Det bedste fra biludstilling i Frankfurt: Kan tyskerne lave elbiler?
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Det bedste fra biludstilling i Frankfurt: Kan tyskerne lave elbiler?

I dag åbner det årlige motorshow i Frankfurt for offentligheden. Som altid viser producenterne nye modeller, der inden længe er klar til salg, samt et antal prototyper, der måske - eller måske ikke - ender på salgslisterne i en eller anden form.

Spekulationerne forud for dette års udstilling har handlet om, hvad især de tyske producenter vil gøre for at komme ind i elbilræset. Tesla har for længst taget teten, både når det gælder biler på gaden og omtale i pressen (på ing.dk inklusive).

Utallige gange har vi og andre medier skrevet, at »nu kommer Tesla-dræberen«, uden at der egentlig er sket noget. Eneste reelle udfordrere på det rene elbilmarked har været de mindre og ikke helt så eksklusive modeller fra Nissan (Leaf), Renault (Zoe), GM (Bolt) og BMW’s i3. Alle fine biler, men ikke i nærheden af at kunne skubbe Tesla væk fra tronen som elbilernes mediedarling.

Hvad kommer tyskerne med?

Derfor er der i år ekstra stor fokus på Frankfurt. For hvad har producenterne tænkt sig at gøre for at forhindre Tesla i bare at trække længere og længere fra.

Midt i denne omvæltning står den tyske bilindustri, som mildt sagt har været temmelig bagstræberisk. Men en dieselskandale har gjort, at skriften på væggen langt om længe har fået VW, BMW og Mercedes til at krybe ned fra deres fossile træ og erkende, at fremtidens bilmarked inkluderer elbiler.

Så Frankfurt Motorshow er en glimrende anledning til at vise, hvor langt de er kommet.

De fleste af nyhederne på motorshowet har været vist i forskellige forklædninger, så her kommer en kort præsentation af de vigtigste:

Illustration: Audi

Audi Aicon - 700-800 km på en opladning lover Audi med konceptbilen Aicon. Men det mest interessante er måske, at Aicon er Audis vision af, hvad en bil vil kunne præstere, ikke bare fordi den er selvkørende, men også, fordi den er spækket med kommunikationsudstyr. Det gælder både i forhold til nettet generelt og mellem bilerne på vejen.

Tanken er, at der ikke vil være brug for en del af sikkerhedsudstyret, fordi biler i fremtiden ikke vil komme ud for uheld. Så hvorfor have sikkerhedsseler og langt lys? Audi kalder det for »swarm intelligence«.

Illustration: Mercedes

Mercedes EQA - Konceptmodellen EQA fra Daimler er en af de ti EQ-modeller som skal sendes på markedet inden 2022. Det er ikke mange data, som er på plads lige nu, andet end at rækkevidden skal være omkring 400 km og effekten op til 200 kW. Ifølge Mercedes-chef Dieter Zetsche skulle EQA-konceptet understrege, at Mercedes mener det alvorligt, når de siger, at hele modelporteføljen skal have et elektrisk alternativ.

Men da det hele ikke skal være store luksusbiler, har Daimler via datterselskabet Smart også præsenteret Smart Vision EQ fortwo Concept: en elektrisk mikrobil med plads til to. Den skal være 100 procent selvkørende på niveau 5 og skal først og fremmest indgå i delebilordninger over hele Europa.

Illustration: BMW

BMW - Vision Dynamics Concept. Sidste år var undertegnede på besøg på BMW’s elbilfabrik i Leipzig. Her blev der bygget i3’ere og i8’ere mere eller mindre i hånden. Spørgsmålet til BMW var dengang temmelig klart: Hvornår kommer den næste elektriske model? Svaret er stadig uklart, for med den viste bil på Frankfurt er der streg under »concept«.

Der tales om 640 km rækkevidde og placering i 5-serie-segmentet, men ellers er informationerne sparsomme. BMW siger selv, at en i5 kunne være på markedet om tre år.

Indtil det sker, vil BMW bruge kendte modeller som X3 og Mini til at promovere deres elektriske ambitioner. Dermed er det muligt at bruge gammel (og billig) teknologi i stedet for at udvikle helt nye platforme til eldrift.

Illustration: VW

VW ID Crozz - For et par dage siden kom det frem, at VW vil investere 20 mia. euro i elbiler. »Vi har forstået budskabet. Kunderne vil have rene biler, og vi vil bidrage her,« sagde administrerende direktør Matthias Müller.

Men mon VW også virkelig har forstået det, bare fordi de nu er vågnet. Hvis kunderne skal tro på VW som fremtidens elbilproducent, så kræver det mere end ombyggede Golf og Up’s. Måske kan ID-modelrækken hjælpe lidt på renomméet.

På Frankfurt er det modellen ID Crozz, som skal tiltrække tilskuere. VW kalder det selv et sporty-, 0-emission- all-round-køretøj. Der er firehjulstræk med én elmotor til forhjulene og én til baghjulene. Der skulle være 225 kW til rådighed, og rækkevidden er opgivet til 500 km.

Igen tales der om 2020, før den første ID-model er på vejene. Det kan kun betyde én ting: VW har ligesom resten af den tyske bilbranche siddet på hænderne de seneste 10 år.

Illustration: Honda

Honda Urban EV Concept - Det hele skal ikke være tysk, og derfor er det værd at nævne Hondas bidrag til udstillingen. Selvom Nissan længe har været den suverænt bedstsælgende elbilproducent med deres Leaf, så vil Honda også gerne være med.

Det er de nu kommet med Urban EV. Designet giver minder om en tidlig Honda Civic, og størrelsen passer også meget godt. Der er meget få informationer, men der skulle være plads til fire personer på to sofaer. Og der er faktisk tale om sofaer, hvilket man kan se på det sidste billede, der også viser den store info-skærm. Honda siger selv, at Urban EV vil komme til Europa i 2019, men lad os nu se.

Illustration: Honda
Illustration: Wikipedia

Mercedes-AMG Project One - Men før der går ren elbil det det hele, slutter vi lige med denne Mercedes. Ofte hører man, at bilproducenterne har brug for motorsport til at udvikle nye modeller og teknologi - det gælder også Formel 1. Men mon ikke de fleste af os kan have svært ved lige at se, hvor de nyeste Formel 1-biler passer ind i min lille pendlerbil. Mercedes er nu gået hele vejen og har simpelthen skabt en bil baseret næsten direkte på deres Formel 1-hybridbil. Den hedder Mercedes-AMG Project One og har, præcis som Formel 1-bilerne, en 1,6-liters V6-benzinmotor samt et hybridsystem. Den samlede effekt fra motor og hybridsystem skulle ligge på omkring 1.000 hk (der florerer en del forskellige tal på nyhedssiderne, og Mercedes er ikke specifik). Motoren slipper først omdrejningerne, når nålen rammer 11.000 styk i minuttet.

Der er træk på alle fire hjul. Baghjulene er en kombination af en elmotor og V6'eren, mens forhjulene drives af to elmotorer på hver 68 hk. 0-200 km/t klares på seks sekunder, og tophastigheden skulle være cirka 350 km/t. Mercedes oplyser ingen 0-100 km/t-tid.

Men at putte en F1-motor i en gadebil, ligegyldig hvor meget den er tilpasset, har også sine omkostninger. Mercedes forlanger nemlig, at motoren skal til grundlæggende service efter 50.000 km. I praksis betyder det nok, at hele motoren udskiftes med en retrofittet.

Den første bil lander hos den heldige - og velbeslåede - kunde i 2019, og alle 275 eksemplarer er solgt til en pris på 16,7 mio. kroner før afgifter.

Illustration: IAA
Illustration: VW
Illustration: IAA
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Kun "computerfotos" på messen?

Nogen concept-fornufts bil mockups overhovedet?

Nogen vigtige udmeldinger som:

Nogen reelle mellemklasse elbiler med lang rækkevidde/hurtigladning, samt forventet produktions- dato, produktions-antal?

Kun luftkasteller og "Clickbait"?

  • 14
  • 1

Jeg er ikke sikker på at ret mange producenter virkelig vil ændre på noget som helst, så hvis man vil have en e-bil, så må man vente længe eller leve med, at der er ganske få modeller at vælge imellem.

  • 17
  • 0

Jeg har lidt svært ved at længes efter Tesla-dræberen, når vi konstant bevæger os oppe omkring en halv million for en bil (i danske priser). Jeg længes mere efter et reelt alternativ under kr. 200.000 med rimelig rækkevidde og hurtig opladning. Hondaen ser helt klart sjovest ud - og mon ikke man kan møffe tre unger ind på bageste sofa?
Generelt bider jeg mest mærke i det stigende antal tegn på at det kommer - det folkelige gennembrud. Vi er bare så herligt uforberedte i Danmark.

  • 16
  • 0

Jeg er ikke sikker på at ret mange producenter virkelig vil ændre på noget som helst, så hvis man vil have en e-bil, så må man vente længe eller leve med, at der er ganske få modeller at vælge imellem.

Jeg er ret sikker på at mange producenter ville vælge ikke at ændre noget.
Til gengæld er jeg også ret sikker på, at det har indset at det ikke er en mulighed. Men nu er de jo kommet for sent igang, så alt hvad der er at fremvise er computer renderings.

  • 6
  • 0

Mht. konceptet for en biludstilling og en netartikel, så har du misforstået noget: Bilproducenterne bruger messer til afprøver koncepter på publikum, pressen og hvem der ellers interesserer sig for biler. Hvis du vil vide, hvad de i virkeligheden er i stand til, så gå ned til den nærmeste forhandler.

Hvis det er en fornuftig mellemklasse elbil du er ude efter, så findes den allerede.

Ing.dk er desværre ikke selv til stede på udstillingen så vi kan tage billeder. Men jeg har lagt nogle af de officielle pressebilleder fra IAA ind i slutningen af artiklen.

  • 7
  • 2

"Jeg længes mere efter et reelt alternativ under kr. 200.000 med rimelig rækkevidde og hurtig opladning."

Enig. Bare ikke så helt godt at det ser ud til at de billige elbiler, vil komme fra Kina i fremtiden, når de endelig kommer.

" Hondaen ser helt klart sjovest ud - og mon ikke man kan møffe tre unger ind på bageste sofa?"

Nok svært når først de bliver teenagere, og helt umuligt hvis den forbliver et computerfoto😉

  • 0
  • 3

"Mht. konceptet for en biludstilling og en netartikel, så har du misforstået noget: Bilproducenterne bruger messer til afprøver koncepter på publikum, pressen og hvem der ellers interesserer sig for biler."

Så rigtige nye/kommende biler bliver ikke fremvist på biludstillinger mere.

De vigtige mellemklassebiler, og det som bilproducenterne lever af, har ingen intresse for den almindelige forbruger og besøgende mere.

Det må så være nyeste concept, nu viser vi kun hvad vi kan, og det som ikke bliver til noget, drømmene sælger rigeligt til at vi behøver vise noget brugbart.

Ja, så er det helt sikkert mig, der har misforstået noget.

Måske det hænger sammen med at tilliden til producenterne er helt i bund, (som de selv udtaler)
så de alligevel helt har opgivet at vise/levere noget som folk kan bruge.
.

"Hvis det er en fornuftig mellemklasse elbil du er ude efter, så findes den allerede".

Nej, kun Tesla 3 (med halvandet års ventetid) og Opel ampera-e (lang ventetid og ikke til at købe i Danmark)
Det er betalbare elbiler med +200 Miles reel rækkevide markedet har efterspurgt de sidste 5år, de kan laves, og ikke kun til +500.000kr

"Ing.dk er desværre ikke selv til stede på udstillingen så vi kan tage billeder. Men jeg har lagt nogle af de officielle pressebilleder fra IAA ind i slutningen af artiklen."

Ja, computerbilleder. Derfor spørger jeg, er der overhovedet noget reelt om rigtige elbiler på udstillingen?
Eller har du bevidst fravalgt at omtale det der kunne have betydning for de fleste, dem der venter på udviklingen?

  • 5
  • 2

Det er lidt uretfærdigt, at den udmærkede Mercedes B Electric ikke nævnes.
Den er særdeles gedigen, rummelig og velkørende. Og der er solgt ca. 3700 af dem, heraf 65 i Danmark.
Geometrisk er den præcis som en alm. Mercedes B, men den accelerer næsten dobbelt så hurtigt (0 - 100 km/h på 6,5 sek), og den kører 170 - 180 km på en opladning om sommeren og 140 km om vinteren.
To skavanker: Den er ikke er godkendt til trækkrog, selv om den sagtens kan trække en fyldt trailer - og den kan ikke hurtiglade. - Ved tomt batteri: 2,5 time. Det sidste er uforståeligt, da den er udstyret med Tesla-motor, og vistnok også batteri-styre-elektronik?
Mange ved slet ikke, at denne model findes, så jeg benytter lejligheden til at reklamere lidt for den. Pris ca. 350.000 kr, lidt afhængigt af udstyr.

  • 9
  • 0

Helt sikkert en fin bil, men jeg har læst at det var svært at få lov at købe en, sælgere talte diesel modeller op, og elbilen ned.
Måske kun rygter, men det passer godt overens med branchens gøren og laden ellers🤔

De har været nød til at have 0-emissionsmodeller på programmet for at kunne sælge på nogle markeder
Man kan så også undres over at de har valgt en så kort reel rækkevidde, hvis de ville have fat i en større kundekreds

  • 2
  • 1

Jens O: For en måned siden læste jeg, at de vil stoppe om et halvt år, men vi fik ikke begrundelsen.
De er jo mærkeligt, at en "færdigudviklet" bil ikke fortsat produceres, når næsten alle er enige om, at der vil og skal komme flere og flere elbiler. Det må være ulige dyrere at udvikle en ny, end at videreføre produktionen. - Evt. med små forbedringer, f.eks. større rækkevidde.
Carsten J: Hvilke specifikationer er anderledes end dem for min bil, som jeg nævnte?
Om rækkevidden: Der må være et betydeligt marked for biler til kortere ture, evt. som bil nr. to.
De to år, jeg har haft min, har jeg kun tre gange haft brug for at lade ude i byen, og vi kører flittigt: Slangerup - København-Roskilde-Helsingør-Rørvig-Køge-Hillerød-Frederikssund, osv. - og hjemme tager det 6 sekunder at sætte kablet i, og så er den altid fuldt opladet hver morgen.
Det sidste skriver jeg til læsere uden elbil, der gerne må vide, hvor let det er!!!

  • 15
  • 0

De er jo mærkeligt, at en "færdigudviklet" bil ikke fortsat produceres, når næsten alle er enige om, at der vil og skal komme flere og flere elbiler. Det må være ulige dyrere at udvikle en ny, end at videreføre produktionen. - Evt. med små forbedringer, f.eks. større rækkevidde.

Som du selv skriver, er det Tesla teknik der er i.
Samarbejdet er ophørt, og derfor ikke lige til at viderudvikle på den.

Det har været langt billigere for dem at købe fra Tesla end selv at udvikle, og netop dette siger noget om nødvendighed, og hvor alvorligt de (ikke) har taget elbiler indtil nu?

  • 9
  • 0

..hvorfor skulle de ikke kunne det ? Det kan så mange andre da ! Det er ikke nogen ny videnskab !
Der hvor det halter er viljen til at producere elbiler. Ligesom VW der vil lancere et stort antal elbiler som i den grad gør den enkelte bil nærmest uinteressant for den menige køber.. pga prisen. Så trækker man på skuldrene og siger: Se hvad vi sagde, folket (das Volk) vil ikke have elbiler ! så vi fortsætter med det vi tror vi har forstand på !!
Lav nu nogle elbiler folk har råd til..der er masser af plads til at erstatte rigtig mange "konebiler". Kør en tur i det nærmeste villakvarter og se hvor mange husstande der har to biler.... Den ene kan sagtens uden problemer udskiftes med en elbil. Og så ligesom i dag kører man i benzinbilen eller dieselditto når man skal en længere tur :-) Der er ikke tale om at alle biler skal være elbiler !! Ikke endnu, i hverfald, men det kommer nok...

Mvh Aksel

  • 8
  • 0

Der hvor det halter er viljen til at producere elbiler.


Kort og kontant, men så sandt
.

Elon har en drøm, og en plan. (kan Googles)

Han viste med model S, hvad der var muligt, og bilproducenterne trak på skuldrene og sagde: "SE SELV!, det er alt for dyrt at lave elbiler"

Han viser nu med model 3 hvor meget der kan laves til en pris mange kan betale (260.000DKK), og bilproducenterne siger: "Vi vil ikke lave biler folk ikke vil købe"

Tesla vil ikke lave elbiler til alle, men have alle andre til at lave 0-emissions batteri elbiler, så de kan blive billigere, så alle kan få råd til en, og vi kan få renere miljø.
Tesla har siden 2014 frigivet deres patenter, til gavn for alle der vil lave elbiler

Måske nok mediedarling Bjørn, men det er stadig dem der har førertrøjen, selvom vi har hørt det til hudløshed igennem de sidste 5år:
Nu kommer Tesla udfordreren ........om xx år
Nu kommer bilen Tesla frygter........... om xx år

Her for et par dage siden fik vi så igen VWs udmelding, som alle medier blæste op:
"Vi vil være førende indenfor elbiler, vi køber for 375mia. batterier"

  • 6
  • 2

Både og, Tesla 3 skal ikke udkonkurreres, det skal alle andre ICE biler.


Så er jeg med

Jeg er dog ikke bange for at Tesla skal blive udkonkurreret af andre elbiler, selv op mod en kvalificeret udfordrer.
De andre har stadig et stykke arbejde, og en holdningsændring ($$$) der skal flyttes

Clickbait overskrifterne er dybt åndssvage, men det værste er jo vi ikke har set nogen andre endnu lave biler med lang rækkevidde og hurtig opladning, stadig efter +5 år, mange overskrifter, og flere pengestærke bilproducenters udmeldinger.
De køber tid med de udmeldinger, så er der nogle der bare køber en dieselbil mens de venter på den VW der skulle sætte Tesla til skamme.
(Der er jo heller ikke andre af de store der leverer, og de færreste vil/kan vel vente 18 md. på en Tesla 3 alligevel)

  • 2
  • 1

Hvis du lige læser den første sætning igennem en gang til, og holder ved den, - ja så hælder jeg til at give dig ret i det sidste.


Flot at du kan pille enkelte sætninger ud, og sætte dem sammen på en måde der giver en form for mening for dig.

At du flere gange tidligere har draget dine egne vildt opdigtede konklusioner, om mine mulige skjulte intentioner, over det jeg har skrevet, vidner jo allerede om din gode fantasi og din form for tekstanalyse

  • 1
  • 4

En generel observation: Der bliver givet en hel del detaljer omkring forbrændingsmotorer og deres drivsystem, men tæt på ingen detaljer omkring det elektriske drivsystem. Det kunne være rart, og informativt, med en smule info omkring hvilken type "elmotor", konverter og batterisystem de bruger i diverse elbiler. Især i disse artikler hvor nye elbiler bliver præsenteret.

Vh En elbils-entusiast!

  • 9
  • 0

@bahnsen

"De vigtige mellemklassebiler, og det som bilproducenterne lever af, har ingen intresse for den almindelige forbruger og besøgende mere."

Næ, hvorfor skulle jeg dog gå på en udstilling for at se en bil, som jeg kan se hos forhandleren om et halvt år?

Fint at de viser dem - det store udstillingsareal skal jo fyldes op med et eller andet - men det er ikke dem jeg kommer efter.

  • 0
  • 3

"Næ, hvorfor skulle jeg dog gå på en udstilling for at se en bil, som jeg kan se hos forhandleren om et halvt år?"

"Fint at de viser dem - det store udstillingsareal skal jo fyldes op med et eller andet - men det er ikke dem jeg kommer efter."

Det siger jo en del om din indstilling, og journalistiske tilgang til emnet.

Du kommer der jo ikke, har du før skrevet???

Andre der går op i hvad der kommer i virkeligheden er besøgende, derfor har bilproducenterne altid præsenteret deres nye modeller på udstillinger, men dem har du jo så selvfølgelig valgt at overse

  • 2
  • 3

Der hvor det halter er viljen til at producere elbiler.

Jeg tror en del af grunden til den tyske (bil)industris modvilje mod el-biler er at de faktisk er for nemme at bygge.

For nogle uger siden kom en stor tysk fagforeningschef i hvert fald med en udtalelse om at den tyske bilindustri er nødt at at forberede sig på en væsentlig reduktion i den til bilproduktionen krævede arbejdskraft - fordi en el-bil er langt simplere at bygge end en traditionel bil, med dens langt, langt større antal af (bevægelige) dele.

Men de har kun et valg mellem at lave el-biler eller helt at holde op med lave biler, så nu er spørgsmålet om de kan omstille sig i tide.

  • 9
  • 0

"For nogle uger siden kom en stor tysk fagforeningschef i hvert fald med en udtalelse om at den tyske bilindustri er nødt at at forberede sig på en væsentlig reduktion i den til bilproduktionen krævede arbejdskraft"

Ja, underleverandører til bilindustrien har også set hvor det bærer hen, og tyske politikere er selvfølgelig nød til at forholde sig til dette, selvom Merkel kæmper for bilindustrien og imod diesel forbud.
Det er ikke få arbejdspladser det drejer sig om, selvom VDA nok kører skræmme scenarie frem i deres tal.
Som jeg før har ridset udviklingen op i 2 enkle pressemeddelser:

5 år siden:
FEBRUARY 1, 2012 / 1:45 PM / 5 YEARS AGO
Insight: Oil industry sees no threat from electric car
Furthermore, the agency predicts that neither consumers, nor carmakers, will get over 'range anxiety’.
By 2035, the agency sees few, if any, electric vehicles on U.S. roads that can travel for 200 miles without recharging.
Tal lige om et fejlskud. de kunne dårligt nå at lukke munden efter den udtalelse, før de fik Tesla S lige i nakken med 350-420km rækkevidde
.

Og nu taler flere regeringer om at forbyde brændstofmotorer allerede i 2030:
JULY 18, 2017 / 2:26 PM / 7 HOURS AGO
Combustion engine ban puts 600,000 German jobs at risk: Ifo
BERLIN (Reuters) - More than 600,000 jobs could be at risk in Germany from a potential ban on combustion engine cars by 2030,
the Ifo economic institute said in a study commissioned by Germany's VDA car industry lobby.

  • 4
  • 1

Carsten J: Har ikke målt, om den går fra 0 - 100 km/h på 6,5 eller 7,9 s, men jeg føler det som 6,5 i stilling "S" !!! - Den har desværre forhjulstræk, og accelerationen er så kraftigt, at det skal være helt tør og ren asfalt, hvis forhjulene ikke skal spinne! - Så 6,5 sek er nok det rigtige? Og ja, tophastigheden begrænset til 160 km/h. Det har jeg heller ikke målt!
Lars K N skriver, at elbiler er "for nemme at bygge". Men et kig i motorrummet på Mercedes B Electric viser, at der er rigtig mange komponenter, - mindst lige så mange som i en benzinbil. Og de store batterier skal også produceres.
Man sparer motorblok, kobling og udstødningssystem, men den store elmotor + kraftige el-styringskredse + stort batteri kommer til. Køler og ventilator er lige så kraftig som på en benzinbil, og det mekaniske (rat, bremser og hjul) er præcis det samme.
Men værkstederne kommer til at tjene mindre, for vedligeholdelsen er meget simpel - og billig. Og bremseklodser skal muligvis slet ikke skiftes, da man (90%) bremser med motoren og sender energien tilbage i batteriet.

  • 0
  • 0

Bare ikke så helt godt at det ser ud til at de billige elbiler, vil komme fra Kina i fremtiden, når de endelig kommer.

Hvad er der galt i de kommer fra Kina?

Den kinesiske bil Qoros var helt tilbage i 2013 i EuroNCAP test hvor den fik bedre resultater end biler fra BMW, Toyota, Mazda o.a. Det var den sikreste bil testet til dato. Den får endda flere points end en 2014 Tesla, som Amerikanerne ellers påstår er "verdens sikreste bil". (Kig på points da Tesla'en ikke er så slem som den ser ud i procenterne - 95 vs 88. Det er fordi tests er blevet strammere i 2014.)

Fremtidens fabrikker med kapacitet til at bygge batterier nok er også Kinesiske. De er langt foran Tesla, som forøvrigt bruger Japanske Panasonic til at bygge deres batterier. Så hvis man vil have batterier i sin elbil kommer man ikke udenom Kina.

Man kan sige meget om Kina, men at snakke dårligt om produkter fra Kina i fremtiden er som at pege fingre af Japanske produkter pga. deres kvalitet i 60'erne.

Når det så er sagt, så tror folk stadig på "Tysk grundighed" selvom synshal-statistikker og deres mangel på garanti fortæller en helt anden historie. Faktabaseret holdning til noget lavet i Kina ser vi nok ikke foreløbigt.

  • 5
  • 0

Hvad er der galt i de kommer fra Kina?

Europas økonomi
.

Som jeg har inkasseret mange nedadvendte tommelfingre for før:
Ikke godt hvis Tyskland og Frankrig ikke kommer op i omdrejninger, og Kineserne også overtager det meste af bilmarkedet, det vil hurtigt kunne ske med de små og mellemstore biler, de har allerede mange producenter og modeller i alle prislag.

Tyskerne og franskmændene skal omstille sig til at lave flere biler med lavere avance. Hvis de ikke kan sælge dem, ryger arbejdspladser, lige som der vil ske hvis de vil producere samme antal elbiler som ICE biler nu.

Det værste scenarie er hvis de bliver ved med at tøve.
Så bliver de dem som analytikere og branchefolk har forudsagt uundgåeligt vil lukke, under denne omstillingsfase til elbiler vi vil se.

Er der nogen der tør/kan forestille sig hvad det vil indebære?

Indtil nu har kineserne haft travlt nok med at mætte deres eget marked, men det er kun et spørgsmål om tid.
De har støttet deres elbilsproducenter massivt, da de bl.a. har set at de har muligheden for at blive langt mere konkurrencedygtige, og førende, på elbiler end fossilbiler

Ja, mange taler nedladende om "Made in China" uvidende? om at over 80% af vores elektronik, maskiner mm. bliver lavet der.

Selv de der er gamle nok til at have oplevet japanernes udvikling til producenter af højeste kvalitet, er blinde for at kineserne kommer.
De kan lave alt, i alle kvaliteter, til en lavere pris.

Jeg har sagt ovenstående mange gange før, og siger det gerne igen, men jeg er aldrig den der bryder mig om at kunne sige: "Hvad sagde jeg"

  • 3
  • 0

Hej.

Ingeniørens artikel er enorm spændende og interessant. Tak for den Bjørn Godske.

I denne artikel nævnes fremtidige elbiler fra VW og Bjørn Godske skriver ordret : " Igen tales der om 2020, før den første ID-model er på vejene. Det kan kun betyde én ting: VW har ligesom resten af den tyske bilbranche siddet på hænderne de seneste 10 år ".

Jeg er ikke enig i Bjørn Godskes synspunkt. Det er da rigtigt nok, at den tyske bilbranche har været - og måske stadig er - sløv i betrækket, når det kommer til elbiler. Men både BMW og VW har altså trods alt haft deres egen elbil - eller egne elbiler - på markedet i flere år. Det bør man ikke glemme. Jeg har længe været meget interesseret i VW e Golf.

For nogle år siden havde VW en diesel-bil på en udstilling, hvor der står "Clean Diesel". Efter VWs pinlige diesel-skandale kan man kun ryste på hovedet af, at de engang havde en bil, hvor der stod Clean Diesel. PÅ internettet så jeg i år VWs show med en eller flere af deres fremtidige elbiler. Der var selvfølgelig meget reklame-gas og selvros i showet, men man kan ihvertfald konkludere, at VW vil komme med nogle enormt spændende elbiler i fremtiden.

Ved Audis ide til en fremtidig elbil skriver Bjørn Godske ordret : " Tanken er, at der ikke vil være brug for en del af sikkerhedsudstyret, fordi biler i fremtiden ikke vil komme ud for uheld. Så hvorfor have sikkerhedsseler og langt lys? Audi kalder det for »swarm intelligence« ".

Det lyder jo enormt spændende. Der har en eller flere gange været snak om, at computere og selvkørende personbiler kan medføre, at biler aldrig vil støde ind i hinanden. Men nu kan der jo af og til ske computer-fejl. Og terrorrister kan måske finde på at hacke - eller hvad det hedder - nogle selvkørende bilers computere, så de kører ind i andre biler. Så jeg synes, at det er godt med meget sikkerheds-udstyr i biler.

I den forbindelse vil jeg nævne, at jeg i dag endelig har fået svar fra Skatteministeriet / Skat. Efter at have snakket med hende i telefonen, kan jeg konkludere, at der er meget registreringsafgift på meget sikkerheds-udstyr. Det har jeg også kunne læse andre steder. Det synes jeg er et stort problem. Sikkerheds-udstyr bør være så billigt som muligt. Men da det ikke er denne debat-tråds tråd emne, vil jeg stoppe mine skriverier om dette nu.

I TV var der den anden dag et 15 minutter langt indslag om elbiler, hvor de så på Tesla, VW m.m. Man så at VW er utrolig meget større end Tesla og at VW sælger mange flere biler en Tesla. VW sælger jo mange andre slags personbiler end elbiler. Så en person i studiet var IKKE imponeret over den størrelse, som VW vil investere i elbiler på et tidspunkt i fremtiden. En person mente også, at VW og mange andre bilproducenter er 5 år efter Tesla, når det kommer til elbiler.

Efter min mening er Tesla nok den mest grønne og miljøvenlige bilproducent i verden, da de kun laver elbiler. Det var dejligt at læse Bjørn Godskes artikel på Ingeniøren, da den jo viser, at tyske producenter m.m. vil investere i elbiler.

God weekend.

Venlig hilsen
Jan Hervig Nielsen
Ideudvikler
Projekt Trafiksikkerhed
( og Projekt Smørhul )

  • 0
  • 0

Men værkstederne kommer til at tjene mindre, for vedligeholdelsen er meget simpel - og billig. Og bremseklodser skal muligvis slet ikke skiftes, da man (90%) bremser med motoren og sender energien tilbage i batteriet.

Arh - der er faktisk flere problemer med bremserne på elbiler, fordi de netop bliver brugt så lidt. Det har været et meget kendt problem med alle biler, der kører korte og for "pæne" ture og især dem med skivebremser bag på. Use it or lose it!

http://www.tv2.no/a/7868514

Det helt store ville faktisk være at opfinde et bremsesystem der er lige så effektivt og modstandsdygtigt over for varme, vind og vejr, men samtidig ikke sviner fælgene og miljøet:
https://phys.org/news/2017-03-problems-bla...

  • 0
  • 1

Arh - der er faktisk flere problemer med bremserne på elbiler, fordi de netop bliver brugt så lidt. Det har været et meget kendt problem med alle biler, der kører korte og for "pæne" ture og især dem med skivebremser bag på. Use it or lose it!


Det har BMW så en løsning på, da der på eks. i3 ligger et lille program der aktivere bremserne på udvalgte tidspunkter.
På i3 ligger motor genereringen på speederen, og ikke på bremserne, så det er faktisk sjældent, at bremsepedalen bliver brugt .
Når bilen selv går ind og "renser" bremserne mærkes det ikke, for det føles bare som motorgenereringen.
Bremseskiverne på min i3 er derfor altid rene, ligesom jeg også har observeret et vist slid.
Jeg må derfor alligevel påse at skifter bremser på grund af slid et tidspunkt, selvom jeg stort set ikke bruger dem.
Jeg satser på at de dog alt andet lige, vil holde længere end på en ICE bil

  • 5
  • 0

"Hvad er det der diskvalificerer golfen blot fordi dens cassis genbruges."

"VW e-golf er ikke en nyhed.
Spørgsmål om seriøse nye elbilsmodeller på messen"

.

"Skal en elbil være så grundliggende anderledes?"

Når du kan finde på at spørge, så må jeg sige at du med fordel kan prøve at sætte dig ind i emnet, moderne biler er meget nøje afstemt, men kort: ja, der er væsentlig forskel på at konstruere en BEV fra grunden eller ombygge en ICE bil ved "bare" at bytte motoren ud, og finde plads til lidt batterier.

  • 1
  • 8

Hej Il Bahnsen

Og hvor ser du VW e-golf omtalt i Bjørn Godskes artikel?


Næ, men Bjørn Godske spørger om tyskerne kan lave elbiler; det var der så i juni måned 874 nordmænd der synes, at tyskerne kan.

VW e-golf er ikke en nyhed, og stadig en ombygget Golf, så hvad har dit indlæg at gøre, med mit spørgsmål om seriøse nye elbilsmodeller på messen?


Nu spurgte du efter "reelle mellemklasse elbiler" og der var åbenbart i juni måned 874 nordmænd, der syntes at en ombygget Golf, er tilstrækkelig reel til at de vil betale for den.

  • 5
  • 1

Nu spurgte du efter "reelle mellemklasse elbiler"

På Frankfurt udstillingen, tak!

Desuden er det da fint at Nordmændene kan nøjes med en bil med under 200km reel rækkevidde (stadig med det nye 35Kwh batteri) men det gør den nu aldrig til en reel gammel elbil.
Det er almindelig erkendelse i branchen at 200Miles reel rækkevide er en forudsætning for elbilens udbredelse som bil nr1, det fåes ikke med de ombyggede ICE biler, de er ikke bygget til den ekstra vægt, og har ikke plads til batterierne.

Tag en e-Golf på en vinterdag, hvor langt tror du en nordman kommer, bortset fra rundt i selve Oslo?

Udover det har batterierne bedst af kun at oplades til 80% i det daglige.

Efter 8-10 år falder kapaciteten til 70-80% af de oprindelige kwh

Så nej, e-Golf er ikke en reel elbil, men en ombygget ICE Golf

  • 2
  • 5

Thorbjørn og Dan: Det lyder meget mærkeligt, at bremserne skulle holde kortere pga, at de bruges mindre.
Man kan umuligt køre så lidt og så stille, at bremserne ikke bruges tilstrækkeligt.
Hver gang de andre dummer sig (i rundkørsler m.v.) bremser man jo, og hver gang man kommer lidt for hurtigt til en rundkørsel, bremser man. - Og når der bliver rødt lys foran en...... Jeg tror ikke på det, men har jo ikke tilstrækkelig statistik endnu!

  • 1
  • 2

Ja Hondaen er rigtig pæn. Den er lysår fra de Disney flødebolle rumraket design, der med dumme smil i begge ender, hvormed man prøver at skjule, at det er kun de udvendigt anderledes krøllede plader, der er nye. Indmaden, teknikken er de gammelkendte hyldevarer.

  • 1
  • 2

Thorbjørn og Dan: Det lyder meget mærkeligt, at bremserne skulle holde kortere pga, at de bruges mindre.
Man kan umuligt køre så lidt og så stille, at bremserne ikke bruges tilstrækkeligt.

plus Jens Olsens "Det kræver selvfølgelig at man ser lidt frem i trafikken. Mange fossilbillister kunne iøvrigt også bruge deres bremser en del mindre, hvis de så lidt frem i trafikken."

Vi mangler åbenbart stadig lidt "Oplysning til Borgere og Samfund".

Når man bruger bremserne for lidt på bileR så bliver den fulde kontaktflade mellem bremseklodser og skiver ikke brugt flittigt nok, og så ruster skiverne lynhurtigt til og efter kort til bliver overflader så ru, at den ikke kan genoprettes. Derved forsvinder evnen til at bremse maksimalt når det endelig gælder.
Man ser ofte bremseskiver, som er rustne og ru i yderkanten, hvor der ellers skulle være mest bremseevne at hente. De sidder på biler, som bliver kørt forsigtigt , og/eller hvor ejeren tror at det er en god ide at spare på bremserne.
I virkelighede bliver det dyrere på sigt for ved næste syn skal bremserne måske simpelthen skiftes, længe inden at de burde, selv ved offensiv brug.
Læg dertil at stemplerne i kalibrene og styr gror fast på grund af manglende motion. Sådan nogle koster heller ikke gratis.

Så et godt råd; Brug bremserne for en sikkerheds skyld OG fordi det er billigere.

  • 1
  • 3

Ja Hondaen er rigtig pæn.

Ja den er faktisk også min favorit til en tilgængelig bil. Lille fræk sag, som i vid udstrækning dækker folks behov for transport.
Den ligner en Golf 1 på fronten og en Pug 205 henover B og især C-stolpen.
Imidlertid har Honda tabt sutten til interiøret. Sofaer - honest!, - det var noget amerikanerne brugte i halvtredserne.

Så må vi også håbe at vægten er på et rimeligt niveau.

  • 0
  • 0

Hej.

Jeg og andre har nævnt elbilen VW e Golf i denne debat-tråd. Jeg har i flere år synes, at de forskellige typer af VW Golf ser utrolig kedelige ud. Men da flere af versionerne har den størrelse, som mit hjerte banker for, har jeg i mange år haft en svaghed for de forskellige typer af VW Golf. Og derfor har jeg også interesseret mig en del for VW e Golf i tidens løb. I starten havde VW e Golf en relativ dårlig rækkevidde. Denne skulle være blevet lidt bedre nu.

Jeg vil nederst i dette indlæg linke til VWs hjemmeside om denne bil. PÅ hjemmesiden skriver de ordret om "den såkaldte nye VW e Golf " : " Den har en rækkevidde på 300 km. Den anførte rækkevidde er opnået ved kørecyklusser på rullefelter i henhold til New European Driving Cycle (NEDC). Den faktiske rækkevidde under realistiske forhold afviger fra dette resultat ved almindelig kørsel og er på ca. 200 km i gennemsnit ". Jeg mente, at den teoretiske og urealistiske rækkevidde var lidt længere, men jeg husker åbenbart forkert.

VW skriver også, at rækkevidden afhænger af valg af køreprofil (Normal, ECO, ECO+) . Så hvis man vælger den mest grønne profil, kan man måske få en lidt længere rækkevidde. Hvad ved jeg ?

I forskellige materialer kan man læse, at mange danskere har et lille kørselbehov. I gennemsnit kører mange danskere ikke ret langt dagligt i nogle biler. Derfor ville nogle mennesker nok kunne klare sig med en VW e Golf mange dage om ugen. Men enkelte dage kan disse danskere have brug for en længere rækkevidde.

Som privatperson vil jeg sagtens kunne klare mig med en ny VW e Golf og dens rækkevidde. Og da mit boligselskab har svaret mig, at da er meget positive m.h.t. at sætte elstandere op efter behov, vil "min" nye VW e Golf kunne oplades om natten. Og jeg vil ikke have noget imod, at jeg af og til skal vente på, at der kommer mere strøm på bilen væk v.h.a. en oplader, der ikke ligger på min bopæl. Derfor vil jeg uden al tvivl blive meget tilfreds med denne bil. Men jeg tror, at en del mennesker ikke vil være lige så tilfredse som mig for denne og andre elbiler. Det er en af grundene til, at jeg tit er lidt skeptisk overfor elbiler.

PÅ hjemmesiden har de skrevet prisen ud fra, at den nye aftale mellem regeringen og Dansk Folkeparti er trådt i kraft. Den vejledende pris ligger åbenbart på ca. 303.000 kr. Inkluderet i prisen for e-Golf, er Clever Unlimited ladeløsning, med 1 måneds gratis strømforbrug.

Så VW har haft en spændende elbil på markedet i flere år. Og det har BMW som bekendt også. Og med det, som jeg har læst om disse 2 biler, mener jeg, at VW og BMW kan lave elbiler. Men VWs og BMWs elbiler kan eller bør selvfølgelig blive bedre.

Som bekendt var VW skyld i utrolig pinlig snyd med dieselbiler. Det var en enorm pinlig skandale. Dette er måske også en af grundene til, at VW ved et af deres bil-shows talte om deres ideer m.h.t. fremtidige grønne elbiler. Jeg så dette bilshow på internettet. Der var selvfølgelig meget selvros og reklame-gas. Så nogle af tingene skulle man selvfølgelig tage med et gran salt. Men nogle af deres ideer med fremtidens elbiler så lovende ud.

Linket til VWs hjemmeside om VW e Golf er her.

https://www.volkswagen.dk/da/modeller/e-go...

Kærlig hilsen
Jan, Projekt S og T

  • 0
  • 0

Hans J H: Nu synes jeg, at argumenterne overhaler almindelig logik!
Du skriver: "Man ser ofte bremseskiver, som er rustne og ru i yderkanten, hvor der ellers skulle være mest bremseevne at hente".
- Det ser man ikke ofte, men på ALLE skiver. Og det skyldes, at bremseklodserne ikke går helt ud til kanten (på de biler, jeg kender). Og så kommer der en rustkant uanset, hvor meget du bruger bremserne.

  • 4
  • 0

Det har BMW så en løsning på, da der på eks. i3 ligger et lille program der aktivere bremserne på udvalgte tidspunkter.
På i3 ligger motor genereringen på speederen, og ikke på bremserne, så det er faktisk sjældent, at bremsepedalen bliver brugt .
Når bilen selv går ind og "renser" bremserne mærkes det ikke, for det føles bare som motorgenereringen.
Bremseskiverne på min i3 er derfor altid rene, ligesom jeg også har observeret et vist slid.
Jeg må derfor alligevel påse at skifter bremser på grund af slid et tidspunkt, selvom jeg stort set ikke bruger dem.
Jeg satser på at de dog alt andet lige, vil holde længere end på en ICE bil


Ok - det var så ny viden for mig og ganske smart. Godt at der er nogen der gør noget. Jeg har blot selv erfaret igennem en del år med reparation og vedligehold af bremser, at selv håndbremser kan sætte sig på en ellers "sund" bil.
Ved god service og vedligehold har jeg da også altid selv haft gode bremser, men kan tydeligt se at andre der er mindre nørdede med deres biler, har flere problemer.
@Holger Skjerning
Jeg har ikke selv nogen el-bil eller erfaring med sådanne. Jeg har bare erfaret fra normale biler, at det kan blive et problem, hvis det ikke blive brugt efter hensigten. Hvis det så er løst med el-bilerne, så er det da bare fint. Jeg vil glæde mig til det, den dag jeg har råd til at købe en.

  • 1
  • 0

Hans J H: Nu synes jeg, at argumenterne overhaler almindelig logik!
Du skriver: "Man ser ofte bremseskiver, som er rustne og ru i yderkanten, hvor der ellers skulle være mest bremseevne at hente".
- Det ser man ikke ofte, men på ALLE skiver. Og det skyldes, at bremseklodserne ikke går helt ud til kanten (på de biler, jeg kender). Og så kommer der en rustkant uanset, hvor meget du bruger bremserne.

Enten formulerer jeg mig uklart eller også misforstår du mig simpelthen.
Når jeg skriver "Man ser ofte bremseskiver, som er rustne og ru i yderkanten, hvor der ellers skulle være mest bremseevne at hente", så mener jeg yderkanten af anlægsfladen for bremseklodsen som vil gøre skiven blank på grund af brug.
Skiven bør være blank over HELE området som bremseklodserne dækker. Det er, som jeg antyder, mange gange IKKE tilfældet fordi de forsigte bilister ikke kører bilen så de behøver at trykke hårdt nok på bremsepedalen, så hele skiven arbejder.
Forstår du nu?

  • 1
  • 2

De sidder på biler, som bliver kørt forsigtigt , og/eller hvor ejeren tror at det er en god ide at spare på bremserne.
I virkelighede bliver det dyrere på sigt for ved næste syn skal bremserne måske simpelthen skiftes, længe inden at de burde, selv ved offensiv brug.

Jo er jo nok meget mere tilbøjelig til at mene, at der er tale omen designfejl end en kørefejl.
Det kan jo ikke være mening, at bremserne ikke fungere, når der af hensyn til både komfort, økonomi og sikkerhed køres en behagelig glidende kørsel, hvor man læser trafikken.
Det kan ikke være rigtigt at bremserne kun skal fungere, hvis man kører som en 18 årig, der lige har fået kørekort, og i ubehagelig ryk hugger sig af sted fra trafiklys til trafiklys.

Selv sørger jeg for en gang imellem at tage en enkelt hård opbremsning, og holder ellers øje med skiverne. Men den slags burde ikke være nødvendigt.
Så må man kigge man materialedesignet.

  • 6
  • 0

Selv sørger jeg for en gang imellem at tage en enkelt hård opbremsning, og holder ellers øje med skiverne.

En god ide.
Jeg gør ofte med jævne mellemrum mine kolleger opmærksom på at vore dele-firmabiler skal - skånes for "skånebremsninger", for at holde udgifterne til bremsevedligehold nede. Det kan man sagtens gøre uden at det bliver ubehageligt.
Vi har forskellige kørestil, og jeg mener ikke at man kan forlange at man ikke risikerer at spilde kaffen, såfremt man stiller koppen på instrumentpanelet under min kørsel.

Mvh
Hans Jørgen (62)

  • 0
  • 1

H J N: Ikke vigtigt, men når du skriver "rustne og ru i yderkanten", så er det aldeles logisk at opfatte som "ru og rustne i yderkanten", ikke? - Men nu er vi enige!
Mads Aarup: Tak for oplysningen! - Det bekræfter, at almindelig brug af en bil helt naturligt betyder, at man ofte bremser både blidt og temmelig hårdt. Og så ved jeg, at Tesla'en faktisk regenererer bremseenergi (bremser) lidt kraftigere end min Mercedes B Electric, så din "test af bremserne" er nok bedre end min.
Når jeg diskuterer el-bilers kontra benzin- og dieselbilers vedligeholdelsesudgifter, så har jeg spået, at min elbils bremser (skiver og klodser) vil holde i bilens levetid. Men jeg indrømmer, at det er en lidt provokerende spådom!

  • 1
  • 0

Kære Carl-Erik Ravn.

Mange tak for dit spændende og interessante link om Toyotas ide til en ny brintbil. Den kendte jeg ikke. Ved et tilfælde fandt jeg lige før endnu en artikel om denne bil. Jeg linker til den nederst i dette indlæg.

I den artikel, som jeg linker til, står der ordret : " Rækkevidden for konceptbilen er op til 1.000 km ifølge den japanske testcyklus ". Jeg kender intet til den japanske test-cyklus. Så jeg ved ikke, hvor lang rækkevidden cirka vil være ved realistisk og fornuftig kørsel i virkelighedens verden. Men måske vil rækkevidden være længere end en anden ide til en brintbil, der - så vist som jeg husker - har en rækkevidde på 800 km i en eller anden test-metode. Det er jo nok også den teoretiske og urealistiske rækkevidde.

Ifølge den artikel, som jeg linker til, har Toyotas ide til en ny brintbil åbenbart 3 sæderækker. Hvis man går lidt ned på siden på den linkede artikel, kan man se flere billeder af, hvordan bilen ser ud indvendig og udvendig. Sæderne i bilen kan vendes, så de peger væk fra kørselsretningen. Dette kan jo nemt være fjernet i en kommende udgave, der skal sælges.

Da der stadig er tale om en ide til en brintbil, kan den endelige udgave jo være en helt anden bil, hvis Toyota vil gøre alvor af det og sende en ny brintbil på markedet.

http://biltesteren.dk/toyota-nyt-bud-paa-f...

Kærlig hilsen
Jan, Projekt S og T

  • 0
  • 2

Tesla'en regenererer bremseenergi (bremser) lidt kraftigere end Mercedes B Electric

Korrekt. De har samme motor, men forskellig opsætning i motorcontrolleren. Tesla regenerer med op til 60kW ved højere hastigheder og ved faldende effekt svarende til konstant bremsekraft under ca 60km/t.
Hvis man godt kan lide regen, så er BMW i3 den klare vinder med 50kW på en meget lettere bil, hvilket giver en noget større bremsekraft. Og hvor Teslaen holder op med regen ved ca 7km/t (godt for bremserne?), så fortsætter BMW med regen helt ned til 1km/t, måske pga synkronmotoren.
Begge biler har naturligvis fint samspil mellem motorstyringens regen og bilens ABS og ESC, så motoreffekten reduceres, når bilen skrider og bremserne skal trylle. Teslaen klarer sig markant bedre her, fordi den er lang og lav, mens BMW'en er høj og kort. BMW er oven i købet så konservative at de reducerer regen i hurtig kurvekørsel for at reducere risikoen for baghjulsudskridning. Teslaen reducerer lynhurtigt regen, når udskridningen starter, og bilen reagerer så hurtigt, at det faktisk er lidt sjovt, når det sker.
BMW er den eneste elbil, jeg har kørt, som har motorbremsen i behold med 100% opladte batterier. Her er ikke tale om regen, for batterierne er jo fulde, men de snedige tyskere har programmeret bagbremserne til at bremse med ca samme kraft, som elmotoren ville have skabt ved regen. Man kan høre bremserne på en stille dag, og det holder op, så snart batterierne er afladt få procent, og motoren kan regenere lydløst igen.
Jo, tyskerne kan i den grad lave elbiler. Kom nu igang. Vi glæder os :o)

  • 3
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten