Banedanmark afviser risiko ved at installere ufærdigt signalsystem

Banedanmark afviser risiko ved at installere ufærdigt signalsystem

Banedanmarks nybyggede trafiktårn i København, hvorfra det nye digitale ERTMS-signalsystem skal kontrolleres. Foto: Banedanmark

Danmark udruller som det eneste land i Europa et nyt togsignalsystem over hele landet, før EU’s krav til systemet er kendt. Det har allerede skabt fordyrelser. Men Banedanmark afviser, at der kan opstå yderligere problemer.

Beslutningen om at udrulle det stadig ufærdige ERTMS-signalsystem på den danske jernbane kommer ikke til at medføre fordyrelser.

Det vurderer Banedanmark, efter at Ingeniøren fredag har skrevet om risikoen ved at installere det digitale signalsystem, før alle EU’s krav til systemet ligger fast. En af ophavsmændene til ERTMS-systemet vurderer, at det kan kræve opgraderinger i milliardklassen, hvis det danske ERTMS-system ender med at bygge på uddaterede EU-standarder. Og EU’s jernbaneagentur, ERA, som står for udviklingen af ERTMS på europæisk plan, bekræfter, at der kan ske ændringer i EU-standarderne i de kommende år, når ERTMS er afprøvet i drift i flere lande.

Læs også: Banedanmark skjulte risiko for Folketinget: Ny kæmperegning truer signalprojekt

Banedanmark vurderer dog, at de nødvendige opgraderinger bliver begrænsede, og at fordyrelser i milliardklassen er udelukket.

‘Vi er helt enige med ERA i, at det er sandsynligt, at den øgede driftserfaring med ERTMS over de kommende år vil føre til, at der identificeres fejl og uhensigtsmæssigheder, som kræver justering af softwarespecifikationerne. Der er ikke noget, der tyder på, at nogen af disse ændringer kan have konsekvens for hardware,’ skriver Banedanmarks presseafdeling i en e-mail til Ingeniøren.

Banedanmark har ikke ønsket at stille op til interview om sagen.

Første problemer har meldt sig

Danmarks sololøb i det 19,6 milliarder kroner dyre projekt har imidlertid allerede affødt fordyrelser, oplyser Banedanmark samtidig. I de danske kontrakter på nye signaler er leverandørerne Thales-Strukton og Alstom kun forpligtet til at følge nye EU-krav frem til standarden baseline 3.3.0. Alle efterfølgende ændringer i systemet sker på Banedanmarks regning.

I dag hedder standarden baseline 3.6.0, og det har undervejs i udrulningen af Signalprogrammet krævet opdateringer af kommunikation mellem radioblokcentre, softwaren Online Key Management samt række fejlrettelser. Ikke mindst er transmissionen af togkontroldata berørt af problemet. ERA har fastlagt andre specifikationer for radiosystemet ETCS over GPRS, end Banedanmark har skrevet kontrakt på. ETCS over GPRS efter de gældende standarder er først til rådighed fra leverandørernes side i 2019 eller 2020, og indtil da må Signalprogrammet installere en midlertidig løsning.

Læs også: Danmark som forsøgskanin: Først om tre år er ny signalstandard til togene klar

Omkostningerne er ikke endeligt opgjort, men meromkostningerne forventes samlet set at være på mellem 30 og 50 millioner kroner, skriver direktør for Signalprogrammet Jan Schneider-Tilli i en e-mail til Ingeniøren.

‘Eftersom Banedanmark i samarbejde med leverandørerne havde kendskab til hovedparten af det tekniske indhold i specifikationsændringerne vedrørende RBC-RBC-kommunikation samt Online Key Management er meromkostningerne hertil ret beskedne,’ skriver Jan Schneider-Tilli.

‘For funktionen ETCS over GPRS er specifikationsændringerne større og mere grundlæggende, hvilket indgår i ændringerne af Signalprogrammets tidsplan,’ skriver han.

Ikke oplyst i 2016

Omkostningerne som følge af ændringer i de europæiske specifikationer er omfattet af de 19,6 milliarder kroner, der efter de seneste fordyrelser i oktober 2016 er disponeret til Signalprogrammet. Og Banedanmark forventer ikke, at der opstår yderligere fordyrelser som følge af nye EU-standarder. Derfor har Banedanmark heller ikke oplyst om risikoen, da styrelsen i 2016 måtte oplyse Folketinget om problemerne i Signalprogrammet.

Et nyt notat viser dog, at problemerne som følge af uforudsete ændringer i EU-standarderne stadig ikke er et overstået kapitel.

Læs også: Nye problemer i Danmarks største jernbaneprojekt: Forsinkelser, lappeløsninger og en ekstraregning

‘Installationen af GSM-R radioudstyr i de 17 IC3-tog, som DSB anvender til kørsel i Tyskland, løb ind i et godkendelsesproblem. Den Europæiske Unions Agentur for Jernbaner har i juni 2016 fastsat en ny standard for GSM-R radioudstyr (ERINE 8.0). Den tyske jernbanesikkerhedsmyndighed kræver, at nye installationer af radioer skal leve op til denne standard for at kunne godkendes som interoperable. Der eksisterer dog ingen produkter, som lever op til denne standard. Det drøftes derfor med DSB, at disse tog beholder den gamle (og dårlige) i Tyskland tidligere godkendte radiomodel indtil videre,’ skriver Banedanmark i sit seneste notat om programmet, som er oversendt til Folketinget i denne måned.

Ikke oplyst ved præsentation for Folketinget

Banedanmark skrev rent faktisk på side 83 i beslutningsoplægget for signaludskiftningen tilbage i 2008, at der er ‘en risiko for, at det efterfølgende vil være nødvendigt at opdatere disse løsninger, hvis de europæiske specifikationer ikke kommer til at svare til de danske specifikationer’. Men i Banedanmarks præsentation af beslutningsoplægget for forligskredsen i 2009 var den risiko strøget.

Til stede ved mødet var Villum Christensen, transportordfører for Liberal Alliance, som i fredagens udgave af Ingeniøren kritiserer Banedanmark for ikke at have givet Folketinget de fornødne oplysninger om risikoen ved at installere ERTMS på hele det danske jernbanenet, før systemet er færdigudviklet og testet i drift. Ingeniøren har spurgt Banedanmark, hvorfor styrelsen ikke oplyste om risikoen under præsentationen for forligskredsen. Det forholder Jan Schneider-Tilli sig ikke til i sin e-mail.

‘Banedanmark præsenterede et beslutningsgrundlag og en baggrundsrapport forud for beslutningen i forligskredsen i 2009. Heraf fremgår det flere steder, at ERTMS-systemet ikke var færdigspecificeret i EU. Derudover blev der efter beslutningen blandt andet rapporteret om udviklingen i systemets modenhed i de milepælsrapporter, som Signalprogrammet udarbejdede til forligskredsen 2010-2012,’ skriver han.

Kommentarer (6)

Undskyld mig, men det er da dømt til at gå galt. Er der da slet ingen ledere i dette land der kan stikke en pind i en lort uden at ødelægge begge dele ?

  • 5
  • 5

Nu må de også lige spænde hjelmen med krav til standarder rundt omkring:

"...Den tyske jernbanesikkerhedsmyndighed kræver, at nye installationer af radioer skal leve op til denne standard for at kunne godkendes som interoperable. Der eksisterer dog ingen produkter, som lever op til denne standard..."

Og kravene udvikler sig tilsyneladende hurtigere end man kan nå at udvikle dem, men sådan er det jo gerne, når det handler om software...

  • 3
  • 0

...men fra 2014 til 2016 blev projektet fire mia dyrere på uforudsete hændelser.

Helt ærligt. Hvor dumme tror Banedanmark vi er? Alle kan da se, at projektet sejler, og når kommunikationen bliver, at der er "helt styr på det", selv om kontrakterne godt nok lige skal genforhandles og standarderne omsættes til produkter....og så indfører vi det hele som de første i verden i et stort "Big bang".... Baseret på billigste tilbudspris.

Selv S-banens første strækning, som man testede i årevis, og kun skulle bruge et par måneder som "early deployment" er forsinket tre år i forhold til kontrakten, og omtales nu af Banedanmark som "teststrækning"....og dette var det simple system, som mange andre byer har i drift...

  • 6
  • 4