Bagsiden: Shit happens - Postnords postfaktuelle pakkepost
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Bagsiden: Shit happens - Postnords postfaktuelle pakkepost

Illustration: Ingeniøren
Illustration: Lars Refn

De surrealistiske oplevelser med Postnords danske afdeling er åbenbart ikke begrænset til de tilfælde, hvor man vil sende en pakke til Namibia (Bagsiden nr. 37, 13. sept.). Vor læser i Glostrup har den dristighed at ville importere et eller andet fra Kina, men det er ikke så nemt:

Kære Lynch.

Jeg sporer i nogle af dine udtalelser en vis skepsis m.h.t. Postnord. Jeg vil derfor gerne berette om et eksempel på nytænkning i etaten, jeg har været ude for.

Jeg havde ventet længe på en forsendelse fra Kina via Ebay, og da jeg så tjekkede tracking’en endnu en gang, opdagede jeg, at pakken havde været forbi Toldpostkontoret og var blevet sendt tilbage til Kina.

Nu står der tydeligt på Postnords hjemmeside, at man får et brev, hvis de ‘fanger’ en forsendelse, så de kan indkræve gebyret på ca. 170 kr. Jeg ringede derfor til Toldpostkontoret, og efter ca. 5 minutters venten fik jeg en venlig medarbejder i røret, der fortalte mig, at da der havde været et telefonnummer på adresse-label’en, havde de da i stedet sendt en SMS, i dette tilfælde til mit fastnetnummer (jeg har været kunde hos Ebay så længe, at jeg slet ikke kan huske, hvordan det nummer er havnet hos dem).

Nu gik jeg faktisk og ventede på en anden forsendelse, og for en sikkerheds skyld kontaktede jeg Toldpostkontoret igen - og ganske rigtigt: De havde sendt en SMS igen. Denne gang lykkedes det heldigvis at fange forsendelsen.

Den venlige medarbejder sendte mig en e-mail med fakturaen, så jeg kunne få betalt min afgift i tide og få min pakke. Jeg forsøgte også at forklare medarbejderen, at metoden med SMS’en altså ikke var beskrevet på deres hjemmeside – og at man i øvrigt kan tjekke først, om det nu er et mobilnummer, man forsøger at sende en SMS til.

Han må have lyttet en smule til dette, for en uge efter, at jeg havde fået min pakke, fik jeg et brev fra Toldpostkontoret om pakken (i øvrigt efter, at fristen var udløbet). Gad vide, om de nu løber rundt og leder efter en pakke, de kan returnere ... :-)

Til slut vil jeg blot lige nævne, at jeg kontaktede afsenderen af den første pakke. Han forklarede mig, at den slags pakker aldrig nåede tilbage til Kina, men stoppede i Holland, hvor de enten blev destrueret eller solgt videre. Han kunne af tracking’en godt se mit problem, og han tilbød så meget venligt at refundere halvdelen.

Gad vide, hvor mange andre, der er eller har været ude for det samme?

M.v.h.

Morten Hammer


Svaret på dit spørgsmål er: Ret mange – i hvert fald at dømme efter reaktionerne på artiklen om Namibia-pakkens skæbne. Sådan er det bare – shit happens all the time ...

/Lynch

Illustration: MI Grafik
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten