Banedanmark: Risikoen for elektrisk stød på København H er minimal
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Banedanmark: Risikoen for elektrisk stød på København H er minimal

Indtil Banedanmark en dag får gennemført arbejdet med potentialudligning på Københavns Hovedbanegård, er der en teoretisk risiko for elektrisk stød i baneområdet omkring stationen. Men risikoen er minimal. Det oplyser Banedanmark, efter at det i denne uge kom frem, at potentialudligning af hovedbanegårdens ældre kørestrømsanlæg bliver udskudt på ubestemt tid af økonomiske hensyn.

»Kørestrømsanlægget er i forvejen konstrueret på en måde, så risikoen for stød er minimal. Potentialudligning er blot en yderligere udbygning af sikkerheden, da der altid vil være en teoretisk risiko for stød og vagabonderende strømme ved et kørestrømsanlæg,« skriver Banedanmarks presseafdeling til Ingeniøren.

Læs også: Beskyttelse mod elektrisk stød på København H udskydes på ubestemt tid

Potentialudligning sikrer mod skader på mennesker og konstruktioner i tilfælde af såkaldte vandrende strømme, der finder vej fra elektriske anlæg til uønskede ledere som stålarmering, fjernvarmerør, gasledninger eller gelændere, også kendt som vagabonderende strømme.

Kritiseres af fagmand

Beslutningen om at udskyde arbejdet på Københavns bliver kritiseret af den mangeårige specialist i elsikkerhed Ernst Boye Nielsen, som tidligere har arbejdet som konsulent for Banedanmark.

»I tilfælde af fejl kan manglende potentialudligning få fatale følger. Potentialudligning er den sikkerhed, der skal gøre, at folk i tilfælde af fejl ikke får elektrisk chok, indtil strømmen kan afbrydes,« fortalte han til Ingeniøren mandag.

Læs også: Forsker: Derfor er potentialudligning vigtigt for jernbaner

Arbejdet med potentialudligning på Københavns Hovedbanegård bliver udskudt, fordi pengene i stedet skal finansiere den fordyrelse af aktuelle ombygning af Ringsted Station bliver 290 millioner kroner dyrere end budgetteret.

Ekstra sikkerhedsforanstaltning

Potentialudligning udgør en ekstra sikkerhedsforanstaltning, og alle kørestrømsanlæggene omkring Københavns Hovedbanegård har i forvejen har jordforbindelse, oplyser Banedanmark, som Ingeniøren har bedt om at forholde sig til kritikken.

»Alle installationer i Banedanmarks kørestrømsanlæg er jordet, således at deciderede fejlstrømme registreres og afbrydes øjeblikkeligt, så risikoen for stød minimeres. Potentialudligning er en ekstra udbygning af sikkerheden med det formål at forhindre, at vagabonderende strømme fra kørestrømsanlægget vandrer over i nærliggende konstruktioner,« skriver Banedanmark.

Arbejdet med potentialudligning på de gamle kørestrømsanlæg er vel at mærke ikke lovpligtigt. Det ville det dog være, hvis der var tale om nye anlæg.

Også to forundersøgelser af tilsvarende projekter i Glostrup og Buddinge bliver udskudt som konsekvens af fordyrelsen i Ringsted.

Emner : Jernbane
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først