Batterivogn sikrer rullende strøm til elbiler
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Batterivogn sikrer rullende strøm til elbiler

Illustration: Freewire

Hvis man er gammel nok og i øvrigt har krydset Storebælt i færgernes tid, så er der en chance for, at man kan huske de mobile tankstationer, som gav bilisterne mulighed for at få fyldt op, mens man ventede på ombordkørsel. Det amerikanske selskab FreeWires løsning til opladning minder om de små benzinvogne, der kørte langs opmarchbåsene ved Storebæltsfærgerne. Nu er der bare el i stedet for benzin på vognen.

FreeWire løsning er et 160 kWh batteri, som er udstyret med en hurtiglader. I byområder har FreeWire udviklet en service, så man bestiller opladning på en app, og derefter dukker der en mand med batteri op og lader din bil.

FreeWires løsning har netop hentet venture kapital i en runde, hvor flere teknologiløsninger konkurrerede om venturefondenes gunst, skriver Greentech Media.

Et gnidningsfrit skifte til elbil

Som sådan er det ikke nyt at sætte hurtigladere til batterier, men de eksisterende løsninger har været for at forbedre ladestationer. E.ON overvejer disse løsninger i selskabets program for at etablere 200 hurtigladestationer, når man støder på lokationer med svage netforbindelser.

Det nye ved FreeWire løsning er, at batteriet i sig selv er løsningen. Batteriet lader med normal nettilslutningen mellem opladningerne, og derfor vil der ikke være behov for at forstærke nettet, som der ellers er, når der skal etableres hurtigladestationer.

Illustration: Freewire

Volvo Cars Tech Fund er en af investorerne i FreeWire. CEO Zaki Fasihuddin herfra forudser en ‘tsunami’ af elbiler i nær fremtid.

»Især i USA er der gode muligheder for at lade elbiler, men infrastrukturen er ikke helt på plads endnu. Set fra vores side, er det afgørende, at skiftet fra en bil med forbrændingsmotor til en elbil bliver så gnidningsfrit som muligt,« siger han til Greentech Media.

FreeWires CEO Arcady Sosinov peger på, at mens rækkevidden på en opladning tidligere var det store spørgsmål, der afgjorde om man købte elbil eller ej, er det i dag frygten for, om man kan finde ladestationer, som man er vant til finde tankstationer, der holder folk væk fra el-biler.

Effekttab opvejes af lavere anlægsomkostning

FreeWires batterier giver et større effekttab end traditionelle ladestationer, men alligevel vil det være den mest økonomiske løsning, fordi batterierne kan stilles op uden adgang til høj- eller mellemspænding.

»Når man skal forbinde en ladestation til nettet, vil det ofte betyde, at man skal grave for at lægge kabler, og det kan vare op til 18 måneder,« siger Arcady Sosinov.

»Forsyningsselskaberne er forpligtet til at levere strømmen. Med elektrificeringen af transportsektoren, vil det kræve investeringer i transmission og distribution. Det kan tage år, fordi der er krav om offentlige høringer,« siger Elta Kolo, analytiker i Wood Mackenzie Power & Renewables.

FreeWires batterier bliver også brugt som nødstrømsanlæg, som strømforsyning til store events og som strømforsyning til byggepladser, hvor der mangler kapacitet eller ikke er strømforsyning.

Emner : El
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Falck og DK Autohjælp kører idag ofte ud til biler som ikke kan starte men fremover bør Falck også kunne oplade en bil hvis den er "kørt tør" for el. Det vil ske.
En løsning som ovenfor med et lidt mindre batteri på Falck lastbilen lyder lige til.

  • 10
  • 3

Hvis man er gammel nok og i øvrigt har krydset Storebælt i færgernes tid, så er der en chance for, at man kan huske de mobile tankstationer, som gav bilisterne mulighed for at få fyldt op, mens man ventede på ombordkørsel

Henrik - er man gammel nok til at huske de små benzinkøretøjer, burde man også kunne huske baggrunden: Der var ingen motorvejstankstationer....

I dag findes der tankstationer og ladestationer an masse i tilknytning motorvejsnettet ...

Iøvrigt tror jeg ikke noget dansk firma gad køre rundt med en batteri-trailer med begrænset hastighed til følge, når man kunne have op til flere batterier på ladet

  • 5
  • 12

De fleste elbiler har tilstrækkelig rækkevidde til daglig brug, men når man skal til den anden ende af landet skal der indlægges pauser.
Man har ofte diskuteret anhængertræk på elbiler, og det kunne blive relevant til de lange ture. Lej en trailer med et stort batteri og hæng den på krogen og sæt strøm til bilen. Så er rækkevidden måske 1000 kilometer.
Jeg har bemærket at elbiler generelt kører relativ langsomt på motorveje, og det passer jo fint med en trailer på slæb.
Voila!

  • 6
  • 16

Hvor svært kan det være:

Sæt en kodyl dieselgenerator på jydekrogen sammen med 500 L dieselolie i en tank.

Det må da kunne kaldes "range extension" så det batter.

  • 8
  • 13

Den elektriske infrastruktur i USA er så primitiv, at dette kunne være en løsning dér.
I Europa er det komplet irrelevant, der er masser af strøm til rådighed overalt.
Det gælder blot om at sætte ladestationerne op, kablerne ligger allerede.

  • 10
  • 3

Lej en trailer med et stort batteri og hæng den på krogen og sæt strøm til bilen. Så er rækkevidden måske 1000 kilometer.

Trailer på korte ture kan være nyttigt, og det er SÅ ærgerligt, at ikke mange flere elbiler er typegodkendt til anhængertræk fra fabrikantens side. Men at hægte en tung batteri-anhænger på en tung elbil for at kunne køre 1000km ved 80km/t er helt dødfødt til alt andet end masochister og rekordforsøg. Så hellere 300km ved 130km/t eller 400km ved 110km/t og overholde de anbefalede pauser og komme hurtigere, sikrere og veludhvilet frem uden gule øjne.

  • 23
  • 2

> batterier giver et større effekttab end traditionelle ladestationer

Nej, batteriet giver energitab, ikke effekttab. Tvært imod. Batteriet kan indsættes ifm svage net for at tilbyde hurtigere opladning med højere effekt end nettet umiddelbart kan klare.

I øvrigt er det et år siden, at et dansk firma samlede 280kWh i en aflagt, mindre elbus monteret med indbygget DC hurtiglader. Jeg testede den ved 43kW via CHAdeMO. Mest en gimmick. Ikke den store efterspørgsel

  • 14
  • 1

Pris ?
Har nogen regnet på hvad det vil koste ?
Jo min. det samme som en starthjælp fra Falck, så altså over 1000 Kr.
Hvorfor tænker folk ikke, og slet ikke dem der fabler om de fantastiske el-biler hele tiden.
Det vil Aldrig kunne betale sig, og kun bruges som en nødssituation.

  • 3
  • 3
  • 0
  • 0

Mads Aarup, Jeg er ikke helt enig i, at 1000km ved 80km/t er rekordforsøg.
Ferieture med trailer eller campingvogn er jo ofte med 2 chauffører, der kan skiftes til at køre.
Og med næsten selvkørende biler er det absolut ikke mere usikkert end at køre 130 km/t.

  • 1
  • 2

Jeg så et billede af en Honda Civic ombygget til elbil med forenden af en anden Honda Civic som skubbende trailer.
Tag og alt bag torpedovæggen var skåret af, og bagpanelet med baglygter var svejst på.
Da donorbilen var med automatgear var det en enkelt sag at overføre de nødvendige styresignaler.

http://www.evalbum.com/753

1/26/2014 The pusher has basically been pointless, too much trouble to hook up and all it does is point out the limits of my EV conversion. It has now not been used in several years

  • 0
  • 0

....for elbilfolket må vel ved vintertide være situationer som den hvor politiet lukkede landtransporten i timevis, eller lukket bro, hvor man så får valget mellem at fryse ihjel og kunne køre videre bagefter ( :-) )eller holde varmen og så skulle skubbes af de andre når køen løser sig op.
Gad i øvrigt vide hvornår Scandlines og Molslinjen tilbyder opladning under sejturene?
Ved "påfyldning" under Gedser - Rostock-overfarten vil de pludseligt blive muligt at nå Berlin fra Kbh uden yderligere "påfyldning." Også i en ikke-Tesla.
Ligeledes Sj - Ålborg uden at skulle omkring Århus for at tanke.

  • 2
  • 6

Elbiler kører altid langsomt fordi at man i den virkelige verden, ikke kan få en elbil til at have lige så lang rækkevide som en benzin/dielsel bil.

Lad os se hvor mange negative kommentarer der kommer fra fantasterne.....lol

  • 6
  • 11

Det er faktisk lige omvendt. Benzin biler må ikke holde i tomgang mere end et par minutter - og så bliver de fodkolde. Alle nyere elbiler kan som regel køre med varmepumpen i adskillige timer, selvfølgelig afhængigt af ladestand, før det bliver kritiskt. Det er fx ganske praktisk ved drive-in bio besøg.

Opladning på korte færgeoverfarter giver mere vist mere bøvl end fordele med den nuværende infrastruktur. Mols linjen tilbyder symbolsk langsom opladning, nærmest mest for at komme forrest på afkørslen.

  • 6
  • 0

Fin ide der kan udvikles til "en brenderuptrailer med batteri" til hver batteribil. Hermed er problemet med den manglende aktionsradius og vinterkørselen i kuldegrader jo løst. Lidt ligesom de gode gamle dampmobiler der skulle have en lille kulvogn hægtet bagpå for at kunne nå både frem og tilbage i køreplanen.

  • 5
  • 4

....for elbilfolket må vel ved vintertide være situationer som den hvor politiet lukkede landtransporten i timevis, eller lukket bro, hvor man så får valget mellem at fryse ihjel og kunne køre videre bagefter ( :-) )eller holde varmen og så skulle skubbes af de andre når køen løser sig op.

Du aner ikke havd du taler om! Jeg mindes for et par år siden, hvor en vis hr HKH smuttede over storebæltsbroen, hvor alle os andre måtte vente på åbning - Jeg i min varme elbil hele natten og andre i deres kolde fossilbil(de startede motoren med jævne mellemrum) - tror lige du skal vende din tankegang 180%!

  • 10
  • 2

En benzinbil bruger 0,5-1 liter i timen i tomgang, så hvis folk sad og frøs i bilerne hele natten kunne de bare starte motoren
Man får sådan nogle association om dig side i din pesla i bermudashorts med en drink i hånden og hånligt grine af de politisk ukorrekte fattigrøve i deres flintstone biler.

  • 2
  • 9

En benzinbil bruger 0,5-1 liter i timen i tomgang, så hvis folk sad og frøs i bilerne hele natten kunne de bare starte motoren

Det kræver jo så at man holder et sted, hvod det er tilladt at have bilen holdende i tomgang.

Jeg synes det er skønt befriende, når jeg venter på nogle (min kone oftest!) om vinteren, at jeg i elbilen har varme uden at have en motor kørende.
Selv i min primitive første generations elbil uden varmepumpe og med lille batteri, kan jeg vente flere timer uden at det er et problem.

  • 8
  • 0

Det omtalte produkt er til speceillte applikationer som nævnt. Der går som sædvaneligt "konservativ diesel trold" i diskussionstråden. Suk.
En interessant udgave kunne være til stationært brug i huset. Kunne man købe en kasse med indbygget opkobling til solceller, indbygget DC/AC inverter til huset og indbygget DC/DC konverter til CD fast charging (fx CHADEMO) af elbil, har man et spændende produkt der i DK hele sommeren kan køre offgrid. Et batteri på fx 50 Kwh ville være passende til dette. Aflagte batterier fra elbiler kunne på sigt bruges til dette.

  • 5
  • 0

Selv i min primitive første generations elbil uden varmepumpe og med lille batteri, kan jeg vente flere timer uden at det er et problem.

Så skulle du prøve min tidligere diesel en 320 bmw, som med fuld tank kørte over 900 kilometer før den skulle tankes, og tankningen blev overstået på 5 min. den kostede en tredijedel af en pestla, køreregenskaberne og byggekvaliteten var meget bedre, den kan holde tomgang i DAGEVIS uden problemer.

Folk der køber elbiler idag er lidt som dem der købte betamax videoer i firserne, eller laserdisk i halvfemserne.........vent 10 år og se grinende tilbage på de mennesker der troede de var klogere end alle andre

  • 3
  • 12

FreeWire har 2 nuværende løsninger.
Den ene løsning er en trillevogn som en person skal styre rundt på parkeringspladsen. Input er 7kW fra netstik. Output er 240 volt vekselstrøm med 13kW fra eet stik, eller 5kW hver fra to stik. Den vejer 500-800 kg afhængig af om det har 40 eller 80 kWh.
Den anden er samme, blot på trailer, og hedder L2TW.
https://static1.squarespace.com/static/536...

Den nye løsning må veje over 1 ton, og give jævnstrøm. En trailer giver fleksibilitet med hvordan den anvendes (står alene eller trækkes af forhåndenværende bil), men er bøvlet på snævre parkeringspladser. En varevogn er dyrere, men kommer bedre omkring.
Hvis trailerens 160 kWh skal lades med 7kW tager det et døgn, men selv med 3-fase 32A tager det timevis. Hvis nettet ikke skal forstærkes, er det begrænset hvor mange elbiler den kan nå at lade op på en uge, især hvis det er moderne elbiler med stort batteri.

Batterier som mellemlager, hvadenten de er fastmonteret eller mobile, er næppe en hovedløsning - det er transmission der tæller i det store billede, med batterier til døgnudjævning. Derimod er batterier en vigtig del af fleksibiliteten i drift af ladeløsninger. Især kan de mobile være svingkapacitet, fx ved at blive flyttet i højtider som jul og ferie til de steder midtvejs mellem byer hvor de mange ekstra bilister erfaringsmæssigt efterspørger mere ladning. Det ses fx til Thanksgiving midtvejs mellem Los Angeles og Las Vegas, og mellem LA og San Fransisco, hvor der er kø på ladestationerne mens de til daglig ser lavt brug.

  • 3
  • 1

Jo mon ikke det er! Jeg tænker bare, - nu er jeg ude at køre i min "bedre" elbil, men jeg er altså nødt til at køre i spare-mode for at nå længere. Hvor fedt er det lige??

Jeg kører hver dag til København ad Hillerødmotorvejen (+ 'forlængelse').
Det er ikke spor 'fedt' uanset hvordan jeg vender og drejer det. Om jeg så sad i en Lamborghini eller en Koenigsegg, er det stadigvæk en røvsyg tur.
Og jeg kører spare-mode for at spare benzin: Konsekvent 90 km/t ind ad motorvejen, selv om jeg på visse få strækninger kunne komme op på 110. På den måde er jeg langt over 20 km/l, i modsætning til dem som speeder op hvergang de kan komme til det, og krydser frem og tilbage hver gang det andet spor bevæger sig lidt hurtigere end det de nu er i. Og som jeg alligevel overhaler (inderhaler) med jævne mellemrum, og hvis de overhovedet sparer noget tid på dén tur taler vi maks. 5 minutter.

Det er ikke fedt. Men min vogn er et transportmiddel, ikke et stykke legetøj. Så den skal være effektiv, ikke 'fed'.

  • 8
  • 0

Jo mon ikke det er! Jeg tænker bare, - nu er jeg ude at køre i min "bedre" elbil, men jeg er altså nødt til at køre i spare-mode for at nå længere. Hvor fedt er det lige??

Hvem gider fræse afsted, når man kører i end FED elbil?

Jeg kører kbh-Herning på 3 timer inkl. en pause på 1/2 time. En pause jeg(familien) altid har taget ved jyllandsture uanset om jeg(vi) sidder/sad i en 550hk bil eller en 80hk bil.

Når du antager, at elbilister kører langsom af nødvendighed, så får du sikkert fodret dine fordomme, men du tager fejl, du er bare uvidende.

  • 9
  • 2

Den anden er samme, blot på trailer, og hedder L2TW.
https://static1.squarespace.com/static/536...

Thomas - den får du ikke indregistreret i DK, da den er over 750 kg totalt

Jeg skal ikke registrere noget, men mon ikke de relevante ladefirmaer har folk med passende kørekort (BE?) til større trailere end almindelige private med B-kørekort. Håndværkere kører ofte med trailere med flere tons tilladt vægt https://www.autobutler.dk/blog/regler-for-...

Den 80kWh L2TW vejer 2060 lb hvilket Google konverterer til 935 kg. Den store 160kWh-trailer vejer et sted mellem 1.400-1.800 kg bedømt udfra vægtforskellene mellem de små.

  • 0
  • 0

Det er værre endnu: Den har ikke trekantede reflekser bagpå.

Den trailer ligner noget man kun kunne finde på i USA. Men det er jo totalt ligegyldigt, det er åbenlyst bare en trailer. Den skal kunne laste omkring 700 kg for 80 kWh, hvilket er helt trivielt. I firmaet er alle vores trailere 3,5 ton...

Egnet trailer til 9995 kr: https://www.trailergaardengantrup.dk/neptu...

Skal vi op på 1500 kg for 160 kWh, så er det stadig helt trivielt og vogntoget kan lige holdes under 3,5 ton, hvorfor man ikke behøver BE kørekort.

Men hvad mon det koster? Jeg kunne være interesseret i forhold til vores entreprenørmaskiner. Med den energimængde begynder det at være realistiskt at erstatte de mange små ineffektive benzin og dieselmotorer på maskinerne. Minigraver findes allerede med strømtilslutning.

  • 5
  • 1

Hvem gider fræse afsted, når man kører i end FED elbil?

Jeg kører kbh-Herning på 3 timer inkl. en pause på 1/2 time. En pause jeg(familien) altid har taget ved jyllandsture uanset om jeg(vi) sidder/sad i en 550hk bil eller en 80hk bil.

Når du antager, at elbilister kører langsom af nødvendighed, så får du sikkert fodret dine fordomme, men du tager fejl, du er bare uvidende.

Lad mig starte med fordomme. Min erfaring er at fordomme er menneskets værn mod naivitet. Der kræves en sund balance mellem disse begreber for ikke at stikke helt af, men det er naturligvis en subjektiv bedømmelse. Jeg oplever at fordomme er en slags extrapolering af ”viden” ud fra tillærte erfaringer. Med andre ord er det gætterier i en retning, hvor man tror budgettet holder mest vand.

Altså hvis jeg havde en fed elbil, og her tænker de fleste vist på en Tesla, så ville jeg da mindst følge trafikken i ydersporet på motorvejen med ”en dans” omkring fartgrænsen. Det gør jeg i øvrigt også i min benzinbil til en tyvendedel af prisen. Det ville jeg sandelig også være nødt til, hvis jeg skulle køre strækningen København – Herning på tre timer med en halv times pause indlagt.

Jeg tilstår at jeg ikke ved hvorfor elbilister kører langsomt på motorveje, da jeg ikke kender nogen som har en elbil. Jeg har heller aldrig prøvet at køre i en. Min viden om elbiler stammer i høj grad fra disse fora, og fra bilblade. Jeg vil gerne vide mere og har ofte stillet spørgsmål her, men åbne spørgsmål blive ofte taget fornærmeligt op og får negative thumbs. Fred med tomlerne, da de på ing.dk er aldeles kaotiske.

De fede elbiler såsom Tesla bliver ofte sammenlignet med de sydtyske premium klasser, og kører du en af dem så opholder du dig typisk i den venstre bane på motorvejen, uden at være proppen. Derfor kunne man forvente at Teslabilisten ville gøre det samme, men mange af dem skiller sig ud og gør det ikke. DERaf mit gæt om rækkeviddeangst. Kald du bare det for en fordom eller uvidenhed, da jeg som før nævnt ikke præcist ved det.

  • 2
  • 5

Det gør elbiler hellere ikke. Det er en fordom du kom med helt uden begrundelse i fakta eller konkrette data.

En ing.dk debat classic.

Nej - det kan jeg ikke dokumentere. Jeg tager altså ikke mobilen frem og filmer elbilerne, når jeg overhaler dem på motorvejen, hvilket jeg ofte kan gøre indenfor fartgrænserne.
Selvom man dokumenterer selv de ejendommeligste ting, så tror jeg trods alt ikke at der findes statistikker på dette fænomen.
Jeg kan bare konstatere at det finder sted så ofte, at man ikke kan undgå at bemærke det.

  • 3
  • 5

Batterier som mellemlager, hvadenten de er fastmonteret eller mobile, er næppe en hovedløsning - det er transmission der tæller i det store billede, med batterier til døgnudjævning.

Volkswagen vil lave ladestationer med batteri, så en lille 30 kW netforbindelse kan forsyne et antal elbiler. Batteriet er samme moduler som deres elbiler, op til 360 kWh, men ladehastigheden er begrænset til 100kW. https://electrek.co/2019/01/25/vw-produce-...

I England kommer der nok 30% mere spidslast fra elbiler, men 11% mere energibehov https://www.nationalgrid.com/group/case-st... måske har folk tendens til at sætte elbilen til at lade når de kommer hjem fra job, samtidig med at komfuret og varmepumpen tændes osv. Det kan batterier modvirke, men det vigtigste er ændret opførsel.

  • 1
  • 0

Jeg vil så postulere det modsatte. Jeg bliver ofte overhalet af Tesla biler og vi må konstatere at de alle kører vildt hurtigt.

Jeg postulerer ikke, jeg konstaterer.
I virkeligheden kan vi godt begge to have ret. Det kommer an på hvor hurtigt du og jeg kører derude. Eneste der ikke passer i ligningen er, at du kan køre fra København til Herning på tre timer inkluderet en halv times pause, så måske er du den der kører vildt hurtigt.

Noget helt andet er denne klassiske automatreaktion fra en Tesla fanboy. Lad os lige resummere.
Jeg skrev længere oppe:
”Jeg har bemærket at elbiler generelt kører relativ langsomt på motorveje, . . . . ”
hvorpå Karsten Henneberg skrev:
”HJN - mon ikke det er for at spare på strømmen og kunne nå frem, uden at skulle lade?”

UPS – hele to ikke-all-in elbil fans, hvilket tydeligvis trigger elbil fanboys, som IKKE accepterer eksistens af visse downsides ved elbiler og slet ikke hos Tesla. Sådan kommer det i hvert fald til at fremstå. Alene fremkomsten af udtrykket Tesla fanboys må være en grim sten i skoen.
Jeg er naturligvis ganske bevidst om at disse fanboys farer ud i garagen efter den elektriske stiksav. Så skal musen placeres på thumbs down og spidsen af savklingen skal lige nøjagtig ramme musen og knappen trykkes i bund.
Do I care? :-)

  • 2
  • 3

Her er lidt data, selvom det ikke er smigrende :
Flere opladelige biler får fartbøder i Holland end benzinbiler https://electrek.co/2018/12/21/tesla-drive...
Artiklen melder ikke om det mest er i byzone, landevej eller motorvej, men nævner også reduceret rækkevidde ved øget fart.
Mon ikke danskere har cirka samme trafikholdning?

  • 2
  • 1

Så hvis man ikke dokumenterer hvad man oplever, så gælder det ikke ?

Gab, hvor er det intetsigende!
Du konkluderer ud fra en fordom og det er virkelig latterligt, spørg dem som ved i stedet for.
Jeg kører normalt langsomt(i din terminologi) fordi jeg faktisk er meget glad for at køre i min Tesla. Jeg får tilbagelagt et anseligt antal km om året.
Jeg er lige kommet hjem fra Herning efter VM finalen -på trods af tæt trafik og regns fra start til slut, så er jeg kommet sikkert hjem efter 3 timer inkl. et ladeophold på ca. 15 min. i Slagelse.

  • 2
  • 1

Så hvis man ikke dokumenterer hvad man oplever, så gælder det ikke ?
Er det ligesom,- Hvis det ikke er på Facebook, så er det ikke sket!?

Komplet latterligt Baldur. Du har sat dig selv i en utroværdig bås!

Hvis det var den videnskabelige metode, så levede vi stadig i middelalderen. Oplevelser er med bias. Medlemmer af KKK oplever at de sorte er ved at overtage, selvom sorte kun udgør 12%. Vælgere i amerikanske stater, hvor der næsten ingen invandrere er, oplever at indvandrere er ved at overløbe USA, selvom indvandringen er historisk lav.

Der er nu fremlagt dokumentation her i tråden for at det sandsynligvis forholder sig lige modsat det som du oplever. Det betyder ikke at du ikke oplever det, men at det du oplever er biaset. Med andre ord selve definitionen på en fordom, som du bekræfter ubevidst, ved selektivt at lægge mærke til og huske de episoder der stemmer overens med din holdning.

Og alligevel mener du at vi kan konkludere at du har ret, alene fordi du oplever at sådan er det. Nej, for at vi kan have en meningsfuld debat, så er vi nødt til at insistere på at der ligger et eller andet bag påstulater, før vi på nogen måde kan respektere det.

  • 5
  • 1

Hvis det var den videnskabelige metode, så levede vi stadig i middelalderen. Oplevelser er med bias. Medlemmer af KKK oplever at de sorte er ved at overtage, selvom sorte kun udgør 12%. Vælgere i amerikanske stater, hvor der næsten ingen invandrere er, oplever at indvandrere er ved at overløbe USA, selvom indvandringen er historisk lav.

Der er nu fremlagt dokumentation her i tråden for at det sandsynligvis forholder sig lige modsat det som du oplever. Det betyder ikke at du ikke oplever det, men at det du oplever er biaset. Med andre ord selve definitionen på en fordom, som du bekræfter ubevidst, ved selektivt at lægge mærke til og huske de episoder der stemmer overens med din holdning.

Og alligevel mener du at vi kan konkludere at du har ret, alene fordi du oplever at sådan er det. Nej, for at vi kan have en meningsfuld debat, så er vi nødt til at insistere på at der ligger et eller andet bag påstulater, før vi på nogen måde kan respektere det.

Det er faktisk pudsigt for jeg forklarede netop begrebet fordomme for 5 dage (pt. 29/1) siden et stykke oppe i tråden. Det helt sjove er at mens du klandrer mig for at være fordomsfuld, så praktiserer du det i vilden sky her.

Jeg tror at jeg triggede din Tesla fanboy med bemærkningen; ”Jeg har bemærket at elbiler generelt kører relativ langsomt på motorveje, og det passer jo fint med en trailer på slæb.”
Et andet spørgsmål er egentlig hvorfor du finder dette forhold provokerende??

Nu kræver du at jeg fremlægger dokumentation for mine konkrete iagttagelser på vejene, altså ikke noget jeg bare har hørt Baldur Norddahl. Så det som jeg har set med mine egne øjne gælder ikke i en diskussion med dig? Fordomme er vel en slags fiktiv videreførelse af oplevet virkelighed, hvilket jeg gentager ikke gælder her.
Hvad skal jeg gøre for at gøre mine klare oplevelser valide Baldur Norddahl? Det skal vel dokumenteres med fotos, fartmålinger af dertil godkendt bemanding. - eller hur?
Blandt de langsomme elbiler var der flere Teslaer, og da Tesla jo overvåger de biler som de har solgt, må de vel lægge inde med data på hvor hurtigt de har kørt på vore motorveje. Helmer du først når Tesla lægger registreret dokumentation frem Baldur Norddahl??
Hvordan fortæller du din omgangskreds om din dagligdag? De bør vel ikke tro på dig og dine påståede observationer om dette og hint, inden du kan dokumentere det?

Måske er det Raymond jeg har set derude gentagne gange Baldur Norddahl. Raymond skriver ”Jeg kører normalt langsomt(i din terminologi) fordi jeg faktisk er meget glad for at køre i min Tesla. Jeg får tilbagelagt et anseligt antal km om året. ” ?

  • 0
  • 3

Jo mon ikke det er! Jeg tænker bare, - nu er jeg ude at køre i min "bedre" elbil, men jeg er altså nødt til at køre i spare-mode for at nå længere. Hvor fedt er det lige??


Jeg tror, det var ovenstående, der startede den diskussion, som I nu har pæret rundt i i næsten en uge.

Så nu vil jeg prøve spille med på din påstand/observation/fordom/whatever:
Lad os antage, at folk faktisk begynder at køre langsommere, når de køber en elbil. Hvad kan vi så bruge det til?

De står jo ikke ligefrem i kø for at få elbilen skiftet ud med en fossilbil. Tværtimod hører man igen og igen fra købere af elbiler, at de aldrig igen skal tilbage til fossilbil.

Så hvis du har ret, tyder noget på, at disse mennesker er mere lykkelige ved at køre langsomt i en elbil end ved at køre hurtigt i en fossilbil. Det skal man altså være ret kreativ for at vende til et argument mod elbiler.

  • 3
  • 0

Hvad skal jeg gøre for at gøre mine klare oplevelser valide Baldur Norddahl? Det skal vel dokumenteres med fotos, fartmålinger af dertil godkendt bemanding. - eller hur?

Der er mange måder at underbygge sine argumenter. Du kunne eksempelvis undersøge om der findes en dansk styrelse, som måler og laver statistik over bilers hastighed (hint: det gør der).

Eller du kunne undersøge om hastigheden er faldet i Norge. Hvis du har ret, så kører der nu nok elbiler i Norge til at det vil have indflydelse på gennemsnitshastigheden. Et eller andet siger mig, at hvis det var tilfældet, så havde vi nok hørt om det.

Du kunne også forholde dig til det faktum, at i Holland er der udstedt relativt flere fartbøder til elbil end almindelige biler. Det antyder jo ikke ligefrem at dem i elbiler kører langsommere. Hvad er din forklaring på det?

Herfra ligner det nu et ret tydeligt mønster på at din "observation" strider imod håndfaste data. Måden du så bruger denne såkaldte observation på, understreger kun dit ærinde.

Jeg kører i øvrigt ikke Tesla, eller elbil i det hele taget, så fri mig for dine skældsord. Jeg vil dog tilstå at jeg regner med at min næste bil skal være en elbil. Min nuværende bil er en plugin hybrid, hvilket giver mig meget gode muligheder for at sammenligne kørsel på strøm med kørsel på benzin. Strøm er klart bedre.

  • 2
  • 0

Herfra ligner det nu et ret tydeligt mønster på at din "observation" strider imod håndfaste data. Måden du så bruger denne såkaldte observation på, understreger kun dit ærinde.

Hvorfor polemisere helt banale forhold som konkrete observationer?
Har du en skjult dagsorden, eller er det elbil fanboyen som har taget magten fra evnen til saglig argumentation? Hvad ligger der bag din måde at reagere på Baldur?
Jeg ved ikke hvor dybt blokeringen rækker, men i forlængelse af mine observationer på elbiler på motorveje prøver jeg med par tilsvarende eksempler, som de fleste andre helt sikkert forstår;
Hvis jeg for eksempel lige nu kigger ud af vinduet og konstaterer at solen skinner fra en klar himmel, må jeg så viderbringe mine observationer på et medie uden at blive kaldt fordomsfuld og uden at underbygge det med dokumentation fra DMI m.fl.?
Et andet eksempel; Hvis jeg falder ned ad trappen og skinnebenet derpå ligger i en akavet vinkel, gør helvedes ondt og benstumper stikker ud, er det så en fordom at kalde det brækket inden lægen har skrevet det i lægejournalen? Hvornår gælder almindelig rapportering fra virkeligheden?

  • 0
  • 3

Jeg tror, det var ovenstående, der startede den diskussion, som I nu har pæret rundt i i næsten en uge.

Så nu vil jeg prøve spille med på din påstand/observation/fordom/whatever:
Lad os antage, at folk faktisk begynder at køre langsommere, når de køber en elbil. Hvad kan vi så bruge det til?

De står jo ikke ligefrem i kø for at få elbilen skiftet ud med en fossilbil. Tværtimod hører man igen og igen fra købere af elbiler, at de aldrig igen skal tilbage til fossilbil.

Så hvis du har ret, tyder noget på, at disse mennesker er mere lykkelige ved at køre langsomt i en elbil end ved at køre hurtigt i en fossilbil. Det skal man altså være ret kreativ for at vende til et argument mod elbiler.

Jamen måske har du ret Allan. Da jeg aldrig selv har kørt i en elbil eller kender nogen som har en, så er jeg nysgerrig nok til at stille elbilfolket spørgsmål. Alene det at stille disse spørgsmål tages ofte ilde op, og det synes jeg da er en mærkelig holdning. Næppe en tilgang for hverving af flere elbilister.
Faktisk synes jeg at en Tesla er en fed bil, men aldeles udenfor min økonomiske rækkevidde. Når jeg så møder denne fede bil på motorvejen passer det simpelthen bare i mit univers, at den ligger i ydersporet, som Baldur Norddahl endda nærmest med stolthed fremhæver med glæde kan tilkæmpe sig fartbøder. Forvirringen bliver bare endnu større, når man så læser at det "tyder på, at disse mennesker er mere lykkelige ved at køre langsomt i en elbil end ved at køre hurtigt i en fossilbil. "
Overraskende for mig, - men so be it. Så lærte jeg jo det.
Mens du så foreslår denne mulighed Allan, så angriber Baldur Norddahl mig for - - ja du har vel læst nogle af de forrige indlæg.

  • 0
  • 1

Må jeg konkludere, hvis altså Baldur Norddahl vil tillade det, at du kan blive elbilisten, som ligger inde i indersporet med et stykke op til fartgrænsen på motorvejen??


Du kan konkludere, at min kørestil er den samme uanset hvilken fossilbil jeg kører i, og at jeg forventer denne kørestil forbliver uændret ved en elbil.

Jeg HADER at tanke !

En elbil vil eliminere stort set alle mine "optankninger" ude i byen.
Dermed kunne faktisk jeg godt mistænke mig selv, for kun at køre med "blød hat" når jeg skal på ture der udfordrer baterikapaciteten.

  • 4
  • 1

De fede elbiler såsom Tesla bliver ofte sammenlignet med de sydtyske premium klasser, og kører du en af dem så opholder du dig typisk i den venstre bane på motorvejen, uden at være proppen. Derfor kunne man forvente at Teslabilisten ville gøre det samme, men mange af dem skiller sig ud og gør det ikke. DERaf mit gæt om rækkeviddeangst. Kald du bare det for en fordom eller uvidenhed, da jeg som før nævnt ikke præcist ved det.

Her i Belgien kører der rigtigt mange såkaldte premium biler. Men min personlige observation er egentlig at de større udgaver (S-klasse, E-klasse, 5 Serie, A-Stor o.lign ) kører respektabelt, og ofte holder til højre. Det er de mindre udgaver fra samme mærker der ofte er utålmodige i venstresporet. Måske er det fordi de større udgaver ikke er begynderbiler (financielt set), men derimod kommer til med mere erfaring og på samme tid større financiel ancenitet. På det tidspunkt siger erfaringen at det alligevel ikke nytter noget at presse på i venstresporet, og så kan man lige så godt køre pænt. En Tesla er i den sammenhæng heller ikke en begynderbil. Men der kører dog alligevel mange af dem i venstresporet.

  • 2
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten