Bagsiden: Da Rejsekortet igen kom til kort...
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Bagsiden: Da Rejsekortet igen kom til kort...

Illustration: Ingeniøren

Mon ikke Rejsekortet – trods den monopolbaserede succes – er et af de mindst kundevenlige it-systemer, vi har i drift her til lands?

Ret mange af os ønsker os vist tilbage til dengang før 2013, da man kun skulle finde ud af at stikke en papstrimmel ind i en automat. OK, det skete da, at automaten var gået i baglås, men Rejsekortet er forbundet med mange flere faldgruber.

F.eks. brummede standeren arrigt ved indlæsningen på Skovlunde Station, da vi for nylig skulle ind til byen. Ingen penge på kortet!. Det viste sig, at den automatiske optankning af kortet med et fast beløb fra min lønkonto ikke fungerede, fordi jeg havde fået nyt Dankort. Det lod Rejsekortet mig selv opdage ved begyndelsen af en rejse (jeg kom heldigvis videre som gæst på min kones kort).

Men faktisk er det ganske normal praksis at overlade løsning af alminelige rutineproblemer til kunderne.

Ekstra Bladet har for nylig fortalt, hvordan en pendler på en tur med S-tog fik en bøde på 750 kroner, selv om der var penge nok på kortet. Han anede ikke, det var udløbet. Man skal åbenbart betale for ‘fornyelse’ af kortet hver femte år, selv om det gamle kort fungerer fint. Men hvem husker det? Her er så et eksempel fra vor ret konsternerede læser i København:

– – –

Hej Lynch.

Som forældre har man ofte bekymringer, om ens barn kommer godt frem og tilbage, især med det offentlige. Så man betaler glædeligt for et Rejsekort med ‘pendler kombi’, så der er styr på den daglige transport til og fra skole.

Nu har vi så fået en mail fra Rejsekortet, som ved, at vores datter bliver 16 år. Men de kan ikke automatisk ændre hendes kundetype til ‘voksen’, men fortæller, at man kan risikere at få en kontrolafgift, hvis man ikke – på selve sin fødselsdag – ringer til dem og melder sig til de voksnes rækker.

Min kone ringede så til Rejse­kort på dagen for at melde datteren ‘voksen’ i Rejsekortets forunderlige verden. Hun fortæller bl.a. :

”Fattede først ikke en brik af, hvad den stammende unge mand forsøgte at fortælle mig. Men han sagde vist, at det hele kunne klares med det samme, hvis man tog ind på Hovedbanegården i dag, i morgen eller i løbet af weekenden, ellers skal han tilbage­føre beløbet på kortet.

Jeg skal ringe til dem igen i morgen, hvorefter hun skal tjekke ind og tjekke ud, og så skal vi ind og ændre/genoprette hendes kort til pendler kombi igen og betale …? Fatter som sagt ikke en meter af det system. Prøver at foreslå Martha, at vi tager forbi Hovedbanegården i dag sammen, når hun har fri …”

Jeg kan tilføje, at da vi skulle ændre hendes Rejsekort til pendler kombi-kortet, kunne det heller ikke lade sig gøre online. Dengang måtte vi også en tur omkring Hovedbanegårdens billetsalg.

Første gang ventede vi på at komme til i over en time, inden en DSB-mand råbte ud i lokalet, at alle, der ventede på Rejsekort-betjening godt kunne tage hjem, da Rejsekort-systemet var gået ned.

Anden gang lykkedes det at få en træt DSB-mand til at oprette pendler kombi-kortet med en besked om, at det var et velkendt problem.

Og her skal vi så slet ikke nævne, dengang min datters Rejsekort skulle oprettes ... Der kom en rykker 4 år senere på de 50 kr., som skulle sættes ind på kortet ... Det findes der en længere mailkorrespondance om at få udredt...

Mvh. Flemming Borg Jensen

– – –

Ja, det system vinder en suveræn førstepris for mangel på kundevenlighed.

/Lynch

Illustration: MI Grafik
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Da mit rejsekort efter 5 år nærmede sig fornyelsen, modtog jeg en e-mail fra Rejsekortet, der informerede mig om fornyelsen og hvordan jeg skulle gøre, hvad det kostede og ekspeditionstiden. Overskydende på det udløbne rejsekort vil blive overført til min Nem-konto.
Når man bruger sit Dankort til automatiske betalinger, skal man SELV huske at få rettet kortoplysninger hos de relevante selvskaber. For mig gælder det Rejsekortet og min Brobizz. Af samme grund undgår jeg så vidt muligt at bruge mit Dankort til automatiske betalinger, så jeg selv skal huske hvor jeg selv skal ind og rette Dankortoplysninger.

  • 1
  • 0
  1. Jeg er aldrig haft problemer med at tjekke ind når jeg skal nogen steder hen - Og jeg pendler.

  2. Du kan da ikke forvente at den kender dit nye dankort... Jeg kender ikke en eneste abonnementsbaseret service som bliver ved selvom den ikke kan få adgang til dit kort. Det er jo dit eget ansvar at skifte kortoplysninger på dine abonnementer, ligesom det altid har været - Det bør virkelig ikke komme som en overraskelse?

  3. Det er ikke DSB's skyld at du ikke kigger på standeren (som I øvrigt bipper med en anden lyd end normalt hver gang du tjekker ud hvis dit kort er ved at udløbe) og du ikke gør noget ved det. Man modtager i øvrigt en reminder pr. mail.
    Derfor er det okay at DSB uddeler bøder - Det er ikke deres problem.

  4. Jeg giver dig dog ret i det med din datter. Det er sgu okay at blive frustreret over at det ikke bare sker automatisk...

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten