Banedanmark på skinner

Skinner og signaler får ikke ingeniørerne op at ringe. Tværtimod. Blandt entreprenørerne i Profilanalysen bliver Banedanmark placeret i den absolutte bund.

»Vores placering er nok udtryk for, at folks kendskab til os ikke rækker ud over, hvad de kender til os som almindelige brugere af skinnenettet, og der har vores historie jo ikke været for god de sidste år. Så historien er imod os, og de dårlige oplevelser fungerer som et slæbeanker, så der skal nok nogle år med bedre resultater til for at rette op på vores image,« vurderer adm. direktør i Banedanmark, Jesper Hansen.

Mens han ærgrer sig over, at ingeniørerne sender hans arbejdsplads til bunds imagemæssigt, kan han til gengæld glæde sig over, at de studerende har en anden opfattelse af Banedanmark. I årets undersøgelse sender de den traditionelle bundprop op ad listen til en placering som nummer syv blandt entreprenørerne.

»Jeg tror, de studerende er mere åbne for at se på tværs af brancherne. De kan blandt andet se det spændende i vores omfattende signalprogram, hvor vi skal i gang med at skifte alt ud og starte helt forfra,« siger Jesper Hansen.

I det hele taget er entreprenørbranchen ikke den, der har den største appeal, når ingeniørerne vælger, hvor lønchecken skal hives hjem. Først næsten en tredjedel nede på den samlede imageliste dukker den første entreprenørvirksomhed i skikkelse af MT Højgaard op, og seks ud af ni entreprenørvirksomheder i undersøgelsen ligger placeret i den nederste halvdel af listen med Arkil og Hoffmann som bundskrabere sammen med Banedanmark.

Det er placeringer, som på ingen måde glæder kommunikations- og marketingschef hos Dansk Byggeri, Anders Hundahl, men som samtidig heller ikke overrasker ham.

»vi er ikke helt dygtige nok til at fortælle de gode historier. Det er andre brancher bedre til. Så folk tror nok, at vores branche ikke er lige så spændende som andre.«

Synlighed er vigtig

Netop fordi kommunikation og synlighed er så vigtig, overrasker det ham heller ikke, at MT Højgaard ligger i top blandt entreprenørerne hos både ingeniørerne og de studerende, og at virksomheden har oplevet en pæn fremgang i forhold til sidste år.

»Vores egne undersøgelser viser, at byggeriets knap så gode image ikke skyldes, at det har et dårligere omdømme, men at virksomhederne er knap så synlige. Dem, som ligger højt, er dem, der har forstået at gøre sig synlige. MT Højgaard har gjort meget ud af deres kommunikation og synlighed, og de har fået tegnet et billede af en innovativ virksomhed, der går nye veje og laver andet end bare at stable mursten,« forklarer Anders Hundahl.

Han peger desuden på Vejdirektoratet, en anden af årets højdespringere, som en virksomhed, der forstår at bruge kommunikation positivt.

»Tag for eksempel ringvejen rundt om København, hvor Vejdirektoratet forsinker utallige mennesker hver dag, men slipper godt fra det, fordi de har været gode til at informere om projektet,« siger Anders Hundahl.

Hos Banedanmark ser man de unge som vejen op fra imagebunden. Jesper Hansen peger eksempelvis på den masterlinje, som Banedanmark netop er ved at etablere i samarbejde med DTU. I fremtiden vil det betyde endnu større fokus blandt de studerende på, hvad banesektoren kan tilbyde af udfordringer.

»Vi arbejder jo med store, ingeniørtunge projekter og er meget ambitiøse på vores område. Så vi håber, at flere ingeniører vil få øjnene op for, at vi er en virksomhed, der virkelig har noget at tilbyde,« siger Jesper Hansen.

Lige som så mange andre, der gerne vil ansætte ingeniører, mærker Banedanmark også, at der bliver mere og mere kamp om de dygtigste folk. Derfor håber Jesper Hansen, at den nye masterlinje kan være sukkerovertrækket, som gør job hos Banedanmark mere spiselige for fremtidens ingeniører.

»Vi står over for en stor rekruttering i de kommende år, for der kommer nogle store opgaver, vi skal håndtere. Derfor er vi blandt andet meget opmærksomme på at trække ingeniørstuderende ind som studenterarbejdskraft, så de kan komme ind hos os og få et målrettet studiejob og et godt førstehåndsindtryk af vores virksomhed.«

Unge er vejen frem

I den forbindelse glæder Jesper Hansen sig over, at de studerende tegner et noget mere positivt billede af virksomheden, end tilfældet har været i de foregående år - og end det er tilfældet blandt ingeniørerne.

Især på parametrene 'karrieremuligheder', 'udfordrende og udviklende arbejdsopgaver', 'medarbejderindflydelse og selvstændighed' og - lidt overraskende for en offentlig virksomhed - 'løn og personalegoder', ser de studerende meget mere positivt på Banedanmark i år.

»Det er dejligt, for det er alle områder, hvor vi prøver at gøre en stor indsats for vores medarbejdere, hvilket vi også forsøger at kommunikere ude omkring. Historien bliver jo skrevet af de unge mennesker. Det er dem, der kommer til at præge fremtiden, så det er godt for os, at de har et mere positivt billede af os,« siger Jesper Hansen.