydløst!) bagfra, som blev nød til at dytte, da jeg fyldte hele vejen (da jeg i min verden jo var alene på vejen!).
Så jeg mener at problemstillingen er reel nok, også ved hastigheder over 30 km/t.

Men jeg mener også, at det er overkill at bruge hornet for at gøre mig som cyklist opmærksom på, at man er der. De gange jeg har været udsat for det, har elbilbilisten set undskyldende ud over at have brugt hornet, men der er jo den mulighed de har.

Så en "dyt-med-horn-light" er som minimum en rigtig god ide ude på landet.

I byerne bliver det jo væsentligt mere komplekst, men jeg synes det er fjollet gøre en lydløs teknologi larmende, når det der skal til er at chaufføren i bilen skal køre opmærksomt.
At man så hidtil til dels har kunnet læne sin kørestil op af at "her kommer jeg larmende og jeg er størst" er ikke noget godt argument.

PS: Hvis lyden, som flere har forslået skulle komme fra Star Wars, skal man da vælge lyden af lyssværd: Lyden er optaget med en mikrofon stoppet i et støvsugerrør, som er blevet hængt op ved en motorvej. Men har så i dette setup optaget lyden af biler, der kørte hurtigt forbi.
Så lyden af lyssværd er lyden af biler der passere.

PSS: Denne lyd kan genskabes ved at smadre bagruden i bilen og spænde noget plastik stramt op i ruden. Sæt dig ind i bilen og kør en tur. Duk dig for lyssværdet, når du passere en bil :-)

  • 1
  • 3

Jeg oplever jævnligt noget lignende når jeg kommer kørende på min cykel på cykelstien og der så er to der cykler side om side foran mig så jeg ikke kan komme forbi. Generelt synes jeg at det virker lidt for voldsomt at bruge klokken i disse tilfælde, men hvis jeg bare skifter lidt op og ned i gear (udvendigt gear der klikker lidt) så vil det normalt være nok til at de hører mig og giver plads.

Nogle gange kan folk godt blive forskrækkede hvis man kører lige bag dem og bruger klokken, og så risikerer man at de foretaget noget uhensigtsmæssigt og i værste fald kører galt, så derfor forsøger jeg at undgå at bruge klokken. Og det er nu ikke fordi min klokke er specielt høj.. Videoklippet med toghornet i en mikro-elbil er dog god humor. :-)

Lyden er optaget med en mikrofon stoppet i et støvsugerrør, som er blevet hængt op ved en motorvej. Men har så i dette setup optaget lyden af biler, der kørte hurtigt forbi.
Så lyden af lyssværd er lyden af biler der passere.


Ikke iflg. Ben Burtt som er ham der har designet lyden:
https://www.youtube.com/watch?v=Q_6VITJT0-w

Lyden på et lyssværd er lavet ved at optage brum fra en filmprojektor/firkantgenerator samt et billedrør, afspille det og så genoptage det med en håndholdt mikrofon som bliver bevæget synkront med hvad der foregår på lærredet så man får moduleret lyden. Dertil kommer noget knitren fra tøris ved kontakt plus det løse.

  • 3
  • 0

Men jeg mener også, at det er overkill at bruge hornet for at gøre mig som cyklist opmærksom på, at man er der. De gange jeg har været udsat for det, har elbilbilisten set undskyldende ud over at have brugt hornet, men der er jo den mulighed de har.

Så en "dyt-med-horn-light" er som minimum en rigtig god ide ude på landet.

Jeg har ofte undret mig over at man efter 100 år med automobiler ikke har installeret 2 horn. Det normale og et blidere horn som de fleste ville skulle bruge oftest. Det normale horn kan være ekstremt provokerende, jeg er meget varsom med at bruge det og giver altid kun et lille klemt.
Jeg kommer selv op i det røde felt når en bilist dytter vedvarende af mig, og det kommer ganske tæt på at jeg får lyst til at stige ud lave skade på både bil og mand.
Underligt at det problem ikke er blevet løst! eller måske findes der biler med 2 horn ?

På cyklen har jeg installeret en normal ringklokke og en blid.

  • 3
  • 0

På cyklen har jeg installeret en normal ringklokke og en blid.


Som cyklist oplever jeg desværre næsten dagligt at billister svinger til højre ind over cykelstien foran mig så jeg er nødt til at bremse eller undvige for ikke at påkøre dem. Der er mange der er ret dårlige til at se sig tilbage inden de svinger, og det er altså ikke fordi jeg kommer med 40 km/t. Her rækker en klokke ikke så langt til at gøre dem opmærksom på min tilstedeværelse, og når de først er drejet ind foran mig er det alligevel også for sent. Jeg har derfor overvejet at det kunne være praktisk at have et eller andet monteret let tilgængeligt på styret som jeg kunne tage af og kaste mod bilen når jeg undviger dem i håbet om at det kunne have en opdragende effekt hvis de hører et klonk fra noget der rammer deres bil (dog uden at lave skader).

Brugt korrekt mener jeg at lyde kan være ret effektivt mhp. at forbedre trafiksikkerheden.

  • 4
  • 3

Vi må være nogen som kan få dette stoppet i Parlamentet. Det kan ikke passe.
Ved hvert lyskryds med stop and go trafik vil det jo lyde forfærdeligt. Øv.
Stop det.
Her må alle vore politikere i Parlamentet op af stolen og stoppe forslaget inden det er for sent.

  • 2
  • 1

Hjem Is

        .....  

Jeg har lyst til at fare ud og rive klokken af bilen hver gang den kører rundt i kvarteret og dinger i timevis. Jeg kan ikke forstå, at det ikke er en lovovertrædelse.

  • 3
  • 2

Jeg kommer selv op i det røde felt når en bilist dytter vedvarende af mig, og det kommer ganske tæt på at jeg får lyst til at stige ud lave skade på både bil og mand.
Underligt at det problem ikke er blevet løst!

Det må hænge sammen med hvor du færdes.
Sidste gang en bilist dyttede af mig var vist i - - omkring 2010 i Italien, fordi jeg var lidt sløv til at komme rundt i en rundkørsel. Mindes faktisk aldrig at nogen har dyttet af mig i Danmark, undtagen for at hilse :-)

  • 1
  • 1

Jeg kommer selv op i det røde felt når en bilist dytter vedvarende af mig, og det kommer ganske tæt på at jeg får lyst til at stige ud lave skade på både bil og mand.
Underligt at det problem ikke er blevet løst!

Det må hænge sammen med hvor du færdes.
Sidste gang en bilist dyttede af mig var vist i - - omkring 2010 i Italien, fordi jeg var lidt sløv til at komme rundt i en rundkørsel. Mindes faktisk aldrig at nogen har dyttet af mig i Danmark, undtagen for at hilse :-)

Jeg har været i italien et par gange og kommer der aldrig mere. Deres trafik kultur er så anstrengende idiotisk larmende og skidt lugtende. Det er en turistattraktion i sig selv og et ganske godt grin, men når man har moret sig over det i et kvarter er der ikke mere at komme efter.
Italienerne forsøger dagligt at løse deres fastlåste trafikale situation ved at dytte!!..nu har de dyttet i 50 år.
https://www.youtube.com/watch?v=ZwE54QA_Vd4
https://www.youtube.com/watch?v=WPqEyeVtih8

Tilbage til Danmark har jeg oplevet at blive dyttet af fordi jeg skulle dreje til højre/venstre og af naturlige årsager må vente på modkørende trafik er afviklet.
ja jeg ved ikke hvad jeg bilder mig ind sådan at have brug for at dreje. Sommeregel slår jeg det hen med at den bagved kørende lige ville gøre mig opmærksom på at han er en idiot i tilfælde jeg skulle være i tvivl.

  • 4
  • 4

Jeg har været i italien et par gange og kommer der aldrig mere. Deres trafik kultur er så anstrengende idiotisk larmende og skidt lugtende. Det er en turistattraktion i sig selv og et ganske godt grin, men når man har moret sig over det i et kvarter er der ikke mere at komme efter.

Du må have været uheldig. Vist vil en række debattører her næppe bryde sig om deres bilpark, da langt større andel af bilerne i støvlelandet er dieselbiler. Sidst jeg var i Italien så jeg ialt to elbiler.

Vi har holdt en håndfuld ferier i Norditalien omkring søerne og Milano. RyanAir til Bergamo og vi lejer altid en bil og kører nemt over tusind kilometer på en uge.

Vist dytter de italienerne, men jeg er ikke offer. Til gengæld oplever man sjældent bilkø, fordi de har en særlig evne til at få trafikken til at glide. Den kan umiddelbar opfattes som aggressiv, men den er i lige så høj grad ganske hensynsfuld. Jeg føler mig mindst lige så godt tilpas i den italienske trafik sammenlignet med den danske.

  • 3
  • 0

Vist dytter de italienerne, men jeg er ikke offer. Til gengæld oplever man sjældent bilkø, fordi de har en særlig evne til at få trafikken til at glide. Den kan umiddelbar opfattes som aggressiv, men den er i lige så høj grad ganske hensynsfuld. Jeg føler mig mindst lige så godt tilpas i den italienske trafik sammenlignet med den danske.

Jeg er særdeles overfølsom over for høje og dumme lyde. bil horn / totakts
scooter / hundeglammen / søløver (måske den dummeste lyd ever) og hjem is bil.
Så jeg bliver offer når andre dytter af andre eller kommer vrææælende på en totakts scooter.

Jeg vender tilbage til Italien når de har indført selvkørende biler og erstattet totakts scooteren med el-cykler. Jeg har kørt utroligt meget rundt i vest europa og de steder der støjer og bil trængsler gider jeg ikke. Så finder jeg et andet stede at drikke kaffe.
Jeg har ikke noget mod den aggressive kørestil det kan godt more mig, jeg syntes de franske rundkørsler er evigt interessante at køre ind og ud af. Jeg gad under ingen omstændigheder bo i en by hvor jeg hver dag skulle være tvunget til at indtage så meget dagligt konstant larm.

Ude på landet i Italien er der skønt....for det meste.

  • 3
  • 0

For at vi nu ikke skal miste tilliden til, at EU stadig har et flertal af spinatfugle, så lad da få et krav om, at der på alle elbiler skal være en knap, fodgængere kan trykke på, som indikerer, at de er indforstået med, at det er en elbil, og at den ikke støjer helt så meget som visse andre køretøjer.
Jeg har i øvrigt i en afstand af 650 m i fugleflugtslinje fra min bolig en genbrugsstation, hvor et af deres arbejdskøretøjer er udstyret med et, baksignal. Det er jo for at varsko gående umiddelbart bag køretøjet, men jeg skal åbenbart også være opmærksom. Jeg ser frem til, at i fremtiden kan høre præcis hvor mange elbiler, der kører i området. Og tro mig, det er mange.

  • 2
  • 0

Jeg ser frem til, at i fremtiden kan høre præcis hvor mange elbiler, der kører i området. Og tro mig, det er mange.

Jeg går ud fra at du mener at du præcis kan høre de elbiler, som DU bør være opmærksom på. Ellers kommer vi jo tilbage i støjhelvedet når elbilierne kommer.

Sjovt nok oplevede jeg en Toyota Auris Hybrid i går, da den kørte ud fra en parkeringsplads, jeg selv var gående. Denne svage - boremaskinelyd er stadig uvant for mig, da der går rigtig længe mellem disse oplevelser her i hovedlandet :-)

Jeg har i øvrigt en anden ide; Hvad om elbiler sender signaler til folks smartphones. De går jo alligevel og glor ned på skærmen ligegyldig hvor de færdes, - ja selv bag rattet!

  • 1
  • 1

@ Hans Jørgen Nielsen
Jeg går ud fra at du mener at du præcis kan høre de elbiler, som DU bør være opmærksom på

Nej, jeg mener præcis ALLE elbiler i området. Også dem, der, som trucken på genbrugspladsen, ikke kommer mig spor ved.

  • 1
  • 0

Jeg kommer selv op i det røde felt når en bilist dytter vedvarende af mig, og det kommer ganske tæt på at jeg får lyst til at stige ud lave skade på både bil og mand.
Underligt at det problem ikke er blevet løst! eller måske findes der biler med 2 horn ?

På cyklen har jeg installeret en normal ringklokke og en blid.


Arh... så er det vist heller ikke værre. Min bil har 2 horn, men det er 2 toner, som dytter samtidig. Jeg har testet hornet med en kammerat på motorvejen(2 biler ved siden af hinanden) - det kan dårligt nok høres af den anden billist. Jeg høre stort set aldrig nogen dytte i Danmark - med mindre det er overstressede hystader som har hovedet under armen og slet ikke burde køre bil, især unge "friske" knægte der tror at vejene er deres personlige racerbane. Men jeg befinder mig af samme grund sjældent i større byer - stress stress stress - så er det sgu nemmere at kører i spanien, her holder folk da i det mindste tilbage og giver plads når man blinker. Og der må være noget galt hvis så mange dytter af dig - især hvis det ligefrem får voldelige tendenser frem. En der dytter er da opmærksom i det mindste. Jeg har det langt værre med især kvinder der sidder med facebook mellem benene og kører 2m bag mig - fordi de har læst et eller andet sted at multitasking er en medfødt kvindelig egenskab, som de ultimativt mestre i alle situationer.
Men jeg vil mene vi skal tilbage til at være mere opmærksomme når vi færdes i trafikken - det er ikke for sjov og man kommer let til skade, så man må leve med smerter og handicap resten af livet.
Hvad med at sende ALLE på kravlegård hvert 4 år, så de lige husker at være opmærksomme og opfriske det hele - som når bilen skal til syn!
Det koster måske nogle få hundrede kroner og nogle timer af dit liv. Men hold da fest, der er mange der trænger til det! Nogle syntes måske endda det ville være sjovt at snurre rundt igen på glatbanen og få lidt praktisk respekt for køretøjet og dets begrænsninger.

  • 0
  • 1

Og jeg som glædede mig til mindre støj i byerne pga. flere elbiler. Forslaget er det rene idioti.

Hvis der skal være fornuft i forslaget, skal man nødvendigvis også kræve lyd fra elknallerter, elløbehjul, cykler og segways osv. osv. Vi ender op med et bippende støjhelvede.

I USA kræves vist en støjafgivelde på 56 dB(A). Til sammenligning må vindmøller kun støje ca. 40 dB(A).

Hvad hjælper lyden i øvrigt for de mange, som går rundt med øretelefoner (for at høre musik eller for at dæmpe støj). Så må dette nødvendigvis også forbydes.

I øvrigt skal alle nye biler jo snart have automatisk katastrofebrems, så de selv bremser for f.eks. fodgængere. Så forslaget har absolut ingen mening - i hvert fald ikke til elbiler.

Mon ikke dette tåbelige forslag om lyd på elbiler stammer fra anti-elbils lobbyer, eller har lovgiverne blot mistet så meget hjernemasse, at de ikke kan skelne skidt fra kanel.

  • 2
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten