Bagsiden: Da man fodrede måger fra en DC3

Illustration: Ingeniøren

Vort digitale tillæg bragte i sidste uge den triste nyhed, at landets eneste flyvende eksemplar af DC-3 er landet og aldrig flyver igen. Det vakte forståeligt nok sorg blandt veteranfly-entusiaster, at mangel på ussel mammon nu grounder det historiske fly.

DC-3’eren var imidlertid veteran allerede for 40 år siden, og vi rister her en minderune fra dengang.

Anledningen var, at SAS i 1980 besluttede igen at indsætte propelfly på indenrigsruterne i stedet for de mindre økonomiske jetmaskiner. Derfor skrev bagsidens lejlighedsvise bidragyder, ingeniør i Søværnet H. E. Lensbøl, sine erindringer om DC-3-flyet. Nogle uddrag af artiklen fra Bagsiden den 25. juli 1980 følger her:

DC-3 var en speciel oplevelse at flyve med ... På grund af konstruktionen med halehjul, startede man turen behageligt tilbagelænet. Når luftkaptajnen lod flyet accelerere henover beton- eller græsplænen, løftede halen sig, og passagererne var nu i en lodret siddende, anspændt stilling - det var alvor dette her.

Vel i luften begyndte den langvarige proces med indtrækning af understel - ét hjul ad gangen, det hydrauliske system havde en begrænset effekt.

Hver enkelt passager havde et godt overblik med hensyn til flyets tekniske tilstand, så længe begge propeller bearbejdede lufthavet, var der ingen fare og selvom det hydrauliske system mistede den maskinelle effekt, så kunne det pumpes ud med en håndpumpe.

I deres livsaften på indenrigsruterne måtte de tro tjenere lide meget spot fra de yngre jetgenerationer. De gamle var ikke særlig hurtige, så de blev betegnet ‘mågefodringsfly’, idet det angiveligt var et yndet tidsfordriv fra passagerernes side, at åbne et eller flere vinduer og igennem dem fodre de ledsagende måger.

Måltiderne i fly var dengang så rigelige, at der var nok at kaste ud af, selv bedagede måger kunne, flyvende ved siden af, indtage et måltid og derefter overhale flyet ...

H. E. Lensbøl

– – –

I kan naturligvis læse hele historien i vores store arkiv: e-pages.dk/ingarkiv/8359/28

Og ing.dk optog heldigvis i sommer en flot video fra en af den gamle maskines sidste rundflyvninger – tag med på turen her: ing.dk/228219.

R. I. P.

Lynch

Illustration: MI Grafik