Batterifærger fortøjes med vakuum
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Batterifærger fortøjes med vakuum

Vakuumfortøjningen har siden 2015 sørget for, at Ampere ligger roligt ved kajen uden at bruge motorkraft. Illustration: Tore Stensvold/tu.no

Hurtig fortøjning er vigtig, når hvert sekunds opladningstid er afgørende for el-færger og hybride plugin-færger.

Svenske Cavotec er dominerende på markedet med sin vakuumteknologi. I alt har selskabet leveret 300 vakuumfortøjningssystemer til alle typer skibe, fra færger til bulk carriers og containerskibe.

Selskabets norske afdeling har arbejdet tæt med både rederier og kommuner for at sikre kontrakter på el-færger, og det har altså givet resultater.

Til sammen er der tegnet kontrakt på levering til 44 kajanlæg med batterifærger bare i Norge.

I alt skal Cavotec levere 60 Moor Master-installationer til en samlet kontraktværdi på 9 millioner euro i Skandinavien i løbet af et års tid - de allerfleste i Norge, men også til Finland og Sverige.

Moor Master på færgelejet i Sløvåg i Norhordland. Illustration: Cavotec

Tid er penge

I 2016 leverede Cavotec blandt andet Moor Master til Narvik havn, hvor store bulk carriers, der sejler med jernmalm, lægger til kaj.

LKAB installerede vakuumfortøjning på to kajer. Ifølge LKAB øgede det udskibningskapaciteten fra omkring 20 millioner ton til tæt på 30 millioner ton per år.

»Vi sparer rigtig meget tid ved hvert skibsanløb, mindst 40 minutter. Dermed kommer vi hurtigere i gang med lastningen,« siger projektchef Bjørnar Bendiksen i LKAB Narvik til TU.

Når skibet skal fra kaj, er fortøjningen sluppet på et par sekunder, fjernstyret med radiostyret kommunikation.

Industriel wifi

For batterifærgeoperatørene er pålidelighed og oppetid for opladning væsentlig. Vegvesenet straffer med bøder, hvis færgerne ikke har den aftalte regelmæssighed og oppetid.

Fortøjningssystemet kommunikerer med skibet via en industriel wifi-standard. Det kommunikerer også med opladnings- og kontrolsystemet om bord, således at opladningen kan gå i gang med det samme.

»Vi har god integration med alle systemer,« siger Gedde-Dahl.

Cavotecs første to fortøjningssystemer til batterifærger står på færgelejet i Lavik og i Opedal i Sogn og Fjordane.

Det har holdt fast i Norleds elferge Ampere siden 2015.

På færgelejet i Jektevik i Hordaland står en Moor Master sammen med verdens første, store induktionsladesystem for høje effekter. Cavoetcs Moor Master er systemmæssigt integreret med induktionsladeren fra Wärtsilä.

Induktion og vakuum

Når færgeklappen går ned, har vakuumfortøjningen med en holdekraft på 200 kN, eller cirka 20 ton, et solidt greb. Da er opladningen allerede i gang.

Omkring 1,2 MW, nok strøm til at forsyne mindst 200 boliger, sendes gennem luften – 40-50 centimeter fra ladepladen på land og til ladepladen i rælingen.

Flere kommuner har allerede bestilt flere Moor Masters.

Ifølge Cavotec har Norges hurtige udbygning af batterifærger givet Moor Master ekstra fart på salget også af andre skibstyper.

De foreløbig 300 installerede anlæg på verdensplan har foretaget til sammen omkring 300.000 fortøjningsoperationer.

Artiklen er fra tu.no.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg synes det er en rigtig god idé at bruge vakuum til fortøjning. At sejle på strøm er jo triviel efterhånden.

  • 1
  • 0

Det er nu ikke den helt store nyhed.
Det blev installeret på fx Samsøfærgen for mindst 5 år siden. Jeg begyndte at sejel regelmøæssigt til Samsø fra Hou I 2012. Der var det installeret og har virket upåklageligt I den tid.

  • 4
  • 0

Det er da underligt at man ikke også suger ladespolen fast på skibet og undgår derved en uønsket spredningsselvinduktion mellem spolerne. Det må da give mindre tab i overførslen.
Netop når man bruger vakuum kan materialerne være af plast og derved ikke påvirkes af magnetfeltet.
Er der nogen der har en god forklaring?

  • 11
  • 0

Det var godt nok imponerende langsomt.
At smide trosserne, tager vel ikke 10 minutter og ligge fra.
Så er der 30 minutter eller mere til at fortøjre. Mindes ikke at vi som passagerer skal glo så længe på en havnekaj, før vi og evt biler må komme af.

Lyder lidt som reklame propaganda.

  • 2
  • 0

Hvad med at installere pantografer på skibene, og så lave en form for "hønsenet" i havneindløbene og til færgelejet. Så vil opladningen kunne komme hurtigere i gang, og vil kunne vare længere. Ligeledes vil det give mulighed for at skibene ikke bruger "dyr" energi, når de lægger fra kajen m.v.

  • 0
  • 0

I mine unge dage fremstillede jeg fortøjningswire til de store DSB færger der sejlede over Storebælt. Så derfor undre det mig lidt at man dengang brugte to wire med en samlede brudstyrke på over 100 tons.
Man brugte 28 mm stålvire til fortøjningerne og 32 mm til broklapperne, med en brudstyrke på over 60 tons.
Men det er nok fordi vi i dag siger tid er penge og dengang var det heller sikker en ked af det.

  • 0
  • 0

Ja, hvem husker ikke den gode gammeldags sugekop - med indbygget vacuumpumpe og trådløs batterioplader.
Før krigen var de vist meget udbredte i danske husholdninger, men nu ser man dem ikke så tit mere.

  • 2
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten