Banedanmark ofrer timemodel for miljø og borgerhensyn i Østjylland
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Banedanmark ofrer timemodel for miljø og borgerhensyn i Østjylland

PLUS.
Visualisering af Banedanmarks foretrukne linjeføring, den østlige, set fra Haldshavevej fire km vest for Odder. Se et billede af, hvordan naturen ser ud i dag, længere nede i artiklen. Illustration: Banedanmark

Forslaget til den nye bane skærer 5:44 minutters rejsetid mellem Odense og Aarhus ved at omgå Skanderborg. Pris: 3,7 milliarder kroner.

En kommende ny bane mellem Hovedgård og Hasselager på Horsens-Aarhus-strækningen føres bedst øst om Solbjerg. Det vurderer Banedanmark i sit VVM-beslutningsgrundlag, der lægger op til at vælge den billigst mulige linjeføring. Den er til gengæld også den længste og giver dermed den mindste tidsbesparelse

Læs videre med et PLUS-abonnement

Få adgang til al PLUS-indhold og Ingeniørens e-avis med et PLUS-abonnement.

Som IDA-medlem har du gratis adgang til PLUS-indhold. Læs her hvordan.

i forhold til den nuværende linjeføring, hvor alle passagerer skal en tur forbi Skanderborg Station. Faktisk kommer det såkaldte østlige alternativ til at betyde, at passagerer kun sparer 5:44 minutter i forhold til den nuværende bane, og det først når og hvis DSB engang i fremtiden når op på en tophastighed på 250 kilometer i timen. Banedanmark fortrækker hovedforslaget på banens sydlig...