Banedanmark skal betale for køreledninger, politikerne måske slet ikke vil have
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Banedanmark skal betale for køreledninger, politikerne måske slet ikke vil have

Illustration: Banedanmark

Banedanmark har indgået kontrakt på at forsyne to jernbanestrækninger med master og køreledninger, selv om det er tvivlsomt, om der er politisk flertal for at bruge skatteydernes penge på det.

Men bordet fanger, for der er ingen smuthuller i kontrakten med Siemens og Aarsleff om også at smække køreledninger op fra Vejle til Struer og fra Aalborg til Frederikshavn.

Læs også: Regeringen skal betale erstatning for at droppe Togfond-elektrificering

De to strækninger er med i aftalen om Togfonden, som den daværende regering indgik med Dansk Folkeparti. Kun cirka halvdelen er projekterne er dog vedtaget. Først og fremmest har den politiske kamp stået om de store investeringer, som skal til for at opfylde timeplanen, altså at køre tog mellem landets største byer på en time.

Læs også: Passagerer er igen forsøgskaniner: Danmark går enegang med nye køreledninger

Også elektrificeringen af jernbanerne til Struer og Frederikshavn er dog udskudt til Togfondens fase 2. Den skal der først forhandles om næste år.


Den nuværende regering har for længst meldt ud, at den er imod at bruge penge på at sætte køreledninger op på de to jyske jernbaner, også selv om det betyder, at passagererne bliver nødt til at skifte tog i henholdsvis Vejle og Aalborg.

Men besparelsen på de to strækninger kan vise sig meget begrænset, hvis ikke Siemens og Aarsleff frivilligt giver slip på deres krav om at blive betalt for at sætte køreledninger op. Det tyder foreløbig intet på.

Illustration: MI Grafik / Lasse Gorm Jensen

Transportministeriets presseafdeling skriver således i en mail til Ingeniøren, at »Banedanmarks leverandør af elektrificeringen har indikeret, at de mener at have krav på en kompensation, såfremt elektrificeringen af de to omtalte strækninger bliver forsinket eller helt aflyst.«

Det er der ikke noget underligt i. Banedanmark har selv tilkendegivet, at Siemens og Aarsleff gav »en skarp pris« på at sætte 1300 km køreledninger op. En af årsagerne var, at elektrificeringen kan bevæge sig fra én strækning til den næste i alt 10-11 år, og at det gør det enkelt og effektivt at planlægge ressourcerne. Men det samlede regnestykke hænger ikke sammen, hvis to strækninger falder helt ud af kontrakten.

Læs også: Nu bliver også elektrificeringen af jernbanen kulegravet

Transportministeriet ved ikke af, at Banedanmark allerede skulle have startet forhandlingerne med Siemens om at slippe ud af kontrakten på de to strækninger.

»Men Banedanmark vil iværksætte de nødvendige foranstaltninger for at imødegå de krav om kompensation, der kan opstå fra leverandøren som følge af Togfondens manglende finansiering til at gennemføre projekterne,« skriver presseafdelingen.

Læs også: Banedanmark afviser at have gjort Danmark til forsøgsland

Transportministeriet afviser, at Banedanmark har handlet bag om ryggen på politikerne. Presseafdelingens mail peger på, at kontrakten med Siemens blev godkendt af Folketingets Finansudvalg med et aktstykke i maj 2015, umiddelbart inden kontrakten blev underskrevet. Det var i den S-ledede regerings sidste dage.

Dansk Folkeparti skælder ud på Banedanmark

Politisk var det bemærkelsesværdige ved Togfonden, at Dansk Folkeparti stod sammen med Rød Blok. Siden har Dansk Folkparti har dog offentligt trukket sin støtte til blandt andet en ny bro over Vejle Fjord, der også var en del af anden fase.

I dag afviser partiets transportordfører, Kim Christiansen, at oplyse, hvorvidt han modsat regeringen fortsat bakker op om at sætte køreledninger op til Struer og Frederikshavn.

»Hvis der skal ske ændringer i Togfonden, skal forligskredsen mødes og aftale det. For min skyld kan de drøftelser gerne starte allerede i år,« siger og kritiserer Banedanmark.

»De lytter ikke til, hvad der sker rent politisk,« indleder han.

Læs også: Nu bliver også elektrificeringen af jernbanen kulegravet

Da Ingeniøren afbryder med at henvise til, at Banedanmark fik kontrakten godkendt med et aktstykke i Finansudvalget, tilføjer han.

»Det kan godt være, at de har deres på det tørre, men de er stadig totalt tonedøve. Det virker underligt, at de har indgået kontrakter på projekter, der ikke er enighed om, og som derfor måske ikke bliver til noget. Det bliver måske spild af skatteydernes penge,« argumenterer DF-ordføreren.

Broarbejder kan godt spares

Det lykkedes ikke at få kommentarer fra Banedanmark til denne artikel, heller ikke på spørgsmålet om, hvad prisen for at elektrificere Vejle-Struer og Aalborg-Frederikshavn lyder på.

Elektrificeringsprogrammet har et samlet budget på 12,7 mia. kr. Af dem går godt syv milliarder til de forberedende arbejder, som hovedsageligt indbefatter at ombygge eller forny broer. Selve køreledningerne og masterne koster 5,5 milliarder kroner, oplyste Banedanmark sidste år.

Læs også: Batteritog: Den mest oplagte besparelse er broerne – og så alligevel ikke

Broarbejderne bliver tildelt ved lokale kontrakter, og de penge kan altså godt spares, hvis politikerne alligevel ikke ønsker at elektrificere alle strækninger.

Som jeg læser det, så ligger en stor del af ansvaret hos politikerne, de skifter mening som vinden blæser.

Først togfond, så ikke togfond, så måske en halv togfond, Vejlebroen og banen til Billund, diskuteres stadigvæk uden nogen politisk beslutning. Nogen er på vippen til at løbe fra deres egen aftale.

Det er svært at lave et langsigtet plan hvis der ikke er enighed på Christiansborg og hvis politikerne stikker en ny retning ud hvert 4 år.

Det ville være sundt med nogle langsigtede forlig med bred politisk opbakning.

  • 24
  • 1

For det da aldrig en ende? Jeg er forlængst holdt op med at prøvet at forstå, hvorfor det går galt den ene gang efter den anden. For jeg fatter det ikke.
Og jeg har svært ved at skulle tænke tanken om, at der udelukkende skulle sidde inkompetente medarbejdere, som ikke fatter en bjælde af hvad der foregår, på alle poster og niveauer.
For sådan kan det jo ikke være, vel? Det kan det bare ikke . . . . . .

  • 2
  • 3

Ja, en del af transportudvalget, og måske særligt DF’s repræsentant, er som børnehavebørn der har fået hver sin egen Märklin-bane. De ved hver især bedst hvordan en jernbane skal fungere. Herunder hvad der skal bygges, hvordan og hvornår..
De glemmer bare at alle deres ideer skal udmøntes på den samme jernbane ude i virkeligheden..

  • 9
  • 0