Banedanmark på overarbejde for at tjekke dæmninger
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Banedanmark på overarbejde for at tjekke dæmninger

De seneste par dages meget kraftige regnskyl sender Banedanmark på overarbejde.

45-50 dæmninger skal undersøges for at sikre, at der ikke er fare for dæmningsskred som det, der fredag morgen stoppede s-togene mellem Allerød og Hillerød.

»Alle folk er kaldt på ekstra arbejde i weekenden. Vi skal have tjekket 45-50 banedæmninger. Derefter kan vi se, hvad virkningen af denne første omgang regn har været og vurdere, om det er nødvendigt at blive ved med at holde øje med dem,« siger sektionschef Helle Bøhl-Møller, Banedanmark.

I forvejen holder Banedanmark særligt øje med 27 banedæmninger, men de seneste par dages regn, hvor der faldt omkring seks centimeter vand på Nordsjælland og Amager, fører til, at flere banedæmninger skal tjekkes.

»Der kan være dæmninger, som vi egentlig mener, er stabile, som ligger i områder, hvor de store vandmængder kan have en effekt,« fortæller Helle Bøhl-Møller.

Samtidig har lokomotivførere fået besked om, at de med det samme skal melde tilbage til hovedkvarteret, hvis de kan mærke, at sporet er ustabilt på nogle strækninger, eller hvis de kan se, at der er skredet materiale fra toppen af dæmningerne.

I april sidste år skred store mængder materialer væk fra en banedæmning nær Børkop, så Banedanmark måtte lukke sporet, og DSB blev tvunget til at fragte passagererne videre i bus.

Kan tåle store regnmængder - men ikke på én gang

Men Banedanmark har ifølge Helle Bøhl-Møller lært meget siden da.

»Vi har indført nye procedure for at sikre, at vi altid får behandlet meldinger fra lokomotivførere ens. Derfor har vi samlet de fagfolk, der har noget med dæmningerne at gøre - spor, afvanding og geoteknik - så de sammen kan sikre, at vi ikke overser noget.«

Selv om regnen allerede nu har afsløret svage dæmninger, så frygter Helle Bøhl-Møller ikke, at der, når efterårsnedbøren vælter ned, vil ske flere skred.

»Dæmningerne kan sagtens tåle selv store regnmængder, hvis de kommer over en længere periode. Det, de har svært ved at klare, er, når det - som de seneste dage - regner ekstremt meget,« forklarer hun.

Banedanmark er i forbindelse med strategien for at fremtidssikre banenettet ved at udarbejde en målrettet plan for reparation af banedæmninger.

Dokumentation

link

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten