Bagsiden: Vi må håbe, at sikringerne holder

Illustration: Ingeniøren

Knud Valdemar Bendix Lassen blev en smule forbløffet, da han nærlæste en besked fra sin internetudbyder:

Illustration: Knud Valdemar Bendix Lassen

Han konkluderer, at man som fiberkunde i Aura åbenbart »fremover er automatisk fritaget for at skulle teste sin RCD, skifte sikringer eller i det hele taget slukke for strømmen, nogensinde«.

Illustration: Ingeniøren
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg har også brokket mig til Aura over, at de kan tillade sig at nedgradere deres udstyr på en sådan måde, at det ikke tåler strømafbrydelser. Samtidig har de installeret 3 strømslugende strømforsyninger i stedet for 1, som man tidligere kunne nøjes med.

  • 25
  • 0

Hej alle Jeg undrede mig også og skrev til AURA (istedet for at skrive til Ing.dk).

De skrev pænt tilbage, at de lagde sig fladt ned. De har nu omformuleret teksten og sendt en ny besked rundt til alle brugere: "Fremover er det vigtigt, at du Ikke slukker din fiberboks og router" Og så en forklaring på, hvad man skal gøre, når strømmen alligevel bliver afbrudt.

Så ret skal være ret: AURA er ikke udenfor pædagogisk rækkevidde, men er parat til at erkende en fejl og rette den.

  • 17
  • 3

Det er helt uinteressent at AURA har en vejledning i hvad man gør efter strømafbrud. En router skal kunne boote op selv. Det er IMHO standard for alle andre produkter. Hvad forventer man “Fru Hansen” skal gøre når der har været strømafbrydelse og hun ikke har vejledningen mere?

  • 28
  • 0

Jeg har installeret en fælles afbryder til router og tv (inkl. tv-boks) hos min kæreste, min mor og hos mig selv.

Så kan man spare stand-by forbruget, når man sover eller ikke er hjemme i længere tid. Det tager så et minuts tid, når man tænder for afbryderen igen, men det er til at leve med. Min 90-årige mor er glad for systemet, og hun kan sagtens bruge det.

Så jeg er da glad for at ingen af os er kunde hos Aura :-)

  • 11
  • 0

"Hvis fiberboksen skulle blive slukket (ingen strøm) ... så gå ind på Aura.dk for at se, hvordan du resetter fiberboksen, og kommer på internettet igen"

Sig mig: Er det en forældet Århus-vittighed ?

  • 14
  • 0

Det var mig der sendte det oprindelige indlæg til Ingeniøren, og jeg vil godt lige indskyde at jeg skam også startede med at skrive til AURA's support, både deres "fiber support" og deres "elselskabs support", det ser dog umiddelbart ud til at man ender i samme system uanset hvad.

Dette resulterede i at der blev åbnet to sager i AURA's support system, og afslører at man får vidt forskellige svar alt efter hvilken supporter man lige rammer ind i:

  • Den første svarede meget hurtigt at det var rigtigt at man ikke måtte slukke fiber boksen, og undlod at svare på mine andre spørgsmål (jeg spurgte om hvordan man skal teste sin HPFI og hvad man gør hvis der skal arbejdes på installationen), altså bare en gentagelse af det oprindelige budskab. Det var efter dette at jeg sendte den videre til bagsiden :)

  • Den anden supporter var noget længere om at svare, men var lidt mere nuanceret, han linkede til den guide de har for hvordan man kommer tilbage på nettet hvis først uheldet er ude. Desuden uddybede han at det faktisk kun er et problem med deres Nokia fiberboks, så kunder der ikke har sådan en (hvilket jeg ikke har) er ikke berørt af problemet.

Under alle omstændigheder mener jeg ikke at det undskylder kommunikationen fra AURA af følgende årsager:

  • Dem der ikke gider at skrive til supporten, eller ikke har tilstrækkelig teknisk indsigt til at gemmeskue at det godt nok lyder lidt underligt, bliver efterladt i troen om at de aldrig mere kan slukke for deres fiberboks, uden at komme i tekniske vanskeligheder.

  • AURA skriver en komplet unuanceret besked ud til alle kunder der i virkeligheden ikke påvirker dem alle, det er AURA selv der terminerer fiberen i den såkaldte "fiber boks" altså må de vide, eller i det mindste have mulighed for at vide, hvilken hardware der står ude ved den enkelte kunde. Altså kunne de nøjes med at skrive til de berørte, eller som minimum skrive i mailen at det kun gælder kunder der har den specifikke hardware fra Nokia.

  • 18
  • 0

Jeg fik dog at vide af AURA at de "arbejder på" en løsning af problemet, der så vil betyde en ny opdatering af boksen.

  • 4
  • 0

Gud véd, om der er nogle teknikere/ingeniører/kundeservice-medarbejdere/chefer fra Aura, der læser med her, og nu sidder med røde ører over deres inkompetance ... både på det tekniske nivau og på det kundeorienterede ... de er jo fuldstændig til grin ;-)

  • 10
  • 0

Hej Bjørn. Jeg har min egen router koblet direkte på en Nokia-fiberboks. Det var løsningen under Kazoom, som nu er opslugt af moderselskabet Aura Fiber. Mvh. Jørgen

  • 0
  • 0

@ Knud Lassen

Først en undskyldning, hvis det lød som om, at du ikke burde have skrevet på ing.dk. Sådan kunne det godt læses, men da jeg opdagede det, kunne jeg ikke rette det længere :)

Jeg har åbentbart været mere heldig end dig med kommunikationen til Aura. Jeg arbejder professionelt med kommunikation og valgte derfor både at skrive til kundeservice og til Aura's hovedmail. På beskeden til Kundeservice fik jeg ligesom dig kun et intetsigende svar fra en kvinde med et fornavn. Det havde jeg forudset. Til gengæld var jeg mere sikker på at få et fornuftigt svar fra hovedmailen, fordi disse mails bliver læst et andet sted, hvor man er nødt til at tage dem mere alvorligt. Og det lykkedes som sagt også, og beskeden til kunderne blev lavet om. Det er lidt trist, at det er sådan...

Et tip til andre: Hvis I virkelig mener det, så glem Kundeservice og mailformularer og brug 50 kr. på et anbefalet brev - så skal jeg love jer, at der kommer gang i systemet i selv det trægeste firma!

  • 10
  • 0

Hej Thomas

No hard feelings :) Jeg prøvede også aura@aura.dk og el@aura.dk, men dem fik jeg aldrig svar fra, måske din mail var mere diplomatisk formuleret end min :P

Anbefalet brev er en god idé! Den må bruges næste gang jeg virkelig vil i kontakt med nogen :D

  • 0
  • 0

Det er helt uinteressent at AURA har en vejledning i hvad man gør efter strømafbrud. En router skal kunne boote op selv. Det er IMHO standard for alle andre produkter. Hvad forventer man “Fru Hansen” skal gøre når der har været strømafbrydelse og hun ikke har vejledningen mere?

Da jeg havde WAOO var min fibermodem tilfældigvis slukket, da de sendte en opdatering ud. Det medførte at den ikke mere fungerede. De sendte en teknikker, der udskiftede modemet. Der forklarede, at der ikke var andre muligheder. Slukket fibermodem under en opdatering betød at fibermodemet skulle skiftes.

  • 0
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten