Banedanmark overså gammel vejtunnel midt i Odense

Banedanmarks fornyelse af sporskifterne ved Odense Banegård er blevet forsinket af fundet af fundamenterne til den gamle vejtunnel, der gik mellem Nørregade og Nørrebro i Odense. Tunnelen under viadukten åbnede i 1912, men blev lukket i 1980'erne, nogle år efter Thomas B. Thrigesgade var åbnet ved siden af. Siden er den åbenbart forsvundet fra alle Banedanmarks optegnelser. Forglemmelsen rammer nu pendlerne, der må undvære tog mellem Odense og Nyborg i endnu en dag. Illustration: H. Lønborg / Odense Bys Museer

Rettet: Pendlerne over Fyn må undvære tog i mindst en dag mere. Banedanmark har i Kristi himmelfartsferien været i gang med at udskifte sporskifter på Odense Banegård, men er stødt på fundamenterne af en gammel vejtunnel, der ikke var med på Banedanmarks kort. Det betyder, at der ikke kører tog mellem Nyborg og Odense tirsdag. Og mandag aften ville Banedanmarks anlægschef for sektionen Spor Vest, Marianne Rasmussen, ikke sige noget om, hvornår togene kunne komme tilbage på sporet.

»Nu er der gået så lang tid, og nu er vi faktisk ude i nogle andre problemer. Arbejdet skal udføres i en bestemt rækkefølge, og det kræver mandskab, som nu er allokeret til anden side, fordi tidsplanen er skredet,« forklarede hun til Ritzaus Bureau.

Den gamle tunnel i Odense, som nu igen er dukket op, ligger mellem Nørregade og Nørrebro. Kortet her er fra en artikel om anlæggelsen af Thomas B. Thriges Gade, som blev trykt i Ingeniøren i 1965. Nørregade og Nørrebro ses øverst til venstre i cirklen. Tilsyneladende var tunnelen, der blev blændet i 1980'erne, forsvundet helt fra Banedanmarks optegnelser. Derfor er udskiftningen af sporskifterne oven på tunnelen blevet flere dage forsinkede. Illustration: Ingeniøren

Læs også: Video: Vejbro må lade livet for højhastighedsbane

Tunnel blev lukket i 1980'erne

Banedanmnark omtalte i første omgang tunnelen som en gangtunnel, men der er ifølge P4 Fyn tale om den såkaldte Nørrebro Tunnel - en vejtunnel, der blev anlagt i 1912, da togtrafikken var vokset så meget, at det ikke længere var forsvarligt at nøjes med bomanlæg på de veje, som banen krydsede gennem Odense. Da man gjorde banen dobbeltsporet, løftede man den samtidig op på en viadukt og lavede en tunnel mellem Nørregade, der gik op mod bymidten, og Nørrebro, der gik ned til havnen. Der var ikke tale om nogen lille tunnel, for den var ifølge en artikel på det lokalhistoriske samarbejde Historiens Hus’ hjemmeside, så bred at to sporvogne kunne passere hinanden på gaden. Indtil anlæggelsen af Thomas B. Thriges Gade i 1970’erne, var Nørrebro-tunnelen den eneste forbindelse mellem bymidten og havnen.

Dette billede fra 1965 viser, hvordan den gamle tunnel ligger lige ved siden af Thomas B. Thriges Gade. Siden blev tunnelen først lukket og siden kastet til, mens grunden på havnesiden blev hjem for byens nye posthus. Illustration: Odense Bys Museer

Efter anlæggelsen af den nye gennemfartsvej, som i øvrigt nu er ved at blive fjernet fra jordens overflade, mistede Nørrebro-tunnelen sin betydning, og i 1980’erne blev den lukket helt til. Senere blev der kastet jord på tunnelåbningerne og plantet græs, så den har ligget usynlig hen - indtil nu. Og åbenbart er den også forsvundet fra Banedanmarks kort.

»Vi har ikke været klar over, at den lå der. Den er ikke tegnet ind eller registreret i nogen af vores bytegninger,« forklarer Marianne Rasmussen til P4 Fyn.

Forglemmelse undrer i Odense

»Det er så morsomt, for jeg er sikker på, at mange odenseanere kan huske den tunnel. Der er blevet løbet, cyklet og kørt sporvogn helt frem til slutningen af 1970’erne«, siger lokalhistoriker og byrådpolitiker Anders W. Berthelsen (S) til radioens hjemmeside.

Ifølge DSB’s hjemmeside vil der ikke køre tog mellem Odense og Nyborg hele tirsdagen. Der vil blive indsat togbusser i stedet.

Rettet: I den oprindelige overskrift stod der, at DSB havde overset tunnelen. Men det er Banedanmark, der står for byggeriet. Ingeniøren beklager fejlen.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

DSB og Banedanmark er to vidt forskellige selskaber. DSB sørger ikke for vedligehold og sporarbejde.

  • 11
  • 1

Har der ikke været nogle landinspektører til at se efter? Arkiverne går da mere end 100 år tilbage, så bare 50 år glemt?

  • 2
  • 0

Hvad er problemet i den tunnel?

Hvorfor giver den problemer med udskiftning af nogle sporskifter?

Nogen som kender de tekniske detaljer?

  • 8
  • 0

Hej

Vi beklager den misvisende overskrift som artiklen oprindeligt var udstyret med. Artiklen er nu rettet.

@Bent: Vi følger senere i dag op med flere tekniske detaljer.

Venlig hilsen

Ulrik Andersen Journalist Ingeniøren

  • 4
  • 0

...den blev fyldt op da den efter lukning var blevet tilholdssted for forsk. typer man ikke bryder sig om i det etablerede samfund.

Desuden ville en nedrivning have kostet langt mere end en opfyldning. Det mærklige er at den generer nu men har ikke generet siden 1970. ;-)

  • 8
  • 0

Jeg tror også du overvurderer, hvor meget Banedanmark (og mange andre lignende aktører) leder med lys og lygte (til 800 i timen i konsulenthonorar) efter skjulte problemer.

Tja, det er måske et af problemerne ved kun at bassere sig på konsulenter, hvis man havde sin egen organisation var der måske også en der kunne huske et eller andet fra en fjern fortid, der var vær at undesøge nærmere. Man havde måske også en praktikant eller studentermedhjælp der kunne pløje arkiverne igennem til en lavere pris. Når man deler Danmark i to og afskære Scandinavien fra kontinentet så må man forvente at alt er undersøgt, timet og tilrettelagt. Husk på at det er en straffelovsovertrædelse at forstyre den offentlige togtrafik.

  • 6
  • 1

For 1½ år siden fandt man en gammel jernbanebro over Guden-åen ved Gammelstrup. Den var heller ikke med på noget kort, men det var dæmningen, der dækkede over den.

På baggrund af disse to fund, kan man overveje om der ikke bør indføres en signatur til f.eks. topografiske kort for sløjfede og tildækkede men ikke fjernede broer o.a..

Man skal naturligvis ikke nu grave hele danmarkshistorien igennem for at finde dem, men når noget findes frem fra historiens mørke/skygge, bør de tegnes ind på et kort.

Mon ikke Banedanmark o.a. i fremtiden overveje at sørge for et check af gamle kort samt lokale museer og arkiver som en standardprocedure. Så kan det være at tingene køre lidt mere på skinner. ;-)

  • 7
  • 0

Jeg tænker mere på de stakkels gartnere, som har ligget og plantet græs. Pokkers besvær!

  • 0
  • 1

... den blev fyldt op da den efter lukning var blevet tilholdssted for forsk. typer man ikke bryder sig om i det etablerede samfund.

Jeg kan godt huske den tunnel. Den var kun lukket i den ende der vender ned mod havnen, altså var tunnelen åben på den side som vendte ind mod centrum.

Jeg kan også godt huske at der var en del hjemløse og junkier der hang ud der. Tunellen blev først lukket helt meget senere - i slutningen af 1990'erne.

http://www.odenseleksikon.dk/bygningsvaerk...

  • 2
  • 0

DSB anlagde tunnellen... ...den blev fyldt op da den efter lukning var blevet tilholdssted for forsk. typer man ikke bryder sig om i det etablerede samfund.

Desuden ville en nedrivning have kostet langt mere end en opfyldning. Det mærklige er at den generer nu men har ikke generet siden 1970. ;-)

Tunnelen blev først lukket helt i slutningen af 90'erne. Indtil da var der afgang fra den nordlige side, og den blev bl.a. i nogen år brugt til parkering for medarbejdere i forbindelse med opførelsen af Odense Banegård Center.

  • 2
  • 0

Vil det sige, at hvis BaneDanmark ikke skulle lægge nye skinner og man dermed opdagede den, så var de bærende elementer i tunellen på et eller andet tidspunkt brudt sammen af ælde? - til stor forbavselse.

Hvor mange er der af den slags? (ja, dumt spørgsmål, ingen ved det)

  • 3
  • 0

Odense kommune har gode kort på nettet. Dette luftfoto fra 1992 (http://drift.kortinfo.net/Map.aspx?Site=Od...) viser at broen ikke var revet ned, da der stadig er en kant magen til den over Thomas B. Thriges Gade.

Digekortet fra 1992 (http://drift.kortinfo.net/Map.aspx?Site=Od...) viser også en kant langs med jernbanen og på tværs af vejen.

Hvis avisartikler fra 90'erne (se i Infomedia) i f.eks. Fyens Stifttidende ikke nævner nedrivningen af broen og de gener det uvægerligt ville medføre for togtrafikken og de rejsende, ja så må den jo være der den dag i dag.

Har lige været på Holte Bibliotek og nåede en kort Infomedia-søgning. Der var intet der fortalte om nedrivning af en bro i centrum af Odense i 90'erne eller deromkring. 4. november 2015 bragte Ugeavisen Odense en halvsides artikel om tunnelen/broen, der forbandt byen og havnen. Af den ene billedtekst til et nutidigt billede fremgår det klart og tydeligt at broen er muret til. Har lige fundet artiklen på nettet: (http://www.e-pages.dk/ugeavisenodense/339/). Gå til side 10.

Må det her fungere som inspiration til fremtidige projektplanlægning. Der er masser af info, for den der søger.

  • 4
  • 1

Faldt over et facebook-opslag: (https://www.facebook.com/historienshus/pho...) Banedanmark kom til verdenen 1. januar 1997. Så man kan ikke sige, at det manglende kendskab til broen/tunnelen skyldes skiftet fra DSB til Banedanmark.

Gad viden om bladet "Banebryderen" fra Banestyrelsen nævnte noget om tunnelen i 1997. Et svar kan nok findes på Statsbiblioteket i Aarhus, hvor de har numre tilbage til 1994.

  • 2
  • 0

Det øverste billede, hvor man ser gennem tunnelen ud mod Nørrebro, ser ud til at være fra 30'erne, bedømt udfra de to biler man ser. Det slår mig, at det egentlig er et ganske spændende by-perspektiv, man ser, hvor de omkringliggende bygninger spiller smukt sammen med tunnelens massive, tunge bue. Det får faktisk Odense til at synes som en større metropol, i forhold til hvordan der ser ud nu. Det var en forfærdelig brøler, at anlægge Thomas B. Thriges Gade - det har alle vist efterhånden erkendt - og det blir spændende at se hvordan den del af Odense kommer til at være, når gaden er sløjfet, sådan som kommunen har besluttet. Overordnet tjener det at illustrere, at det ofte er de simple, ingeniørmæssigt bestemte former - som her tunnelen - der er det rigtige design, og ikke dér, hvor man har sat en arkitekt til at give en bro eller tunnel en "interresant udformning". Tænk bare på fx de romerske aquaducter. Ren praktisk udformning, kun bestemt af formål. Intet andet. Simpelthen vidunderligt smukke.

  • 2
  • 0

Som jævnlig gæst i Odense slår det mig som et endnu større ressourcespild at nedlægge Thomas B. Thriges gade og opføre ligegyldigt betonbyggeri.

Men borgmesteren har jo lagt stilen ved at betale 1 million dollars for Tina Turner og under en ferie i Tyrkiet i 2011 brugte Anker Boye sin smartphone for et samlet beløb på 245.257,26 kroner.

http://gaffa.dk/nyhed/6424/tina-turner-vae...

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2014-05-21-a...

  • 0
  • 2
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten