Batteri-trailer på 85 kWh skal forlænge elbilers rækkevidde

Når fordelene og ulemperne ved elbiler diskuteres, bliver antal kilometer på en opladning som regel omtalt som et af minusserne. Det vil den tyske startup-virksomhed Nomadic Power forsøge at ændre på med den mobile batteripakke, der går under navnet MobileBattery.

Basalt set er der tale om et lithium-ion-batteri monteret på en trailer, der spændes bag på elbilen.

Batteriet kommer med en kapacitet på 85 kWh, men fås også i mindre udgaver på 40 og 60 kWh. MobileBattery skal være kompatibelt med alle elbiler, og den tyske virksomhed har fået 15 millioner kroner fra EU under Horizon 2020 til projektet.

Læs også: Amerikansk gennembrud for ny type elbil-batteri

En del af ideen er også, at man skal kunne leje en batteri-trailer ved udvalgte ladestationer, når man fylder strøm på bilen. Den mulighed arbejder Nomadic i øjeblikket på at etablere, ligesom det er tanken, at elbil-producenter eller redningskorps som Falck skal kunne bruge de mobile batterier, når de assisterer elbiler, der er løbet tør for strøm eller har problemer med batteriet.

Læs også: Kan Teslas batteridrøm blive virkelighed?

Når MobileBattery ikke er spændt bag på bilen, skal det kunne fungere som strømforsyning til hjemmet i lighed med eksempelvis Teslas Powerwall.

85 kWh-udgaven af MobileBattery skal kunne forsyne en mindre elbil til en strækning på 600 kilometer. Nomadic Power oplyser på nuværende tidspunkt hverken pris på eller tidshorisont for det mobile batteri.

I videoen forneden kan du se en testkørsel med den første prototype.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Ideen er jo simpel, omend næppe vildt elegant. Det er dog en klar og nem løsning, som gør at man vitterligt kan snakke om at have en batteri-skifte station. Hvis man har en stående derhjemme kan den sikkert også løse det klassiske problem med at de solceller man har på taget mangler en elbil i garagen om dagen når man har pendlet ind til kontoret.

  • 8
  • 0

Hvis man har en stående derhjemme kan den sikkert også løse det klassiske problem med at de solceller man har på taget mangler en elbil i garagen om dagen når man har pendlet ind til kontoret.

Ja. Hvis man ikke har overkapacitet af solceller, vil det istedet være oplagt kun at betale for at bruge anhængeren, de få gange om året hvor man skal på langfart.

Den kunne samles op på en motorvejstankstation som kan nås med bilens eget batteri, og sættes af på et lignende sted nær destinationen.

Forresten så vejer 85 kWh batteriet i en Tesla Model S 700 kg, så det bliver en temmelig tung anhænger, som kunne have fordel af egne (regenerative) bremser.

  • 7
  • 0

Det er jo en dejlig nem løsning, især det med at kunne leje en batteri-trailer engang imellem. Mange skipper jo en elbil på grund af et behov for afstand, de reelt kun har ganske få dage om året. Hvis de få dage kan dækkes ved at leje sådan en her, så er elbilen pludselig interessant for langt flere.

  • 5
  • 1

Der er jo lige loven om at man kun må køre 70 km/timen med en trailer.

Hvad siger loven forøvrigt hvis man satte en diesel generator på en trailer efter en elbil.?

  • 15
  • 1

Jeg foreslog herinde for et stykke tid en trailer med "range extender" isat, og fik en ordentlig bunke tommelfingre nedad....

  • 6
  • 3

Hvis man har en stående derhjemme kan den sikkert også løse det klassiske problem med at de solceller man har på taget mangler en elbil i garagen om dagen når man har pendlet ind til kontoret.

Mon ikke det bliver for dyrt til at det er en rentabel løsning. Med 85 kWh har jeg svært ved at se prisen snige sig ned under 150.000 kr eller måske endda 200.000 kr.

Men lyder som rigtig smart løsning til at leje de 4 gange om året, hvor folk ikke kan klare sig med elbilens indbyggede rækkevidde på 150 km. Så behøver man ikke investere i en stor indbygget batterikapacitet, der stort set aldrig er brug for.

  • 1
  • 0

Flere trailere på motorvejen - ja..

Man kan i DK i dag få registreret/ synet sin campingvogn til at køre 100 km på motorvejene i Tyskland. Lignende burde kunne indføres i DK, så campingvogne og trailere må følge den faktiske lastbilhastighed i DK på 90 km/t - inkl. extender trailere.

  • 4
  • 0

Hvad siger loven forøvrigt hvis man satte en diesel generator på en trailer efter en elbil.?

Da de fleste elbiler ikke er typegodkendt til at køre med en trailer, så mener loven nok at både denne batteriløsning og en dieselgenerator vil være forbudt...

Men ellers skal man sikre sig at man ikke bliver ramt af de regler for hvor meget diesel man som privatperson må transporterer (er det ikke 25L?) og den giver nok ikke lov til at køre i områder med miljømærker (med mindre at traileren også overholder de pågældende krav)...

Der ud over så vil det være at fjerne de helt store fordele ved elbiler, hvis man sætter en forurenende generator bagpå... Jeg håber ikke den løsning nogen sinde bliver godkendt...

Men denne trailer kan da helt sikkert sættes efter en af Falks eller Dansk Autohjælps køretøjer, når de skal ud til el-biler der er kørt tør for strøm...

  • 5
  • 1

Hvor mange af elbilerne på markedet har powerelektronik der understøtter at de kan lade under kørsel? Jeg kender ikke til nogen.

Også så er de ikke bygget til at køre med trailer. Det er ikke kun et spørgsmål om at have et træk, men at dimensionere drivlinje og elektronik til den øgede belastning.

Jeg tvivler på det er rentabelt at gøre alle elbiler dyrere for at 1% kan køre med trailer.

Ideen egner sig vel bedst til at køre støtte€ hjem.

Hvad er der forøvrigt galt med at leje en udemærket udlejningsbil når man skal på ferie? De er til for det samme og teknologien er udviklet.

  • 14
  • 0

Hvor mange af elbilerne på markedet har powerelektronik der understøtter at de kan lade under kørsel? Jeg kender ikke til nogen.

Ideen er vel heller ikke at man skal lade under kørsel, men at man skal bruge et andet batteri end bilens eget.

Også så er de ikke bygget til at køre med trailer. Det er ikke kun et spørgsmål om at have et træk, men at dimensionere drivlinje og elektronik til den øgede belastning.

Mon ikke det er et overkommeligt problem. De kan jo også klare at køre op ad bjerge og den slags!

Hvad er der forøvrigt galt med at leje en udemærket udlejningsbil når man skal på ferie? De er til for det samme og teknologien er udviklet.

Tanken er vel at man kan spare penge ved ikke at leje en hel bil, når man har en i forvejen. Man kan nøjes med at lege et batteri på hjul.

  • 1
  • 1

En el bil kunne faktisk godt dække mit daglige kørselsbehov, undtaget når jeg skal på familie besøg på den anden side af storebælt. Denne vittighed om en trailer er et af de dårligere alternativer jeg kan se. Lige pludselig står den på maks 90Km/t på motorvej (ca 85%% af turen). Jeg skal yderlige betale for få en trailer over bæltet. Også skal jeg finde et sted parkere bæstet natten over uden den forsvinder. Det bliver ikke en løsning som vil hjælpe mig.

  • 10
  • 0

En el bil kunne faktisk godt dække mit daglige kørselsbehov, undtaget når jeg skal på familie besøg på den anden side af storebælt. Denne vittighed om en trailer er et af de dårligere alternativer jeg kan se. Lige pludselig står den på maks 90Km/t på motorvej (ca 85%% af turen). Jeg skal yderlige betale for få en trailer over bæltet. Også skal jeg finde et sted parkere bæstet natten over uden den forsvinder. Det bliver ikke en løsning som vil hjælpe mig.

Dine indledende 15% inkl. broen klarer du med din el-bils eget batteri.

Herefter kører du ind på en servicestation, hægter den på forhånd reserverede og opladte anhænger på og kører videre.

Du finder en tilsvarende servicestation i passende afstand fra målet, og afleverer anhængeren til opladning.

Din overnatning tilbringer du med at lade din bil, og altså uden anhænger.

Hjemturen næste dag klares ved at du henter din opladede og reserverede anhænger, som afleveres igen inden broen krydses.

Det synes jeg ærligt talt ikke lyder som en vittighed.

  • 5
  • 1

Dette er alene et projekt sat i søen med det formål at malke nogle offentlige kasser, snarere end være en reel løsning på noget som helst.

I dag vil ingen elbiler på markedet kunne anvende løsningen. 1) De færreste elbiler kan køre med trailer. 2) Tilkoblingen af det ekstra batteri til drivlinien kan ikke lade sig gøre med dagens elbiler.

Det eneste rigtige løsning, hvis man mener at ens elbil har for kort rækkevide, er at købe en elbil med længere rækkevidde fra fabrikkens side - eller at satse på hurtigladning.

Som elbilejer kan jeg i hvert fald sige, at jeg ikke ville finde dette tilbud interessant, om så det fandtes. Og jeg tør slet ikke tænke på prisen...

  • 6
  • 0

... Men det er en trailer.

Hvor meget power kan jeg få af 50 kg li-ion batteri? Så kunne det nemlig stables på en Thule easybase og være en ekstra pakke bag på bilen uden hjul. Der med undgår man også trailerens hastighedsbegrænsninger . Så 50 kg strøm, hvor meget er det?

  • 3
  • 0

Jeg tænker straks Better Place, og deres temmeligt opskruede abonnementspriser... gys

Intet under at det gik ned - det var dyrere for mig om måneden, end min daværende benzinbil.

  • 0
  • 0

Kunne en batteripakke/ benzinmotor-generator på anhængerkrogen være en løsning som range extender?

Med 15 - 20 batteri-bytte-stationer i DK vil de flestes kørselsbehov være dækket. Better Place havde lignende intentioner, men "gik død" da de ikke fik opbakning fra den samlede bilindustri.

  • 0
  • 1

Et alternativ for de prisbevidste: en kabeltromle på hjul med en forlængerledning hjem til strømstikket! :)

  • 5
  • 1

Når man nu er i gang med at tænke batteriet ind i et traditionelt transportvedhæng til bilen (traileren), kunne det så evt. være en mulighed med et ekstrabatteri i en tagboks?

  • 0
  • 5

Det må være en forsinket 1. aprilsnar.

Hvis du virkelig har brug for et ekstra 85 kWh batteri på jævnlig basis, skal du ikke købe en elbil, men en IC-bil. Har du kun lejlighedsvis brug for batteriet kan du leje en IC-bil til de få ture og nyde din elbil til daglig. Gider du ikke leje så køb en IC-bil.

I øvrigt kræver opladning under kørsel at man hacker og modificerer softwaren i sin elbil, da den er blokeret for start hvis ladestikket sidder i.

  • 5
  • 0

Eller et desperat forsøg på at snakke mere gang i noget, der har det ret så svært.

Hvis jeg skulle ud og køre langt (= mere end elbilen magter), ville jeg da bestemt ikke tilføje den diskomfort det er, at skulle slæbe på en 700 kg (netto) trailer :o(

En af min hovedgrunde til ikke at have f.eks, en Tesla S er faktisk, at jeg en gang imellem har brug for at slæbe rundt med min gummibåd på trailer. Når jeg så skal langt med den, bliver det nu noget af et vogntog: Tesla S + batteritrailer + bådtrailer ;o)

Det er rigtigt, at en el-bil opfylder en rigtig stor del af rigtig mange menneskers daglige kørselsbehov, men en fossilbrænder opfylder dem alle for alle, så med mindre man har den luksus at have råd til begge dele, er valget jo ikke så svært.

mvh Flemming

  • 2
  • 0

Lastbiler og biler med trailer og campingvogn skal have toalt forbud mod at overhale :)

Lastbiler har det problem at de er begrænset fysisk/elektronisk. Det er alm. biler med trailer ikke. Jeg kører ret meget med hestetrailer og jeg har ingen problemer med at give lidt ekstra gas når jeg overhaler og ellers bare ligge sammen med lastbilerne. Jeg oplever aldrig at jeg er til gene, i modsætning til mange lastbilers elefantoverhalinger med +/- 0.0001 km/t (overdrevet, ved det....).

  • 0
  • 1

Det er rigtigt, at en el-bil opfylder en rigtig stor del af rigtig mange menneskers daglige kørselsbehov, men en fossilbrænder opfylder dem alle for alle, så med mindre man har den luksus at have råd til begge dele, er valget jo ikke så svært.

Enig.

Alt for meget elbils bashing kommer fra folk der generaliserer ud fra deres egne behov og tror at samme betingelser gælder for alle.

Alle køb her i livet er forbundet med kompromiser - køb af f.eks. bolig er en af dem. Hvem køber et hus med en spisestue med plads til 80 fordi man en gang imellem holder en fest? (ja jeg ved godt at det er der nogen der gør ;-) ). Hvis man vil have en bil der kan klare alle behov, så fint med mig. Min hustand har behov for 2 biler, derfor var det let at vælge bil nr. 1 (den vi helst vil køre i) som en elbil.

Jeg har også jævnligt behov for at trække en gummibåd eller trailer, så valget var ikke faldet på en elbil hvis vi ikke havde haft 2 biler. Havde vi kun haft behov for en IC ved ferieture, tror jeg vi havde kørt på el og lejet en IC-bil til ferierne.

  • 2
  • 0

Tesla lader ved motorbremse så teknikken er der sikkert, det vil nok kræve lidt elektronik / software men det er næppe et problem.

  • nogle kraftige generatorer ! ! (1/3 af En Tesla S effekt for at kunne udnytte bremseenergien lige så godt = "I ain't gonna happen" - den trailer er allerede for dyr til at nogen vil købe den)

Yderligere sætter den jo el-bilens store problem i perspektiv: For at skabe bare en nogenlunde acceptabel range, er man nødt til at forsyne den med en "reservetank" på 700 kg !! - som vel og mærke skal accelereres op hver eneste gang, man starter - også selv om den er "tom".

Hvis jeg gjorde det samme på min dieselbanker, ville jeg have ca. 14.000 km til rådighed = 3 gange til Nice og tilbage igen ! - og her falder vægten af min "reservetank" faktisk i takt med, at jeg bruger den.

Skal man køre langt, er der 2 muligheder: Fossil eller batteriskift.

mvh Flemming

  • 3
  • 4

Jeg har en elbil, men ville ikke købe sådan en trailer.

Jeg vil derimod gerne købe Tesla's husbatterier når de en gang kommer. Og hvorfor ikke have dem stående med hjul på ?

Så kan man de få gange man skal langt, spænde husbatteriet efter.

  • 0
  • 0

Der er ingen der taler om at det skal være et batteri på 700kg.

Kvalificer dit svar - maks grænser for vægt, sikkerhedsaspektet, energitæthed (nuværende og udvikling). En poppet one-liner er for useriøst ;o)

Touché ;o) - men troede dog, at det var indlysende, at det var et no-go - hermed min argumentation:

700 kg er nævnt i debatten som vægten på et 85 kWh batteri. Nomadic power tilbyder ganske vist også både 40 og 60 kWh - men stadig mange kg,

En hurtig googling på tagbokse viser, at deres max last ligger i størrelsesordenen <<100 kg. Dette er naturligvis både en en funktion af selve boksen men også af bøjlerne og taget selv.

I en bil vil man gerne have tyngdepunktet så lavt som muligt.

Jeg har en gang prøvet at køre en Chevrolet Astro, hvor man for at få mere højde havde udskiftet ståltaget med et glasfibertag, som (vist nok) vejede 300 kg ekstra. Det ødelagde køreegenskaberne fuldstændigt.

mvh Flemming

  • 2
  • 0

Yderligere sætter den jo el-bilens store problem i perspektiv: For at skabe bare en nogenlunde acceptabel range, er man nødt til at forsyne den med en "reservetank" på 700 kg !! - som vel og mærke skal accelereres op hver eneste gang, man starter - også selv om den er "tom". Hvis jeg gjorde det samme på min dieselbanker, ville jeg have ca. 14.000 km til rådighed = 3 gange til Nice og tilbage igen ! - og her falder vægten af min "reservetank" faktisk i takt med, at jeg bruger den. Skal man køre langt, er der 2 muligheder: Fossil eller batteriskift.

Jeg tror heller ikke på trailerløsningen. Teslas supercharger er IMO den bedste løsning pt. Man får godt og vel 75% rækkevidde på omkring 1 time. Det er ikke helt tosset. Men der er stadig store begrænsninger på rækkevidden, man kører næppe til Spanien i en elbil, heller ikke en Tesla :-) Som bil #2 er en elbil fremragende, dog er en Tesla nok overkill som bil #2 :-)

  • 2
  • 4

Enig med Allan Jensens kommentar om ikke at købe bil til peak-behov. Og derfor heller ikke en batteritrailer.

I gamle dage ville man bytte bil med naboen hvis man en sjælden gang skulle bruge en bil med træk. Nu om dage er det sat mere i system med peer-to-peer biludlejning som ved GoMore eller MinBilDinBil.

Har nu kørt elbil siden maj 2012. Er rigtig glad for det, og de få gange jeg skal så langt (fx på ski i Sverige), har jeg lejet en IC-bil i nærområdet. Nemt, godt og billigt.

  • 2
  • 1

Men der er stadig store begrænsninger på rækkevidden, man kører næppe til Spanien i en elbil, heller ikke en Tesla :-)

Christian: Hvis du havde lidt mere viden og lidt mindre tro, så ville du ikke komme med udtalelser som ikke har hold I virkeligheden. Tesla ejere kører gennem Europa på kryds og tværs /Nord Syd uden problemer - Og det tager kun få ekstra timer I forhold til en ICE bil og du kommer langt mere udhvilet frem.

  • 6
  • 2

Man kan hurtiglade et LiIon-batteri uden at det tager (nævneværdig) skade; en halv opladning på 20 min, to trediedele opladning på 40 min, en hel opladning på 5 kvarter.

Således kan, givet at teknikken er på plads, alle elbiler lades relativt hurtigt, og meget meget hurtigere en den gennemsnitlige ladestation formår (dvs ikke-DC-hurtigladere).

Tesla har så inkoorporeret det i sin forretningside at realisere et net af hurtigladere, der kan det ovennævnte ("Superchargers"), mens andre elbilfabrikanter åbenbart forventer, at EU/markedet/whatever realiserer dels een teknisk standard, dels ladenet der implementerer den.

Det er derfor, som Raymond siger, at Teslaejere kan køre Europa tyndt. Det er fordi der i skrivende stund er 161 Superchargere fordelt over (store dele af) Europa, og der er siden årsskiftet åbnet en ny ca hver femte dag. Det er sikker også derfor, at der i Danmark er solgt (i hvertfald indregistreret) 480 nye Teslaer siden årsskiftet.

Man kan så undre sig over, at de store bilfabrikker har ladet Tesla løbe med den sejr. Måske vil de slet ikke sælge elbiler i øjeblikket. Hvem ved.

  • 4
  • 0

Niels:

Det er derfor, som Raymond siger, at Teslaejere kan køre Europa tyndt. Det er fordi der i skrivende stund er 161 Superchargere fordelt over (store dele af) Europa, og der er siden årsskiftet åbnet en ny ca hver femte dag.

Det er jo så forsvindende lidt i forhold til det antal fossile stationer, der er - og hvor man kan tanke 100% på under 2 minutter. Forstå mig ret: Jeg er ikke modstander af el-biler, de har helt klart deres berettigelse, men jeres forsøg på at tale deres langdistancefremkommelighed op på niveau med fossilbrændere virker ærligt talt en anelse patetisk - sorry.

I "gamle dage", hvor jeg var elitesejler, kørte vi rigtigt ofte til sydeuropa med båden på trailer bagefter. Det var altid med 2 chauffører og mulighed for at sove, når man ikke kørte. Der var budgetteret met ét stop på en time til et ordentligt måltid - øvrige tankstop var splash'n dash på under 5 minutter, så turen fra f.eks Marseilles til til Kbh kunne gøres på ca 20 timer med trailer, hvor den i en Tesla S ville kræve 6 * 1 times "hurtig"ladning.

Man kan så undre sig over, at de store bilfabrikker har ladet Tesla løbe med den sejr. Måske vil de slet ikke sælge elbiler i øjeblikket. Hvem ved.

Du kan være helt sikker på, at alle bilfabrikker er helt på det rene med, hvad der sker - ligesom de er helt på det rene med, at elbilsegmentet endnu er for lille til, at det er rigtigt interessant. ;o)

mvh Flemming

  • 2
  • 5

Det er jo så forsvindende lidt i forhold til det antal fossile stationer De har jo så også haft et år eller to mere at udbygge på :-)

Men diskussionen på sigt er ikke fossil vs elbiler. Den er elbiler vs andre alternative teknologier. Vi er i nærheden af (eller har passeret, siger nogen) peak oil. At køre biler på flydende brændsler udvundet af jordolie vil helt sikkert ophøre; det er bare spørgsmålet hvornår (den gamle kemiker her ville jo mene, at verdenssamfundet (hvem det så lige er) burde reservere den olie, vi mener vi fremtidigt kan og bør udvinde, til brug som brændsel til flyvende transport, og som kemisk råvare).

patetisk Ynkeligt, mener du sikkert (jeg kunne ikke dy mig)...

...hvor den i en Tesla S ville kræve 6 * 1 times "hurtig"ladning Hver sin lyst. Jeg har aldrig brudt mig om marathonkørsler. At stoppe for hver ca 200 km for at lade i en halv time er helt fint for mig. Der skal ny kaffe på og gammel kaffe af, og at strække benene er helt fint i min alder.

Du kan være helt sikker på, at alle bilfabrikker... Ja da. De er ikke idioter. Og de vil meget gerne sælge elbiler om 5-10 år. Hvis de store fabrikker ville sælge elbiler nu, så ville vi se modeller med ca 40 kWh batterier, hvilket på en mellemstor bil ville give en rækkevidde på 250-300 km, og ikke være substantielt dyrere end dem med mindre batteri. Og jeg tror de ville sælge som smør. Men det ser vi ikke. Vi ser en hoben modeller med 17-25 kWh, og så Teslaerne med 70-85 kWh

  • 3
  • 1

Det er jo så forsvindende lidt i forhold til det antal fossile stationer, der er - og hvor man kan tanke 100% på under 2 minutter.

De 161 ladere er blevet etableret på under 2 år. Verden over etableres der 10-20 stykker om ugen, og det gøres af én enkelt virksomhed.

Det er nødvendigt at se på, at elbiler flytter sig ekstremt hurtigt på 6 faktorer i forhold til ICE biler:

  1. De får mere rækkevidde pga. større batterier og mere effektive motorer. 60% mere end for 10 år siden.
  2. Batterierne bliver billigere. Halv pris om 5 år ifht. nu.
  3. Batterierne får længere levetid.
  4. De lader hurtigere.
  5. Der bliver flere ladere.
  6. Deres CO2 udledning reduceres gradvist med etablering af grøn strøm, uden at man skal udskifte bilparken eller udskifte ladeinfrastrukturen.

Derfor har vi en anden diskussion om elbiler i 2020, end "det er vanvittigt at køre 2000 km i en elbil", og 2017-2018 bliver nok et springende punkt, hvor biler i Nissan Leaf klassen forhåbentligt får mindst fordoblet deres rækkevidde.

Vi kan se på videoen jeg linkede til oven over, at det er teknisk set ganske muligt, at have en elbil med samme rækkevidde som en benzinbil i samme størrelse.

Der er en del lavthængende frugter at plukke endnu.

  • 5
  • 0

Jeg har aldrig brudt mig om marathonkørsler. At stoppe for hver ca 200 km for at lade i en halv time er helt fint for mig. Der skal ny kaffe på og gammel kaffe af, og at strække benene er helt fint i min alder.

Ja - men den mulighed har du også med en fossil ;o)

Igen: Jeg er ikke modstander af elbiler, men de kan ikke det samme som fossiler (endnu?), når det kommer til langdistance - og undskyldninger om kaffe- og tissepauser ændrer ikke på det billede ;o)

mvh Flemming

  • 2
  • 0

Igen: Jeg er ikke modstander af elbiler, men de kan ikke det samme som fossiler (endnu?). Enig.

Elbil virker for os, allerede nu (så kunne man sige at det er fordi jeg ikke skal køre i Polen eller Spanien. Og det er rigtigt: infrastrukturen er slet ikke på plads. Se iøvrigt HMKs argumentation ovenfor). Og der vil være en del det ikke virker for, af forskellige grunde. Men (igen med ref. til HMKs argumentation) det vil komme til at virke for flere og flere. Og hvor hurtigt er ikke bare et teknisk, men også et politisk spørgsmål.

undskyldninger om kaffe- og tissepauser ændrer ikke på det billede ;o) Det har nu ikke karakter af undskyldning. Sådan har jeg altid kørt langtur. Forskellen nu er at det kun er kaffen, der koster noget :-)

  • 1
  • 0

Det er jo så forsvindende lidt i forhold til det antal fossile stationer, der er - og hvor man kan tanke 100% på under 2 minutter.

En af grundende til, at der er forsvindende få ladestationer er, at der ikke er brug for dem, da folk hovedsageligt lader hjemme i garagen, og derfor ikke behøver bruge tid på en lade- eller tankstation.

Diskussionen bliver sandsynligvis snart fuldstændig ligegyldig.

Biosolar har fx udtaget patent på en ny katode, der formodentlig vil kunne fjerne enhver range anxiety.

http://www.biosolar.com/view_news.php?id=106

  • 0
  • 0

er en Vw Golf GTE opladningshybrid, den kan kun køre på ren el 40-50 km, derefter en kraftig benzinmotor m ordentlig tank, anhængertræk til 1500 kg, eneste ulempe er prisen på ca 430000 kr!

Jeg håber, der efterhånden kommer tilsvarende biler, billigere og med mindre motorkraft (0-100 på 7,6 sek. er helt uinteressant for mig), der rent faktisk kan dække de fleste en-bils familiers kørselsbehov.

Noget andet, det kan godt være det lyder forfærdeligt at køre med ca 80 km/t, det har jeg gjort så sent som idag, ca 65 km, GPS'ens forventede tid (uden anhænger) blev overskredet med to minutter ved lastbilsfart på motorvejen, til gengæld har jeg nok sparet 1 l benzin, det lever jeg fint med:-)

  • 1
  • 2

Jeg tror, der er gået noget galt ved opgivelsen af batteriets vægt.

Ifølge wikipedia vejer batteriet 450 kg uden angivelse af størrelsen.

Ifølge samme kilde er der 7104 panasonic-batterier i den store pakke (85 kWh) á 46.5 gram, hvilket skulle give 330 kg uden indpakning, temperaturstyring etc.

700 kg virker således til at være i overkanten?

  • 1
  • 0

Igen: Jeg er ikke modstander af elbiler, men de kan ikke det samme som fossiler (endnu?), når det kommer til langdistance - og undskyldninger om kaffe- og tissepauser ændrer ikke på det billede ;o)

Måske kan de ikke det samme på langdistance, det kan man så selv vægte... Til gengæld kan de noget helt andet på korte distancer som fossilbiler ikke kan endnu...

I de fleste elbiler kan du køre 30-60 km, hver dag, fra hjem til arbejde og fra arbejde til hjem, i hele bilens levetid, uden at skulle forbi en tankstation... Den frihed kan man så også selv vægte, men vis mig en fossilbil der i dag har den mulighed?

Jeg er sikker på at det kommer, når elbilen slår igennem vil der snart kun være en tankstation tilbage i hver af de større byer eller langs motorvejene, så vil det være billigere at få leveret 25 l brændstof ud på privatadressen... (formentlig leveret af en elbil)...

  • 2
  • 1

men jeres forsøg på at tale deres langdistancefremkommelighed op på niveau med fossilbrændere virker ærligt talt en anelse patetisk - sorry.

At nogle få personer har et ganske særligt behov betyder jo ikke, at en elbil ikke kan bruges til den langdistancekørsel som er de fleste danske privatbillisters behov. Nemlig en tur mellem København og Jylland en håndfuld gange om året. Her kan man nok leve med at stoppe for en lydladning undervejs. Ellers kan Molslinien anbefales, .. der er allerede installeret ladere ombord, og mon ikke der kommer flere.

  • 0
  • 0

Indfør et påbud om at man skal bære sin telefon. Man kan nu følge den enkelte borger efter hvilken mobilmast de er tilkoblet, og dermed hvor langt de har bevæget sig i den sidste time. Derefter indføres generel transportbetaling efter formlen:

Pris = 0,0004 * hastigheden^2 * distancen.

Så koster det 51 kr at køre 20 km med 80 km i timen, 135 på motorvej or 1,80 at cykle.

Tilmed kan offentlig transport forenkles idet man bare skal vise en tændt mobil når man står af og på.

  • 1
  • 3

Men der er stadig store begrænsninger på rækkevidden, man kører næppe til Spanien i en elbil, heller ikke en Tesla :-)

                     Christian: Hvis du havde lidt mere viden og lidt mindre tro, så ville du ikke komme med udtalelser som ikke har hold I virkeligheden. Tesla ejere kører gennem Europa på kryds og tværs /Nord Syd uden problemer - Og det tager kun få ekstra timer I forhold til en ICE bil og du kommer langt mere udhvilet frem.  

Se nu har jeg skam viden om Tesla, har en ven som har én og har selv kørt i den. Jeg kender bestemt til Superchargerne og synes det er smart, men en reel rækkevidde på omkring 400 km, så skal man bruge omkring 10 timer ved laderne for at køre til Spanien. Det synes jeg, al respekt for den superfede bil en Tesla er, at det ikke holder.

  • 4
  • 2

"Nemlig en tur mellem København og Jylland en håndfuld gange om året" Her rammer du lige ned i problemet, for hvorfor skulle man ikke have behovet den anden vej? eller mellem Odense og Århus eller Skjern og Esbjerg eller... ? Det er i 99% af tilfældene altid København der tages som rejsens udgangspunkt husk på at langt fra alle bor i de to-tre største byer.

Ud over rækkevide, hvad så med os der ikke bor nær ( 35km til nærmeste for mig) en af de ( stadigvæk få) lade stationer, men så langt ude at bilen skal kunne køre mindst 50km når som helst ( hurtigere at køre på skadestuen selv end vente på ambulancen), os der gør brug af trailer ugenligt, os der spontant vælger at køre ud og opleve landet en lørdag formiddag?

Hvad med selve elnettet, hvordan skal det kunne klare at en masse hustande skal lade deres elbil(er) op og ikke kan/vil vente til en gang midt nat ( jævn før afstand til skadestue og lign) ? Hvordan vil fortalerne for elbiler løse den udfordring UDEN det medføre større udgifter for alle fordi elnettet nu skal opgraderes så elbilisterne kan lade hjemme?

El biler ER en god ting for nærmiljøet i byerne og for de mennesker der kan få deres behov dækket af de muligheder som en elbil giver. Men lad dog være med at opføre jer som jehovas vidner for tvinge folk til at mene at el biler er løsningen for alle. Hvis ikke en el bil ( eller andre typer bil) kan løse de opgaver som brugeren har så er den simpelthen ikke den rette for vedkommende uanset hvad alle andre siger, og skulle begrænse sine muligheder uden grund ( der findes alternativer til el biler der dækker alle behov) er jo gang bart.

  • 2
  • 3

Hvad med selve elnettet, hvordan skal det kunne klare at en masse hustande skal lade deres elbil(er) op og ikke kan/vil vente til en gang midt nat ( jævn før afstand til skadestue og lign) ? Hvordan vil fortalerne for elbiler løse den udfordring UDEN det medføre større udgifter for alle fordi elnettet nu skal opgraderes så elbilisterne kan lade hjemme?

Fordi den helt store majoritet af dem der lader hjemme, lader om natten, hvor nettet er næsten ubelastet. Antag derudover, at fremtidens elbiler vil have en rækkevidde på 200+ km. Det er meget meget få dage, hvor dette ikke er tilstrækkeligt til dagens kørsel (og det er så typisk fordi man er på langfart, hvorfor betragtninger om ladning hjemme ikke er relevante).

  • 2
  • 0

Jeg kender bestemt til Superchargerne og synes det er smart, men en reel rækkevidde på omkring 400 km, så skal man bruge omkring 10 timer ved laderne for at køre til Spanien. Det synes jeg, al respekt for den superfede bil en Tesla er, at det ikke holder.

Igen er det teknologi der flytter sig meget hurtigt: I 2013 ladede Model S med 90 kW. I 2014 blev det så øget til 120 kW. På strækningerne langs Autobahn i Tyskland blev det så øget til 135 kW nogle få måneder senere.

I år bliver kablerne tyndere og væskekølede, så bedstemor også kan håndtere ladekablet, og det rygtes at 150 kW ladning er på vej, da nogle af batterierne understøtter det.

Der er ikke nogen teknisk hindring for at fortsætte deropad, så længe man stille og roligt får løst de termiske udfordringer, og samtidigt giver bilerne større batterier, så hurtigladning kan foregå i større områder af batteriet.

  • 1
  • 0

og det rygtes at 150 kW ladning er på vej

Hvis BioSolar får ret med hensyn til deres superbatteri (BioSolar/Graphite), forslår det ingenting.

120kWh kan lades på 12 minutter (5C), hvorfor laderen, skal kunne levere 600 kW.

Er bilen udstyret med den "langsomme" udgave (1C) på 150 kWh (BioSolar/Graphite), rækker det lige akkurat til at lade batteriet op på en time; men hvem kan ikke bruge en spisepause på en time, for hver 700 km.

København/Barcelona kan så gøres på 2 opladninger af en times varighed, forudsat, at man starter hjemmefra med bilen opladet - overnatter man undervejs, hvor der er lademulighed, behøver man kun at lynlade én gang på hele turen evt. i stedet 2 sjatladninger, når man alligevel trænger til at strække benene.

Jeg har regnet med 330 kg til batteriet, som i Teslas store batteri - prøv selv at regne efter!

http://www.biosolar.com/super_battery.php?...

  • 0
  • 0

Der er mange virksomheder i køen om "verdens bedste batteri", og hvis BioSolar kan levere varen, så er det bare at komme igang lige med det samme.

Problemet som jeg ser det, er at det er sjældent, hvis nogensinde, enkelte virksomheder der sidder med det geniale batteri, der bare er 4 gange bedre end det der eksisterer nu og er bedre på alle facetter.

De batterier vi har idag, er en akkumulering af viden fra mange forskellige kilder, både virksomheder og universiteter.

Meget af den viden vi allerede har opmagasineret gennem de sidste 10-15 år er endnu ikke konverteret til pris- og miljøforsvarlige fremstillingsprocesser.

Der er dog heldigvis meget momentum på forskningen, og derfor skal batterierne nok blive bedre.

Jeg vil hellere høre om et universitet eller en virksomhed, der har formået at lave en pålidelig silicium anode til massefremstilling, eller en grafit fremstillingsproces der koster 25% af, hvad den gør idag, end endnu en virksomhed der sidder på det helt geniale batteri, som på mystisk vis har svært ved at komme på markedet.

  • 3
  • 0

Jeg vil hellere høre om et universitet eller en virksomhed, der har formået at lave en pålidelig silicium anode til massefremstilling

BioSolar har udtaget sit patent sammen med University of California, Santa Barbara - meget tættere kommer vi nok ikke på drømmen om silicium ;o) http://www.biosolar.com/view_news.php?id=106

Jeg ved ikke hvorfor, du hellere vil høre om en anode, når det er katoden der begrænser dagens batterier; men det kan du måske forklare.

Batterivirksomhederne vil selvfølgelig alle gerne vise, at de har fat i det ultimative batteri, da det er investeringer, der driver udviklingen.

  • 0
  • 0

Flere kommentarer foreslaar en bil med generator. Det er min Chevy Volt/Opel Ampere de beskriver. Aarets bil I EU og USA I 2012. Koster $20k (efter tilskud) her I Boston og DKK600k i DK. Har en 140 hestes motor der driver en generator saa "...en lille generator..." ville helt sikkert ikke vaere tilstraekkeligt.

  • 0
  • 0

Christian Islev-Andresen: Jo sandelig har du et problem hvis du giver den lidt ekstra gas - færdselsloven.

Eller kører du efter en særlig færdselslov der tillader dig at påbegynde en overhaling når du er tæt på (eller over) hastighedsgrænsen?

  • 1
  • 0

Fra Måløv til Cagnes Sur Mer (Nice) I Sydfrankrig. Tid 19t.19m. Ladning 6t.10m. Aftensmad 30 min. (uden af lade) Km 1967,44 km Forbrug 431 kWh Wh/km 223 Wh/km (21" fælge og A/C på 19 grader) Gns. Fart 101.75 km/h Max fart 214.04 km/h Ikke mig, men en anden Tesla kører. Det er ikke så slemt, det er de færreste, som kommer over 110km/timer på den strækning, selvom der bliver kørt til, hvor det er muligt, uanset bilmærke.

  • 0
  • 0

Hvem gider at sidde og vente i 6 timer og 10 minutter ud af en køretid på 19 timer og 19 minutter? I hvert tilfælde ikke mig. Jeg har et andet tilfælde fra den virkelige verden også med en Tesla. Køretur fra Odense til Kiel for at sejle med Hurtigruten til Nordkapp, på vejen til Kiel opladning i Slesvig i en halv time på en Supercharger og det samme igen på vejen hjem. Sådan et batteri taber jo strøm når det henstår uden at blive ladet. Det er så også en ting man som elbil-ejer skal tage hensyn til, hvis man f.eks kører til lufthavnen for at tage 14 dage på ferie. Så kan det være at man for brug for at nogen gider at komme med en anhænger med strøm eller en forlængerledning. Elbiler har kun et fornuftigt anvendelsesområde og det er til bytrafik, hvor de jo også kan gøre god gavn. Både kommuner og private har jo mange biler der "fiser" rundt i bymiljøet gør dog dem elektriske gerne ved lov. Men elbiler udenfor byområder har ingen gang på jord og at prøve at påstå andet er at lukke øjnene for fakta. Den eneste elbil der har rækkevidde til at vove sig lidt længere ud er jo Tesla, der kun kan sælges fordi den får bundet en pose penge i rø...

  • 1
  • 7

Hvem gider at sidde og vente i 6 timer og 10 minutter ud af en køretid på 19 timer og 19 minutter

Hvem gider stå på en benzintank flere gange om måneden og glo - ikke mig (du bruger langt mere tid på din tankstation end jeg bruger på en ladestation!!). De fleste lufthavne har MANGE ladesteder, så det er ikke noget problem, at tage flyveren. Det er fint, at du har en mening, fred være med det - men dine argumenter er noget tynde.

  • 4
  • 1

Tonni Pedersen, der er flere gange, adskillige gange, skrevet at elbiler ikke passer til alle ? Tonni, kan du ikke lige definere byområder.... Kan min elbil ikke køre udenfor byområder ?

Tonni, du lyder til at have noget alvorligt imod elbiler, kan du ikke komme med noget mere specifikt..

Elbiler duer kun i byerne hvor de "fiser" rundt ??

Og Tesla ! Hvor hulen har du læst at man får tilskud til en Tesla ??????? eller som du skriver, får bundet en pose penge i røven ?? Tonni, den må du godt svare lidt mere specifikt på !!

Aksel

  • 1
  • 0

Jeg vil hellere høre om et universitet eller en virksomhed, der har formået at lave en pålidelig silicium anode til massefremstilling

Jamen så vil følgende sikkert interessere dig, Henrik Mikael:

Besstech’s anode technology, which is exclusively licensed from SUNY Polytechnic Institute’s Colleges of Nanoscale Science and Engineering (CNSE), can produce lighter lithium-ion batteries that charge faster – with charging rates as low as 6 minutes – have longer times between charging, and offer increased lifetimes of more than 1,000 cycles.

http://www.bess-tech.com/

  • 0
  • 0

Det tager mig Ca. 5-6 minutter at fylde min bil til 700 km. kørsel, hvor lang tid tager det dig at lade til 700 km. kørsel? Nu har jeg over årene været i mange lufthavne, men har endnu ikke set en ladestander. Bevares de kan da godt være der et eller andet sted, men hvis jeg ikke kan lade mens jeg parkerer går ideen ligesom af det. Så skal du igen bruge minimum en halv time inden du kan komme videre. Den her batteri anhænger viser jo ligesom problemet. Jeg har aldrig set nogen komme med et forslag til en benzin anhænger! Jeg tror gerne at der findes mennesker som er glade for deres elbil, jeg kender selv en Tesla ejer. Men jeg kan ikke se at de i en overskuelig fremtid kan løse vores transport behov, her skal der andre løsninger til som f. eks hybrid eller brint eller måske noget tredje.

  • 0
  • 7

Det kan da ikke være ukendt for dig at elbilerne ikke betaler den samme afgift som benzin/diesel biler, hvis det ikke er en god pose penge så ved jeg ikke hvad det er. Hvor mange Tesla-er eller elbiler i det hele taget tror du der blev solgt, hvis det var til fuld afgift?

  • 1
  • 3

Det tager mig Ca. 5-6 minutter at fylde min bil til 700 km. kørsel, hvor lang tid tager det dig at lade til 700 km. kørsel?

Det tager ham 0 minutter, hvilket du nok burde have regnet ud. Hans bil står og lader om natten, hvor han sover, så ladetiden er irrelevant for brugeren. Han starter hver dag med fyldt batteri. Han kan køre 100.000 km uden at bruge et minut på at lade. Ja forudsat at han som de fleste kører mindre end et par hundre km dagligt...

Det er kun på langture at der skal bruges tid på at lade, og de fleste laver kun et begrænset antal lange ture på årlig basis.

Den her batteri anhænger viser jo ligesom problemet.

Ja, problemet er bare et andet end du tror: folk mangler indsigt og oplysning til at forstå at der ikke er noget problem. Batterianhængeren er dømt til samme skæbne som Better Places batteribyttesystem. Simpelthen fordi der ikke er brug for det. Vi har en bedre løsning allerede og det hedder lynladning.

Det er reelt kun den kørende sælger der kan have et problem med en elbil som Tesla Model S 85. Og selv da vil de fleste nok have godt af en lille pause undervejs.

Når det kommer til de billigere elbiler, så er de skam brugbare for rigtigt mange mennesker. Og udviklingen går imod større batterier, så langsomt vil elbilen blive tilgængelig for alle, også dem der ikke har råd til en Tesla.

  • 6
  • 0

Tråden er nu så lang, at jeg ikke har set, om andre har spurgt: Kan man overhovedet få anhængertræk til elbiler? Jeg har fået afslag hos alle elbilforhandlere, jeg har spurgt. Også selv om jeg har sagt, at jeg kan nøjes med en trækkrog til f.eks. 500 kg. Kan man? Et praktisk problem: En lang trailer er nem at bakke med, men en ultrakort (til batteri eller generator) er meget svær at styre!

  • 0
  • 0

Vil man "nøjes" med en bil, kan en Golf GTE klare det hele, kun 40-50 km på ren el, en kraftig benzinmotor for resten, stor benzintank og 1500 kg på krogen.

Problemet er kun prisen 430Kkr, inden den nye regerings ekstra afgifter på miljøvenligere biler!

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten