Bagsiden: Kender du masten i Fly?

Illustration: Ingeniøren

En håndfuld kilometer syd for Skive ligger landsbyen Fly.

Her stod der i 1955 en mast, hvilket dokumenteres af et luftfoto fra 1955. Det er taget af den legendariske luftfotograf Viggo Sylvest Jensen og kan ses på Det Kongelige Biblioteks side ‘Danmark set fra luften’.

Kan det være en radiokædemast, man ser bag villaen i forgrunden, der er beliggende på Solgårdsvej 29A i Fly? Klik for at forstørre billedet. Illustration: Sylvest Jensen Luftfoto, Det Kgl. Bibliotek

Men hvad var det for en mast? Det spørgsmål har Ole Hansen sat sig for at opklare, og han sætter her sin lid til Bagsidens læsere, som jo tilsammen er nærmest alvidende.

»I baggrunden over horisonten viser billedet en mast, som tilsyneladende står i Ørbækgaard plantage nordvest for Fly. Masten er skønsmæssigt 70-80 m høj og hælder en smule mod syd. Konstruktionen ligner lidt de radiokædemaster, som man rejste midt i 1950’erne for at distribuere tv-signaler, jfr. Ingeniøren september 1956,« skriver han.

Læs også: 1956: Radiokæde skal distribuere fjernsyn til hele landet

På en kortgrafik i den gamle Ingeniøren-artikel ser det umiddelbart ikke ud til, at Fly dengang var en del af radiokæden, men en hurtig Google-research ledte os til siden danskradio.dk, hvor der ser ud til at have stået en radiomast i Skive – men altså ikke i Fly, selvom det er tæt på.

Et opslag på arkiv.dk viser et billede af den første radiokædemast i Frejlev ved Aalborg, og man må medgive, at den med sine sort-hvide striber har en vis lighed med den fra Fly. Men længere kom vi heller ikke her på Bagsiden i vores søgning.

»Jeg har ikke kunnet finde masten på andre luftfotos, så den har nok kun stået der kortvarigt,« skriver Ole Hansen, som heller ikke har kunnet finde ældre flyboer, som kender til fænomenet.

»At konstruere og rejse dette tårn synes jeg må kræve ingeniørekspertise, så derfor prøver jeg ad denne vej. Er der ingeniører, der tør gætte på, hvad det er for en mast?« lyder hans opfordring.

Har du et bud, så skriv til bagsiden@ing.dk eller i kommentarfeltet herunder.

Illustration: Ingeniøren
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

For mig at se er det ikke en mast, men en fejl i billedet.

For det første hælder "masten" alt for meget i forhold til både horisonten og tårnet på Rønbjerg Kirke, som ses til venstre for "masten".

Billedet viser en sort streg efterfulgt af en række små streger og nok en sort streg. Det harmonerer ikke med at TV sendemaster er gittermaster, om end det midterste stykke af "masten" kan minde om en gittermast.

Hvis man kigger nøje på Rønbjerg Kirke, kan man se glughullerne i tårnet. Det viser for mig at billedet har tilstrækkelig opløsning til at man ville kunne ane gitterstrukturen.

Hvad der har lavet den ridse i billedet har jeg igen ide om.

Og lidt om 1950'ernes radiokædetårne: De var alle bygget som betontårne og ikke som gittermaster, og de fleste af dem eksisterer endnu. Et enkelt tårn (Søsterhøj) bærer en gittermast på toppen, som i sin bar TV sendeantennen.

LORAN? Var det ikke et GEE net som Flyvevåbnet havde i 1950'erne? De master stod helt andre steder.

mvh

Jørgen Kragh

  • 19
  • 0

Og hvis der virkelig var tale om en gittermast eller et tårn, ville det fremstå mere gråligt som de øvrige bygninger, samtidig med at de transparente dele ville have samme farven som baggrunden og ikke ren hvid. "Masten" er desuden forsvindende tynd i bunden, en konstruktione man nok heller ikke ville ty til i 1950'erne. Er nået frem til samme konklusion at der må være tale om en fejl i billedet.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten