Banedanmark mørklægger milliard-ekstraregning til nye signaler
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Banedanmark mørklægger milliard-ekstraregning til nye signaler

Banedanmark har i to måneder undladt at udlevere en oversigt over, hvilke elementer i det gigantiske signalprojekt til 19,6 milliarder kroner der er blevet markant dyrere.

Banedanmark lod i oktober bomben sprænge om, at Signalprogrammet er to år forsinket. Selv om det nu først ventes færdigt i 2023, 11 år efter kontraktunderskrivelsen, så er hele budgetreserven på i alt fire milliarder kroner allerede nu disponeret.

Læs også: Radiobiler på motorvejen

Banedanmarks nye chef for signalprogrammet, Jan Schneider-Tilli, har siden i overskriftsform nævnt nogle af de områder, der er blevet dyrere, herunder sikkerhedsgodkendelser, dokumentation, omkostninger til træning, tests, projektstyring og kabler til det fiberoptiske netværk langs skinnerne.

Lovet oversigten i over en måned

Banedanmark har også givet et skriftligt svar på Ingeniørens spørgsmål om, hvilke elementer i programmet der er blevet forsinket. Det har vi bragt i denne artikel:

Læs også: Danmark som forsøgskanin: Først om tre år er ny signalstandard til togene klar

Derimod har statens baneselskab ikke udleveret en oversigt over, hvor meget dyrere de enkelte elementer i projektet er blevet. Derfor ved vi ikke, inden for hvilke dele af projektet økonomien er løbet løbsk.

Banedanmarks presseafdeling har i over en måned stillet Ingeniøren oversigten i udsigt. Men i forbindelse med denne artikel sender afdelingen en mail, hvori Jan Schneider-Tilli er citeret for følgende:

'Banedanmark har indtil videre ikke været i stand til at imødekomme Ingeniørens spørgsmål om detaljeret indsigt i Signalprogrammets økonomiske replanlægning. Årsagen til dette er bl.a., at det har taget længere tid end forventet at afklare, hvorvidt talmaterialet som bl.a. forventes udleveret i form af konsulentrapporter vil indeholde forhold, der er omgærdet af kommerciel fortrolighed m.v. i forhold til vores leverandører og samarbejdspartnere. Denne afklaring pågår stadig.'

Læs også: Ny Banedanmark-chef fandt ekstraregning på fire milliarder til signaler

Jan Schneider-Tilli har ikke ønsket at stille op til et interview til denne artikel.

Politikerne er nervøse

Heller ikke transportpolitikerne har fået en detaljeret oversigt over, hvordan ekstraregningen til nye signaler er havnet på fire milliarder kroner. Banedanmark har dog holdt en såkaldt teknisk gennemgang af projektets forsinkelse og fordyrelse sammen med Folketingets transportudvalg.

Foto: Banedanmark

Det gør dem dog langtfra rolige, og bl.a. Venstres ordfører, Kristian Pihl Lorentzen, lover at følge de nye signaler nøje.

»Det er et gigantisk projekt, og en teknologi, hvor Danmark er i front. Det gør mig altid nervøs, når vi er first mover. Derfor har vi bedt om at få en status med jævne mellemrum,« siger han.

»Tidsplanen er jo skredet, og økonomien er også bekymrende. Det projekt skal holdes på sporet, for det er afgørende for vores jernbanedrift i fremtiden,« tilføjer Venstre-ordføreren.

Læs også: Nye togsignaler er ikke testet: Minister var advaret

Dansk Folkepartis Kim Christiansen er noget mere pessimistisk.

»Jeg tror ikke, at budgettet holder,« siger han:

»Rent politisk vil vi hele tiden være meget tæt på Signalprogrammet og få Banedanmark til at komme med hyppige afrapportereringer.«

Ingeniøren har nu søgt aktindsigt i alle dokumenter om signalprojektets fordyrelse, men erfaringen siger, at det tager flere måneder at behandle sådan en aktindsigtsbegæring.

Politikerne!
De samme politikere som vedtog rejsekortet.
Som brugte 8 år på at indse IC4 havde "problemer".
Som slagtede Skat i et "effektiviserings" orgie der ind til videre har kostet mere end hele signalprojektet.
For ikke at nævne Fælles Patientjournal, som nok kommer til at koste liv oveni milliarderne.
Og som jo selv har sat signalprojektet i gang uden at teknologien var klar.
De politikere?
Ja. så kan vi jo sove roligt igen.

  • 30
  • 2

Så er vi her igen - et offentlig projekt hvor budgettet skrider voldsomt

Det eneste der er betryggende det er at Kristian Pihl Lorentzen, lover at følge de nye signaler nøje - lad os håbe togene gør det samme ;)

  • 4
  • 0