Bagsiden: Da DSB's togvogne hobede sig op i Tønder
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Bagsiden: Da DSB's togvogne hobede sig op i Tønder

Illustration: Ingeniøren

Historien om de forkerte trafik­tal mellem Sprogø og Fyn på Storebæltsbroen (som efterfølgende blev rettet af Vejdirektoratet – med tak!) har vakt en erindring:

Hej Lynch

Inspireret af din artikel om biler på Storebæltsbroen kom jeg til at tænke på, da jeg var oppe i faget Trafikplanlægning på DTU i begyndelsen af 70’erne. Emnet var “Havnes kapacitet”, og censor var planlægningschef hos DSB.

På vej ud efter eksamen tog jeg mod til mig og henvendte mig til censor: “Jeg forstår godt, at DSB giver underskud. Når man læser i køreplanen for strækningen Esbjerg-Bramminge-Tønder, kan man se, at der dagligt afgår ni tog fra Bramminge mod Tønder, men kun otte tog fra Tønder mod Bramminge.

Det er klart, at det giver underskud med alle de tog, som er parkeret i Tønder.”

Hvorefter jeg frejdigt forlod eksamenslokalet.

Jeg bestod i øvrigt ...

Mange hilsner fra

Povl Dons Christensen

Illustration: MI Grafik
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Tja - den nemmeste løsning at forslå er at to motorvognstog kobles sammen.

Det kunne jo også være muligt at koble flere lokomtivtrukne togstammer sammen, men det er vist sjældent set at DSB kører med to lok forspændt.

Køreplansteknisk kan det jo være at et tog returnerer som tjenestetog uden for den offentlige køreplan.

mvh Jens

  • 1
  • 0

Få nogle år siden forsøgte en journalist på Politiken at anskueliggøre , hvor meget en by i Mellemøsten lå uden for den øvrige verdens interesse, ved at beskrive trafikken i byens lufthavn. Som han skrev, 'få daglige ankomster og endnu færre afgange".
Hurtigt fik Politikken dog mange henvendelser om, hvad man i byen gjorde med de ophobede fly. Og få dage efter måtte journalisten erkende, at antallet af ankomster og afgange nok var ens.

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten