Bedre sent end aldrig: Japan kaster sig ud i førerløse biler
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Bedre sent end aldrig: Japan kaster sig ud i førerløse biler

Rygtet har lydt, at Toyotas modvilje over for førerløse biler skyldes, at Akio Toyoda, barnebarn af Toyotas grundlægger, elsker motorsport og ikke ønsker, at føreren mister kontrol over køretøjet. Også Toyotas slogan 'Fun to drive' har været en hæmsko for åbent at gå ind i udviklingen af førerløse biler. For hvad er det sjove, hvis du ikke længere selv kører?

Gennem årene har Toyota godt nok forsket og udviklet en hel del i førerløse biler, og i efteråret 2015 kunne motorjournalister ved selvsyn opleve, hvordan en Lexus GS, udstyret med det nyeste inden for teknologi, gnidningsfrit kunne køre dem gennem trafikken i Tokyo i førerløst mode.

Men det var først efter, at den øvrige Totyota-ledelse havde overbevist Akio Toyoda om, at kæmpekoncernen skulle satse seriøst på selvkørende biler - indtil da havde projektet været mere eller mindre mørkelagt.

Målet er nu at have en 100 procent selvkørende bil klar i 2020. Det kom frem i forbindelse med den seneste uges motorshow i Detroit. Året 2020 er blandt andet valgt, fordi Tokyo det år afholder De Olympiske Lege, og Toyota vil gerne transportere atleter og besøgende rundt i førerløse biler.

I efteråret 2015 inviterede Toyota en række journalister ud at køre førerløst i denne Lexus GS. Se hele filmen nederst i artiklen. Illustration: Fra Youtube

Til Wall Street Journal forklarer en tidligere topansat i Toyota, at det godt kan være, at du er den stærkeste under de nuværende regler, men hvis reglerne ændrer sig, kan du blive slået af nye spillere.

Læs også: Google: Chaufføren måtte gribe rattet 69 gange

Derfor er flere kommentatorer enige om, at en hel række japanske traditioner skal brydes, hvis den japanske bilindustri skal med i kampen om den nye teknologi - og det er Toyota godt i gang med.

I stedet for førerløse biler har Toyota i langt højere grad profileret sig teknologisk på udvikling af brændselscelleteknologi til brintbilen Mirai. På den netop afholdte forbrugselektronikmesse CES var det da også den teknologi, som Toyota valgte at vise med deres Plus Concept. Illustration: Toyota

I november måned besluttede bilproducenten at investere 1 mia. dollars i en forskningsafdeling i Silicon Valley. Den officielle opgave for afdelingen er forskning i kunstig intelligens og robotter, men alle er enige om, at det skal oversættes til førerløse biler.

En kilde internt i Toyota har fortalt Wall Street Journal, at ledelsen hos Toyota var bange for, at producenten kunne ende med at blive en underleverandør til en kommende førerløs bil fra Google.

Læs også: Minitest af Teslas autopilot: Relativt imponerende

Alle flokkes om Silicon Valley

At Toyota nu rykker til Silicon Valley er ikke så mærkeligt, siger Mark Boyadjis, der er senioranalytiker med speciale i bilteknologi hos den amerikanske konsulentvirksomhed IHS:

»Alle, der vil noget med førerløse biler, kommer til Silicon Valley - enten for at indgå alliancer eller for at udnytte forskningskapaciteten,« siger han.

Toyota har med andre ord erkendt, at de ikke kun kan satse på teknologiudvikling i Japan.

Derfor er Toyota nu er gået i gang med at rekruttere forskere fra de andre bil- og it-virksomheder, der flokkes om Californien. De første af op til 200 forskere er allerede på plads, og centeret bliver ledet af Gill Pratt, der tidligere stod i spidsen for det amerikanske forsvars robotafdeling.

Læs også: Misbrug af Teslas autopilot: Ejerne sætter sig på bagsædet og læser avis

Umiddelbart ser der ud til, at Nissan fører det japanske kapløb om at komme først med en førerløs bil. På Tokyo Motor Show i efteråret blev deres IDS Concept vist. Illustration: Nissan

Nissan vil også være med

Også Nissan kigger nu seriøst på førerløse biler. På Tokyo Motor Show i oktober måned, viste koncernen, der er i partnerskab med franske Renault, deres elektriske bud på fremtidens førerløse bil kaldet IDS Concept. Nissan har også ombygget en række Leaf-elbiler til at kunne køre føreløst i et klart defineret bymiljø.

En af de løbende diskussioner p.t., når det gælder førerløse biler, handler om rat eller ej. Hvor Google og Ford har været mest interesseret i førerløse biler helt uden pedaler og rat, har producenter som Daimler, Volvo og Tesla foretrukket en trinvis indfasning af førerløse egenskaber, men hvor føreren altid er i stand til at tage over. Nissan har med deres IDS Concept valgt både og - når bilen sættes i automode, forsvinder rattet ind i instrumentbrættet, og forsædet kan vendes om, så man kan samtale med bagsædepassagererne.

Taxaen Snuber kan hentes via en app. Men den kan højst køre 30 km/t og kun på campus i Soul. Illustration: AP Photo/Lee Jin-man

Lange udsigter til koreansk førerløs bil

Men mens europæere og amerikanere for længst har sat fuld speed på udviklingen, og japanske producenter er ved at komme op i omdrejninger, så går det lidt mere sløvt i Korea.

Læs også: Førerløse busser kører i Schweiz til foråret

Den ene af de to store bilproducenter, Kia, erklærede kort efter nytår, at de i år 2030 ville have en fuld førerløs bil på markedet.

Til gengæld vil Koreas elektronikgigant Samsung snart begynde at udvikle komponenter til førerløse biler. I modsætning til Apple, som Samsung tidligere har kæmpet med, både om markedsandele på mobiltelefonmarket og om patenter i retssale, har Samsung ingen planer om selv at udvikle en førerløs bil.

Sydkorea er dog langtfra uden evner, når det drejer sig om førerløse biler. Taxaen Snuber har i seks måneder kørt studerende rundt på universitetet i Soul. De studerende kan kalde på taxaen via en app, og den har nu kørt rundt på campus i seks måneder uden ét eneste uheld.

Kom ud at køre førerløst med Toyota:

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten