En endestation er nået for beboere langs metrolinjen Cityringen i København.
På stribe får de afvist deres klager og må leve med en rumlen fra undergrunden og lavfrekvent støj i deres boliger dag og nat uden erstatning.
Når man bor i en storby, må man nemlig regne med mere støj fra forandringer i trafikken, lyder det i afgørelserne på de mange klagesager, efter Cityringen åbnede i september 2019.
I alt har 190 naboer indbragt deres sag første klageinstans, Ekspropriationskommissionen, der har færdigbehandlet alle sager uden at tildele erstatning i nogen af dem.
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Det er vist kun i Odense, at letbanen larmer for meget. I Aarhus har der kørt tog på strækningen siden 1876, og jeg er ikke bekendt med, at den skulle have et problem med støj. Derimod har den alle mulige andre problemer; og den har erstattet en del buslinjer, som kørte før letbanen kom i drift: De var hurtigere, billigere og mere driftssikre end letbanen.
I den henseende: Der var faktisk en årsag til, at man i 1970erne nedlagde sporvognene i Aarhus og erstattede dem med busbaner og busser - fordi busser var og er: Bedre, billigere, mere driftssikre.
I den periode, hvor man lukkede Grenåbanen for ombygning til letbane, der indsatte man direkte busser mellem byerne på Djursland og Aarhus. Busserne kom hurtigere frem end toget plejede at gøre, faktisk på ca. den halve tid. Ikke overraskende valgte mange på Djursland at anskaffe en bil i stedet for at vende tilbage til Letbanen, dengang man lukkede de direkte busruter og genåbnede banen.
Mon der er nogen, der seriøst vil mene, at Metroen burde have været elbusser, fordi Metroen larmer - ligesom mange mener, at letbanerne i både Aarhus og Odense skulle have været elbusser, fordi letbanerne larmer ;)
Det er sandsynligvis ikke togenes motorer der høres, men den støj det afgiver når hjulene bevæger sig hen over skinnerne. Det er parallelt til at det sjælden er muligt at hører bilernes motorer når du står ved en motorvej. Det du kan høre er dækstøjen fra hjulenes bevægelse hen over vejbanen.Men når man tænker på hvor lidt støj en elbil laver, så synes jeg det er besynderligt uambitiøst hvor meget Metroen larmer.
Opklarende spørgsmål
Er støjen alene knyttet til City Ringen, eller konstateres den også fra det ældre anlæg ?
Tror det er mere udbredt for cityringen, da den ikke er gravet lige så dybt ned.
Hej Søren Albrechtsen
Det kan du have en pointe i.Det er selvfølgelig ikke sjovt at opleve støj, men omvendt er det jo en fordel at bo tæt på en Metroline og trafikstøj er altså en del af pakken når man bor centralt i København
Men når man tænker på hvor lidt støj en elbil laver, så synes jeg det er besynderligt uambitiøst hvor meget Metroen larmer.
Mange andre oplever støj fra vind og blæst. Skal man forbyde det?Det er selvfølgelig ikke sjovt at opleve støj, men omvendt er det jo en fordel at bo tæt på en Metroline og trafikstøj er altså en del af pakken når man bor centralt i København
Jeg havde svært ved at høre noget i den lydfil der var i et andet indlæg.
Der er vist en del psykologi indblandet, for jeg har et gammelt pendulur som giver et tydeligt tik tok, men jeg skal selv koncentrere mig for at lægge mærke til det, men min søn kan ikke lide det.
Jeg synes det kunne være interessant at sammenligne støjen fra Metroen med tilsvarende tal for hvordan andre trafikformer såsom S-tog, busser og lastbiler påvirker tilsvarende lejligheder. Hvis støjen fra Metroen ikke er værre end bestående støjgener synes jeg at det rimeligt at klager bliver afvist som en rimelig konsekvens af samfundsudvikligen. Det er selvfølgelig ikke sjovt at opleve støj, men omvendt er det jo en fordel at bo tæt på en Metroline og trafikstøj er altså en del af pakken når man bor centralt i København
Er støjen alene knyttet til City Ringen, eller konstateres den også fra det ældre anlæg ?
Hvor meget giver det på støjen, hvis man sætter farten på metrotogene ned?