Banedanmark: Det var en aktiv beslutning at stoppe S-togene
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser og accepterer, at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Banedanmark: Det var en aktiv beslutning at stoppe S-togene

Det er ikke et teknisk problem, der er skyld i det komplette stop for togdriften på S-banen mellem Gentofte og Hillerød lige nu. De stillestående tog skyldes snarere Banedanmarks radikale forsøg på at løse to tekniske problemer med de nye signaler på strækningen. Det forklarer teknisk direktør Søren Boysen fra Banedanmark.

»Ved opstarten af morgentrafikken er der opstået nogle problemer med signalsystemet, som vi har bakset med at håndtere. Da det ikke er lykkes, har vi besluttet at lukke det samlede system ned og genstarte det hele. Det har vi gjort lige over middag,« siger Søren Boysen.

Læs også: Nye signaler på S-banen stopper togene

Det er jeres beslutning om genstart og ikke de tekniske problemer, der har stoppet togene?

»Det er korrekt. Det var en aktiv beslutning fra vores side at lukke ned. Men vi er ved at åbne op igen nu,« siger Søren Boysen.

Han regner med, at togene kommer til at køre igen inden for en time. Strækningen er den første S-togsstrækning til at få skiftet de gamle signaler ud med Banedanmarks nye digitale signalsystem.

Anden gang på tre uger

Det er anden gang på bare tre uger, strækningen med det nye CBTC-signalsystem oplever problemer. I januar måtte DSB's køreplan ændres, fordi køretiden med de nye signaler blev op til fem minutter længere. Det nye CBTC-system oplever nemlig uforudsete bremseproblemer på glatte skinner.

Læs også: Nye signaler til S-banen gør rejsetiden længere i stedet for kortere

Torsdagens tekniske problemer har imidlertid ikke nogen forbindelse til problemerne med glatte skinner. Der er i dag tale om to forskellige problemer; dels med meddelelserne i Banedanmarks driftscenter og dels med standsninger ved perronerne.

»Vi fik nogle visninger på vores skærme inde i driftscentret, der ikke i alle tilfælde stemte overens med, hvad der skete ude i virkeligheden. Det er ikke farligt, for der var ikke fejl på selve sikringsanlægget, kun på visningen. Men det gjorde os utrygge, for det indikerer jo, at der er noget galt,« siger Søren Boysen.

Læs også: Nye problemer hænger over signalprogrammet

»Samtidig kunne vi konstatere, at togene ikke standsede så præcist ved perronerne, som de skal. De kørte for eksempel nogle meter for langt i forhold til det sted på perronen, de skulle standse,« siger han.

Hvor sikre er I på, at genstart vi løse problemerne?

»Det er min klare forventning. Men jeg kan jo ikke garantere, at der under genstarten ikke viser sig at være problemer«.

DSB har indsat togbusser mellem Gentofte og Hillerød, men rejsende med S-tog vil opleve forsinkelser på strækningen.

Opfører sig lige som deres ejere i Folketinget......kan man genere hinanden så sker det......i løbet af de 45 år jeg har boet i Allerød har man ikke kunne stole på Stog til tiden. I de senere år er vi blevet vækket stort set hver dag af SMSer, der medeler problemer og således også i dag d. 9-2-2017 hvor togtrafikken havde problemer i hele landet og vi her på Hillerød linien var helt uden tog....Det er utroligt pænt at DSB vækker os hver dag, men vi var gerne foruden.

  • 4
  • 7

Ja der må være ulideligt. Men samtidig imponerende at DSB når at indhente det forsømte og stort set kører til tiden fra Hellerup. Der er i hvert fald min erfaring - men jeg bruger det heller ikke dagligt.

  • 6
  • 0

i løbet af de 45 år jeg har boet i Allerød har man ikke kunne stole på Stog til tiden

Jeg kan ikke lade være med at grine af den kommentar.

Efter teknisk skole arbejdede jeg i Allerød i en tid - og udover at der var langt til arbejde, så var der den tillagte spildtid med togene, som var næsten daglig. Halvanden time (en vej) blev ofte til 2 timer.
Chefen opgav også at gøre noget ved folk der kom for sent, for der var ikke meget at gøre.... folk selv var ikke skyldige, men sad i et tog et sted....

Jeg søgte andet arbejde, og endte i udlandet. Det har jeg ikke fortrudt.

  • 2
  • 3