Banedanmark-system i knæ: Højtalersystemer, rejseplan og skærme ude af drift
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Banedanmark-system i knæ: Højtalersystemer, rejseplan og skærme ude af drift

I morges kunne man hverken stole på information fra Banedanmarks højttalersystemer, skærme eller den online platform rejseplanen.dk.

For ifølge Banedanmark var systemet helt i udu.

»Det er uklart, hvornår systemet virker igen, og vi tør ikke henvise til rejseplanen.dk, for den er også ramt af fejlen,« lød det fra Gitte Bøgedal, der er togleder ved Banedanmark, til TV2.

Trafikinformationschef hos Banedanmark Frank Haugaad fortæller efterfølgende til Ingeniøren, at et nedbrud i det system, der henter data fra blandt andet togforsinkelses-databasen gjorde, at ingen af de tre kommunikationsmetoder virkede optimalt.

»I løbet af 45 minutter får vi lokaliseret i hvilket af vores mange systemer, fejlen ligger, og så får vi ellers lukket det ned og igangsat en række manuelle procedurer,« siger Frank Haugaard og fortæller, at Banedanmarks it-teknikre er i fuld gang med at fin eud af, præcis hvori fejlen ligger samt hvorfor den opstod.

En alvorlig fejl

Frank Haugaard fortæller, at skærmene er på vej online igen, men at der stadig er problemer med de automatiske beskeder på perronerne samt rejseplanen.dk.

»Der er simpelthen sket en kritisk fejl på informationssystemerne og det er vi rigtig kede af. Alle de platforme, vores kunder søger information på var nede samtidig og de har derfor ikke haft nogle steder at søge hjælp. Det er vi rigtig kede af,« fortæller trafikinformations-chefen.

Ingeniøren har forsøgt at få flere tekniske informationer om nedbruddet og vil opdatere artiklen, så snart vi får dem.

Opdateres

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

" Der er simpelthen sket en kritisk fejl på de informationssystemerne..."

Kan en fejl slå tre systemer ud?

  • 0
  • 0

Skærmene viser da gladeligt mindst halvdelen af dagen at togene kører til tiden, har brugerne behov for at vide mere.??????
Når man står på en station har man behov for at vide hvornår næste tog kører, mindre vigtigt er om det kører til tiden... Når jeg står på Vanløse station og skal mod Valby vil jeg gerne vide hvornår næste tog kører mod Valby, om det så er kørt 10min for sent fra Ballerup er mig uvedkommende. For mig handler det om ventetiden til næste tog.
Men halvdelen af skærmtiden for jeg at vide det kører til tiden...

  • 3
  • 6

De elektriske skilte både på Svanemøllen og Hellerup viste rigtigt i morges ved 7-tiden. Det plejer de ikke at gøre. Det må undersøges.

Bestil straks en rapport hos Atkins, som garanteret vil konkludere at "grundelementerne ved informationssystemerne er sunde" :-)

  • 2
  • 0

Kan en fejl slå tre systemer ud?

Svaret er i artiklen:

[...] at et nedbrud i det system, der henter data fra blandt andet togforsinkelses-databasen [...]

Det kan det når dataene til de tre systemer hentes via ét system, som er det fejlramte.

  • 1
  • 0

Det er nu rart at vide hvad afgangs- og ikke mindst ankomst tidspunktet er ved destinationen, idet det fortæller om det er muligt at skifte til fx. bus eller tog?!

Hvis man alligevel ikke kan komme videre eller skal vente meget lang tid for at komme videre, vil man nok søge andre 'veje'...

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten