Det bedste fra biludstilling i Frankfurt: Kan tyskerne lave elbiler?
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser og accepterer, at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Det bedste fra biludstilling i Frankfurt: Kan tyskerne lave elbiler?

I dag åbner det årlige motorshow i Frankfurt for offentligheden. Som altid viser producenterne nye modeller, der inden længe er klar til salg, samt et antal prototyper, der måske - eller måske ikke - ender på salgslisterne i en eller anden form.

Spekulationerne forud for dette års udstilling har handlet om, hvad især de tyske producenter vil gøre for at komme ind i elbilræset. Tesla har for længst taget teten, både når det gælder biler på gaden og omtale i pressen (på ing.dk inklusive).

Utallige gange har vi og andre medier skrevet, at »nu kommer Tesla-dræberen«, uden at der egentlig er sket noget. Eneste reelle udfordrere på det rene elbilmarked har været de mindre og ikke helt så eksklusive modeller fra Nissan (Leaf), Renault (Zoe), GM (Bolt) og BMW’s i3. Alle fine biler, men ikke i nærheden af at kunne skubbe Tesla væk fra tronen som elbilernes mediedarling.

Hvad kommer tyskerne med?

Derfor er der i år ekstra stor fokus på Frankfurt. For hvad har producenterne tænkt sig at gøre for at forhindre Tesla i bare at trække længere og længere fra.

Midt i denne omvæltning står den tyske bilindustri, som mildt sagt har været temmelig bagstræberisk. Men en dieselskandale har gjort, at skriften på væggen langt om længe har fået VW, BMW og Mercedes til at krybe ned fra deres fossile træ og erkende, at fremtidens bilmarked inkluderer elbiler.

Så Frankfurt Motorshow er en glimrende anledning til at vise, hvor langt de er kommet.

De fleste af nyhederne på motorshowet har været vist i forskellige forklædninger, så her kommer en kort præsentation af de vigtigste:

Foto: Audi

Audi Aicon - 700-800 km på en opladning lover Audi med konceptbilen Aicon. Men det mest interessante er måske, at Aicon er Audis vision af, hvad en bil vil kunne præstere, ikke bare fordi den er selvkørende, men også, fordi den er spækket med kommunikationsudstyr. Det gælder både i forhold til nettet generelt og mellem bilerne på vejen.

Tanken er, at der ikke vil være brug for en del af sikkerhedsudstyret, fordi biler i fremtiden ikke vil komme ud for uheld. Så hvorfor have sikkerhedsseler og langt lys? Audi kalder det for »swarm intelligence«.

Foto: Mercedes

Mercedes EQA - Konceptmodellen EQA fra Daimler er en af de ti EQ-modeller som skal sendes på markedet inden 2022. Det er ikke mange data, som er på plads lige nu, andet end at rækkevidden skal være omkring 400 km og effekten op til 200 kW. Ifølge Mercedes-chef Dieter Zetsche skulle EQA-konceptet understrege, at Mercedes mener det alvorligt, når de siger, at hele modelporteføljen skal have et elektrisk alternativ.

Men da det hele ikke skal være store luksusbiler, har Daimler via datterselskabet Smart også præsenteret Smart Vision EQ fortwo Concept: en elektrisk mikrobil med plads til to. Den skal være 100 procent selvkørende på niveau 5 og skal først og fremmest indgå i delebilordninger over hele Europa.

Foto: BMW

BMW - Vision Dynamics Concept. Sidste år var undertegnede på besøg på BMW’s elbilfabrik i Leipzig. Her blev der bygget i3’ere og i8’ere mere eller mindre i hånden. Spørgsmålet til BMW var dengang temmelig klart: Hvornår kommer den næste elektriske model? Svaret er stadig uklart, for med den viste bil på Frankfurt er der streg under »concept«.

Der tales om 640 km rækkevidde og placering i 5-serie-segmentet, men ellers er informationerne sparsomme. BMW siger selv, at en i5 kunne være på markedet om tre år.

Indtil det sker, vil BMW bruge kendte modeller som X3 og Mini til at promovere deres elektriske ambitioner. Dermed er det muligt at bruge gammel (og billig) teknologi i stedet for at udvikle helt nye platforme til eldrift.

Foto: VW

VW ID Crozz - For et par dage siden kom det frem, at VW vil investere 20 mia. euro i elbiler. »Vi har forstået budskabet. Kunderne vil have rene biler, og vi vil bidrage her,« sagde administrerende direktør Matthias Müller.

Men mon VW også virkelig har forstået det, bare fordi de nu er vågnet. Hvis kunderne skal tro på VW som fremtidens elbilproducent, så kræver det mere end ombyggede Golf og Up’s. Måske kan ID-modelrækken hjælpe lidt på renomméet.

På Frankfurt er det modellen ID Crozz, som skal tiltrække tilskuere. VW kalder det selv et sporty-, 0-emission- all-round-køretøj. Der er firehjulstræk med én elmotor til forhjulene og én til baghjulene. Der skulle være 225 kW til rådighed, og rækkevidden er opgivet til 500 km.

Igen tales der om 2020, før den første ID-model er på vejene. Det kan kun betyde én ting: VW har ligesom resten af den tyske bilbranche siddet på hænderne de seneste 10 år.

Foto: Honda

Honda Urban EV Concept - Det hele skal ikke være tysk, og derfor er det værd at nævne Hondas bidrag til udstillingen. Selvom Nissan længe har været den suverænt bedstsælgende elbilproducent med deres Leaf, så vil Honda også gerne være med.

Det er de nu kommet med Urban EV. Designet giver minder om en tidlig Honda Civic, og størrelsen passer også meget godt. Der er meget få informationer, men der skulle være plads til fire personer på to sofaer. Og der er faktisk tale om sofaer, hvilket man kan se på det sidste billede, der også viser den store info-skærm. Honda siger selv, at Urban EV vil komme til Europa i 2019, men lad os nu se.

Foto: Honda
Foto: Wikipedia

Mercedes-AMG Project One - Men før der går ren elbil det det hele, slutter vi lige med denne Mercedes. Ofte hører man, at bilproducenterne har brug for motorsport til at udvikle nye modeller og teknologi - det gælder også Formel 1. Men mon ikke de fleste af os kan have svært ved lige at se, hvor de nyeste Formel 1-biler passer ind i min lille pendlerbil. Mercedes er nu gået hele vejen og har simpelthen skabt en bil baseret næsten direkte på deres Formel 1-hybridbil. Den hedder Mercedes-AMG Project One og har, præcis som Formel 1-bilerne, en 1,6-liters V6-benzinmotor samt et hybridsystem. Den samlede effekt fra motor og hybridsystem skulle ligge på omkring 1.000 hk (der florerer en del forskellige tal på nyhedssiderne, og Mercedes er ikke specifik). Motoren slipper først omdrejningerne, når nålen rammer 11.000 styk i minuttet.

Der er træk på alle fire hjul. Baghjulene er en kombination af en elmotor og V6'eren, mens forhjulene drives af to elmotorer på hver 68 hk. 0-200 km/t klares på seks sekunder, og tophastigheden skulle være cirka 350 km/t. Mercedes oplyser ingen 0-100 km/t-tid.

Men at putte en F1-motor i en gadebil, ligegyldig hvor meget den er tilpasset, har også sine omkostninger. Mercedes forlanger nemlig, at motoren skal til grundlæggende service efter 50.000 km. I praksis betyder det nok, at hele motoren udskiftes med en retrofittet.

Den første bil lander hos den heldige - og velbeslåede - kunde i 2019, og alle 275 eksemplarer er solgt til en pris på 16,7 mio. kroner før afgifter.

Foto: IAA
Foto: VW
Foto: IAA
Kommentarer (36)

Kun "computerfotos" på messen?

Nogen concept-fornufts bil mockups overhovedet?

Nogen vigtige udmeldinger som:

Nogen reelle mellemklasse elbiler med lang rækkevidde/hurtigladning, samt forventet produktions- dato, produktions-antal?

Kun luftkasteller og "Clickbait"?

  • 14
  • 1

Jeg er ikke sikker på at ret mange producenter virkelig vil ændre på noget som helst, så hvis man vil have en e-bil, så må man vente længe eller leve med, at der er ganske få modeller at vælge imellem.

  • 15
  • 0

Jeg har lidt svært ved at længes efter Tesla-dræberen, når vi konstant bevæger os oppe omkring en halv million for en bil (i danske priser). Jeg længes mere efter et reelt alternativ under kr. 200.000 med rimelig rækkevidde og hurtig opladning. Hondaen ser helt klart sjovest ud - og mon ikke man kan møffe tre unger ind på bageste sofa?
Generelt bider jeg mest mærke i det stigende antal tegn på at det kommer - det folkelige gennembrud. Vi er bare så herligt uforberedte i Danmark.

  • 13
  • 0