Bagsiden: En djævelsk ventetid

Illustration: Ingeniøren

Forventningens glæde skulle jo være den største – men om det ligefrem er for at glæde passagererne på Næstved station, at DSB annoncerer togafgangen mod Køge via Holme Olstrup 666 minutter i forvejen, må stå hen i det uvisse.

Illustration: Privat

En djævelsk lang ventetid er det i hvert fald ved de nuværende temperaturer.

Bagsidelæser John Myhre Frederiksen knipsede billedet 24. november omkring klokken 18.10, hvilket passer meget godt med lidt over 11 timer før planmæssig afgang.

Selv bemærker han, at »DSB oplever et faldende passagertal, hvilket til dels kan tilskrives coronasituationen. Men andre årsager kan ikke udelukkes«./srp

Illustration: Ingeniøren
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg hæftede mig mest ved rejsetiden:

  • Køge...................: 5.17
    • Næstved Nord: 5.20

Afstanden er oplyst til 37km; det får jeg til 12+km pr minut ~ 720+ km/t; det værste er vel turen tilbage til Køge, som oplyses til 28 minutter, som kun giver knap 80 km/t. Heller ikke nogen helt ringe gns fart ved fire stop under vejs ;-)

Djævelen er i detaljen: 666 minutter

  • 6
  • 1

Information er jo svært og BaneDanmark gør ikke meget for at ændre forholdet.

Reelt viser skærmen at: toget afgår fra Næstved kl. 5.17 mod Køge og ankommer til Køge 5.49 (og en hel masse tider på mellemstationerne). Så intet behov for voldsomme hastigheder her.

Mit personlige hadeobjekt er hvorledes tal for forsinkelser fremkommer; der tælles blot ned og jeg har flere gange oplevet at en forsinkelse på 7 min. stille og roligt øges til 15-20 min. inden toget dukket op. BDK ved udmærket hvor forsinket toget er, men den information skal tydeligvis ikke videre til passagerene, som "fodres af" med reelt ubrugelig information.

  • 2
  • 0

Når der kan være så mange timer til næste afgang fra dette spor, kunne det skyldes, at det er det spor, der er længst væk fra stationsbygningen og adgangsvejene til stationen, og altså et spor, der kun benyttes, hvis sporet nærmest stationsbygningen er optaget. Der er ikke perrontunnel eller trapper op til en bro. Det er en af de stationer, hvor det lyder "gå ikke over sporet, der kommer tog".

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten