15. nov. kl. 15:48. Opdateret med replik fra Banedanmark.
Flere vigtige baneprojekter er blevet forsinket i flere år, fordi Banedanmark igen og igen har underestimeret behovet for de validatorer, der skal godkende ændringer af jernbanens gamle signalanlæg. Selv om Banedanmark allerede i 2017 erkendte, at validatorerne ville blive en flaskehals for kommende baneprojekter, blev der først reageret to år senere.
Det forløb udløser nu en løftet pegefinger fra Statsrevisorerne.
»Statsrevisorerne finder, at Banedanmarks styring af validatorresurser i perioden oktober 2016 - medio 2021 ikke har været helt tilfredsstillende. Den manglende styring af validatorresurserne gør, at planlagte forbedringer af jernbanen er blevet udskudt eller helt aflyst,« skriver Rigsrevisionen på sin hjemmeside i forbindelse med udgivelse af en beretning om sagen.
Forventede kun validatorbehov indtil 2021
En validator er en signalteknisk ekspert, der skal sikre, at planlagte ændringer i jernbanen lever op til gældende regler, før ændringerne udføres. Hvis der er fejl i et sikringsanlæg, kan det føre til ulykker, og derfor skal alle planlagte ændringer i anlæggene valideres. Validering handler dermed grundlæggende om passagerernes sikkerhed.
Der er imidlertid opstået en voldsom mangel på validatorer, der er godkendt til at validere ændringer i det gamle signalsystem, der er ved at blive udskiftet.
Da projektet gik i gang, forventede Banedanmark, at de nye signaler kunne tages i brug på S-banen 2018 og på fjernbanen i 2021. Derefter ville der ikke være brug for validatorer til de gamle systemer.
Banedanmark havde selv nogle få validatorer ansat, men de fleste sad hos rådgivningsfirmaet Atkins, der i 2001 købte Banedanmarks rådgivningsafdeling. Ifølge Rigsrevisionen indstillede Atkins sig ligesom Banedanmark på, at der kun var brug for validatorer, der kunne godkende ændringer i de gamle signalanlæg, frem til 2021.
Kun 16 validatorer tilbage, men der er behov for dem til 2030
Men Banedanmark måtte ad to omgange rykke færdiggørelsen af signaludskiftningen længere ud i fremtiden. I 2016 blev forventet færdiggørelse sat til 2023, men året efter måtte Banedanmark efter en kritisk rigsrevisionsrapport rykke færdiggørelsen helt til 2030.
Det betød, at de gamle signaler mange steder skal levetidsforlænges, og at nye projekter laves med gamle signaler. Det har øget og forlænget behovet for validatorer, samtidigt med at mange af validatorerne er gået på pension. I dag er der således kun 16 validatorer tilbage, som ifølge Banedanmark besidder de kritisk vigtige godkendelser.
Erkendte mangel i 2017. Reagerede i 2019
Men selv om Banedanmark allerede i 2017 beskrev problematikken indgående i sin »resursestrategi for validatorer« og besluttede, hvilke initiativer, der skulle til for at imødegå manglen, blev initiativerne ikke sat i værk før 2019 og 2020.
Ydermere undrer Statsrevisorerne sig over, at Banedanmark efter replanlægningen af signalprogrammet i november 2017 ikke udarbejdede et overblik over, hvad udskydelsen ville betyde for validatorbehovet for de kommende år.
Overoptimisme medfører forsinkelser
I 2018 lavede Banedanmark endelig et overblik og måtte derefter melde ud, at man var nødt til at udskyde projekter på grund af validatormangel. Samme besked kom igen i 2019, to gange i 2020 og igen i foråret 2021. De gentagende udskydelser skyldes ifølge Rigsrevisionen, at Banedanmarks skøn var urealistiske.
»Banedanmarks estimater var indtil januar 2021 baseret på interne skøn og på estimater fra leverandørerne. Estimaterne afveg ofte meget fra det realiserede forbrug. Derfor har Banedanmark arbejdet med at forbedre behovsestimeringen, og der anvendes i dag en ny tilgang, hvor estimeringen i højere grad er baseret på erfaringer fra sammenlignelige projekter og på normtider for, hvor lang tid valideringsopgaverne bør tage,« skriver Rigsrevisionen.
10 projekter forsinket eller aflyst
Validatormanglen har betydet, at en ombygning af Aalborg Station er blevet udskudt først fra 2020 til 2021, så til 2022 og senest til 2024, mens udrulningen af signaler på Svendborgbanen, som skulle være gennemført i 2022, bliver to til fire år forsinket. immuniseringen af strækningen mellem Roskilde og Holbæk er endt med at blive aflyst. Derudover oplister Rigsrevisionen syv andre projekter, der er blevet forsinket.
På grund af problemerne følger Folketinget nøje med i projektet. Men de vurderinger, at det fremtidige validatorbehov, som Banedanmark har sendt til Folketingets Transportudvalg er ifølge Statsrevisorerne usikre, fordi der var medregnet effekter af forbedringsindsatser, der byggede på udokumenterede skøn. Det finder Statsrevisorerne »utilfredsstillende« - en middelstærk kritik ifølge Statsrevisorernes karakterskala.
Ifølge Rigsrevisionen har Banedanmark dog nu »et overblik over det fremtidige valideringsbehov og et detaljeret overblik til og med 2022.«
Kristian Fevejle Andersen, som er Banedanmarks områdechef for Sikring og Validering, siger til beretningen fra Rigsrevisionen:
»Banedanmark har over de seneste fem år igangsat en række tiltag, som har haft til formål at skabe balance mellem resurser og behov for validering. Banedanmark er enige med Rigsrevisionen i, at tiltagene har haft en positiv effekt. Således har tiltagene medført en udvidelse af den samlede valideringskapacitet i 2021 med 74 procent. Banedanmarks seneste prognose fra februar 2021 viser, at der i løbet af andet halvår 2022 vil være tilstrækkeligt med kapacitet til at håndtere det planlagte behov for validering.«
