Bagsiden: Derfor er klokken altid 10:10 i reklamer for ure

Urreklamer med klokkeslettet 10:10 frembringer positive følelser hos potentielle købere, viser tysk forskning. Illustration: Ingeniøren

Når du ser en reklame for et viserur er klokken altid – eller næsten altid – 10:10. Det har været tilfældet i de fleste annoncer siden 1950’erne. I annoncer for Rolex-ure er tiden som hovedregel 10:10:31.

Det anføres ofte, at årsagen er en formodning om, at 10:10, der minder om en smilende ansigt, giver større købsintention, end et ur med en neutral visning som 11:30 eller en visning, der minder om et trist ansigt 8:20, som faktisk var ganske almindeligt at bruge i urreklamer i første halvdel af det 20. århundrede.

Som så meget i denne verden kræver denne formodning en videnskabelig undersøgelse. Den satte forskere fra universitet i Tübingen i Tyskland for nogle år siden sig for at undersøge. Og ganske rigtigt, et forsøg med 46 personer viste, at tiden 10:10 frembragte mere positive følelser end tiden 8:20, ikke mindst hos kvinder.

Men – og nu kommer det vigtigste – den positive effekt slog ikke mærkbart igennem, når det gjaldt lysten til at købe et ur. Så selvom der uden tvivl er psykologiske årsager bag valget af tid, så skal den ikke findes hos køberne, men hos sælgerne.

Bagsidens egen research viser, at når det gælder ure med digital visning, så er der en større spredning på tiden. Casio foretrækker dog altid tiden 10:58:50. Der findes rigeligt med spekulationer rundt omkring på nettet på, hvorfor dette er tilfældet.

Solid forskning, der retfærdiggør dette valg, har vi dog ikke kunnet opdrive. Her skylder forskerne os et svar på, om klokkeslettet betyder noget som helst for lysten til at købe digitalure.

Illustration: Ingeniøren
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Casio's 10:58:20 tror jeg bare er logisk/japansk.

Jeg lavede en lille søgning i billeder på google. Næsten alle Casio digitalure viser 10:58:20. Søgte jeg på digitalur, så viste urene alle mulige forskellige tider. Så det er åbenbart vigtigt for Casio. Seiko digitalure viser 10:08:59 og onsdag.

Har du, Claus, en forklaring på Seikos tidsvisning?

Jeg søgte så billeder af Rolex ure. De viste næsten alle 10:10. En søgning på analoge ure gav noget mere spredning. Blandt andet så jeg ure, der viste 1:50 😎 Tendensen er dog tydelig. I en reklame skal uret vise 10:10.

Mvh Bjørn

  • 4
  • 0

Casio's 10:58:20 tror jeg bare er logisk/japansk.

Det første ciffer skal være 1. Ellers kan man ikke se det findes. (2 forvirrer 12-timers segmentet)

Det andet ciffer kan så være 0 eller 1 (2 forvirrer 24-timers segmentet pga alt det ulogiske med am og pm) og det er vel usmart at gentage ettallet.

Det tredie ciffer kan så være alt andet en 0 (lige brugt), 1 (også brugt), 4 (uheldigt tal i japan), 6-9 (ikke mulige på den plads). Af 2, 3 og 5 kan jeg ikke lige se en grund til at vælge 5; andet end det er maksimumpå den plads, men det kan også have noget med japanske skrifttegn eller alt muligt andet at gøre.

Der skal være et 8-tal for at illusterere hele led-displayets muligheder, det kommer så som nr 4 (tidligst muligt).

Nu bliver det sværere. der mangler at blive brugt 2 og 3; men de sætter kun 2 tallet og skipper 3 (og 6, 7 og 9) til fordel for 0. Jeg kan ikke se hvorfor det er smart...

Læg i øvrigt mærke til at det altid er søndag (Sun). Mon ikke det skyldes sol symbolets betydning i japan?

  • 10
  • 0

at Claus' indlæg (det første) i en tråd om tiden pludseligt har fået et nyt tidsstempel, som er mange minutter efter indlæg #2 😉

(men bare man trykker rediger inden 3-minutters fristen, kan man åbenbart vente, så længe man vil, inden man trykker gem igen)

  • 5
  • 0

10:08:59

Minder om 10:10:00 men viser også et ottetal og præcision. De kunne jo også have valgt 10:09:58; men har nok tænkt at på et klassisk ur vil den lille viser være på vej mod 11 frem for at stå lige på 10 og har så valgt et symmetrisk tidspunkt, måske? Onsdag er i midten af ugen og giver dermed også symmetri...

  • 3
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten