Bagsiden: Ru brosten med friktion
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Bagsiden: Ru brosten med friktion

Illustration: Ingeniøren

Når brostenene på Kgs. Nytorv i København skulle udskiftes i sidste uge, skyldes det, at de var glatte på undersiden, men hvorfor er det et problem?

Forklaringen kom prompte fra vor læser på Fyn, Roy L. Thoresen, som skriver:

”Hvis stenene er glatte på undersiden, kan der ske sandflytning ved slag og øvrig belastning. Dette forhindres ved, at den ru underside fastholder sandet, og derved øges bæreevnen i forhold til de triaksiale spændinger. Dette forlænger levetiden betragteligt Derfor kræves ru underside.”

Tak for en teknisk forklaring på stenenes mangel på ‘den rigtige historiske kvalitet’.

/Lynch

Illustration: MI Grafik
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten