Banedanmark dropper opgradering af Kystbanen: Bliver tre gange så dyr som budgetteret
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Banedanmark dropper opgradering af Kystbanen: Bliver tre gange så dyr som budgetteret

Passagerer, der bruger toget mellem København og Helsingør, må foreløbig undvære en opgradering, der skulle have øget hastigheden på Kystbanen. En presset tidsplan og en pris langt over forventning får Banedanmark til at kalde projektet for urealistisk.

Det fremgår af et notat fra Banedanmark, som transportminister Hans Christian Schmidt (V) har delt med Folketingets transportudvalg.

Læs også: Transportminister: Uacceptabelt niveau på Kystbanen

Togfondsaftalen, som den tidligere regering gennemførte sidste år, sætter 112 millioner af til hastighedsopgraderingen, der skulle nedbringe rejsetiden med i alt seks minutter.

Den reelle pris bliver dog næsten tre gange så høj. Banedanmark vurderer, at opgraderingen kan løbe op i 324 millioner kroner.

Læs også: Nye signalsystemer til tog bliver halvandet år forsinket

‘Som følge af den markante udvikling i anlægsoverslaget indstiller Banedanmark, at rådgivers arbejde med VVM-vurdering af den samlede hastighedsopgradering sættes i stå,’ lyder det i notatet.

Den store prisstigning skyldes ifølge Banedanmark blandt andet omkostninger, som ikke var med i den oprindelige vurdering. F.eks. skal fem broer på strækningen forstærkes, står der i notatet fra den statsejede virksomhed.

Læs også: Transportminister: Millionbøder til DSB Øresund har ikke virket

Opgraderingen skulle efter planen gennemføres sammen med en større renovering af sporet i 2017. Men den plan er altså ikke længere realistisk, påpeger Banedanmark.

Den endelige dom over opgraderingen kommer dog først i regeringens såkaldte serviceeftersyn, hvor fremtiden for de andre projekter i Togfonden bliver afgjort, oplyser transportministeren.

Emner : Tog
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Citat: "Togfondsaftalen, som den tidligere regering gennemførte sidste år, sætter 112 millioner af til hastighedsopgraderingen, der skulle nedbringe rejsetiden med i alt seks minutter"

Ikke nok med Togfondens indtægter kun dækker 1/3-del af de budgetterede udgifter på grund af olieprisfaldet. Nu viser et af projekterne sig så at blive 3 gange så dyrt som budgetteret.

Togfonden må sætte rekord i budgetoverskridelser, endnu inden den første spade er stukket i jorden.

  • 3
  • 4

her, er at de 112 millioner kun skulle give 2 minutters rejsetidsforbedring. Dvs. 1 minut koster nu 160 mio. kr!

De manglende 4 minutter findes "gratis" ved at ændre i procedurer!

  • 0
  • 0