Bagsiden: Om rejsekortets dummebøder mv.
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Bagsiden: Om rejsekortets dummebøder mv.

Illustration: Ingeniøren
Dette udklip er fra Ingeniørens Ugeblad 1973, hvor tiltroen til fremtidens ufejlbarlige edb-systemer åbenbart toppede. e-pages.dk/ingarkiv/10244/20 (Tak til kollega Ulrik for at dele). Illustration: Ingeniøren

Vor sendrægtige læser i Allerød er cand.pharm. og er langt om længe nået til Bagsiden nr. 46 fra den 15. november sidste år. Her beskrev jeg min kones og min ganske udramatiske rundrejse fra Skovlunde til Skovlunde via Københavns nye ringmetro.

Spørgsmålet om rejsens pris på kun 26 kr. – uanset mit forsøg på at crashteste systemet ved at tjekke rejsekortet ind og ud alle mulige steder undervejs – er siden opklaret (ud- og indtjekning inden for højst 30 min. tæller ikke), så det springer vi over.

Men han ved åbenbart ikke, at rigtige ingeniører meget nødigt læser brugsanvisninger, og fortsætter:

Til Lynch.

Man skal jo altid læse det med småt, og det er der også på rejsekortets hjemmeside, om betingelser m.m.

Oprindelig var det et dokument på godt 60 sider, en senere version var kun på det halve, for de havde skrumpet bogstaverne, men indholdet var næsten det samme.

Der kom i øvrigt en ny version hver måned. I dag er det mere overskueligt, og tilsammen fylder det mindst 90 sider ...

At rejsen fra samme sted og retur (fra A til A) koster penge, det fremgår også af betingelserne, men den del kan jeg ikke forklare, selv om det i dag er forsøgt beskrevet langt bedre end i de første betingelser.

Selv gik jeg for år tilbage over til at bruge mimrekort, men det vil DOT (Din Offentlige Transport) aflive, og det er bestemt længe før, DOT blev skabt.

Enhver ingeniørhjerne ved jo, at sådan et kort på pap, som bare virker ved, at man viser det frem, det hører ingen steder hjemme.

Næ, man skal have et plastikkort med elektronik i, som man kan lave med forprogrammeret teknologisk forældelse hvert 5. år, koblet på edb og et check-in og -ud- system, som mange ikke kan finde ud af, med alle forpligtelser lagt over til kunden og med indbygget automatisk træk af dummebøder til tosserne, som glemmer noget.

Samt mulighed for, at edb bryder ned, og det sker jo.

Når mimrekortet er udgået, så har jeg planlagt at bruge pengene på diesel til bilen, vi kan køre mange km for de penge, og det er også bedre for statskassen, for der er mere afgift på diesel end på rejser – rent win-win.

Nils Jørgensen

– – –

Tak for din let deprimerende udredning, som min gamle ven overingeniør Petersen sikkert vil bifalde.

/Lynch

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Ja, stakkels Rejsekort.

Det er må være en datalogisk næsten uoverstigelig opgave at implementere alle de skeletter, de forskellige trafikselskaber i samarbejdet har i skabene.

Med prisstigningen i januar 2019, gennemførte DOT fx samtidig en "zonetilpasning", der fjernede dobbeltzonerne (fx blev Husum til kun zone 2 i stedet for 2/31 og Ballerup 42 i stedet for 42/53), for at gøre det nemt og overskueligt at være kunde.
Og samtidig tilfældigvis en zone dyrere, hvis man er så uheldig at skulle rejse den forkerte vej.

Og her er endnu ét, der såvidt jeg kan vurdere vil kræve, at der implementeres en mulighed for at foretage et "hårdt" tjek ud, så et direkte efterfølgende tjek ind ikke fører til en "fortsat rejse"-situation. Prøv at instruere kunderne i dén procedure.

Googl Ekstrabladet 2020-02-19: Togbøde? Andreas overtrådte 'fem-timersregel'.
Her gøres opmærksom på det for mig hidtil ukendte forhold, at en rejse på Sjælland højst må vare 5 timer, ellers vanker der kontrolafgift.
Så pas på med at udleve Poul Kjøllers rejsesang, hvis det foregår på Rejsekort.

Løsningen er tilsyneladende, at man skal opdele den lange rejse ved at tjekke ud inden de 5 timer er gået. Og derefter tjekke ind igen! Hvilket, såvidt jeg kan se, vil kræve, at man enten skaffer sig et ekstra rejsekort eller pænt venter minimum 30 minutter med at tjekke ind igen. Håber det passer ind i rejseplanen.

  • 3
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten