Bagsiden: Fyrpasserens tunge lod

Illustration: Ingeniøren

Efter at Bagsiden for tre uger siden kunne opklare mysteriet om et hejseværk, der viste sig at være anvendt i fyrtårne, har Finn Jantzen sendt os denne uddybende forklaring:

Blåvand Fyr Illustration: Wikimedia/Jesper Kirkbak

I Blåvand Fyr står håndspillet på øverste dæk i det 39 m høje fyr (ikke på bunden af fyret). Loddet hænger under dækket og kan sænkes hele vejen ned gennem trappens durchsicht.

I min barndom i 1950’erne var jeg nogle gange med til at tænde fyret.

Før tændingen håndskubber man de store prismer i gang. De vejer 4 ton og flyder på et leje af kviksølv, så modstanden er minimal.

Herefter startes en lille elmotor, der resten af natten driver prismerne rundt.

En af gangene strejkede elmotoren, hvorpå fyrpasseren koblede det store lod til, som via spillet trak prismerne rundt resten af natten.

Næste dag måtte han med håndspillet hale loddet op igen.

Et træls, men nødvendigt arbejde, så loddet var klar til næste gang, motoren strejkede.

Læs også: Bagsiden: Mekanisme hejser loddet i fyrtårnets rotationsværk

Illustration: Ingeniøren
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Der er lidt knas med web-certifikatet, men ellers står der her om kviksølvslejer: Chance Brothers Lighthouse Engineers mercury bath bearing system

OH&S issues arising from mercury usage in traditional lighthouse rotational pedestals are major concerns that have been overlooked in the past.

In high temperature environment mercury vapor have seen to exceed safe levels within the lanternroom for staff and tourism visitors.

In recognizing mercury OH&S issue we have spent years designing and manufacturing a bearing system to replace the use of mercury as floats in traditional lighthouse turntable.

Our innovative bearing system design eliminates the needs to dismantle any of the heavy and bulky and fragile equipment or lanternroom to replace hence cutting major installation costs and time.

Previous attempts by various lighthouse authorities using traditional bearings are very costly and in some cases have failed not to mention the lengthy down time of lightstation. Major costing involves arial helicopter cranes or land cranes to remove and reassemble of the;

lanternroom  

fresnel lens optics

pedestal  

mercury float  

lens platform - which sometimes are seized to the pedestal over the last century. Damages have been seen where the pedetal shaft have broken off.

Så der er vel kun adgang for turister om vinteren...

  • 2
  • 0

OH&S (Occupational Health & Safety) issues er vist mildt sagt. I dag skulle en sådan omgang med kviksølv i åbne beholdere forhåbentlig være absolut utænkelig. Man må da virkelig håbe at dette for længst er blevet ordnet i Blåvand Fyr og andre tilsvarende steder. Ellers har Change Brothers åbenbart en løsning klar :).

  • 0
  • 0

OH&S (Occupational Health & Safety) issues er vist mildt sagt. I dag skulle en sådan omgang med kviksølv i åbne beholdere forhåbentlig være absolut utænkelig. Man må da virkelig håbe at dette for længst er blevet ordnet i Blåvand Fyr og andre tilsvarende steder. Ellers har Change Brothers åbenbart en løsning klar :).

Der er spekulationer om at "fyrpasserkuller" måske ikke (kun) skyldtes ensomheden, men i høj grad også kan tilskrives kviksølvsforgiftning. Polering og pudsning af linser, spejle og vinduer er der nok gået en del tid med. Dertil andet vedligehold/smøring. Hvis spillet tilmed har været placeret ved siden af lanternen, har det anstrengende arbejde givet anledning til god dyb inhalering af den kviksølsberigede luft.

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten