Bagsiden: CO2-brænding i elevator?
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Bagsiden: CO2-brænding i elevator?

Illustration: Ingeniøren

Vor læser i Holte undrer sig:

Illustration: Privat

Nåh, så det er derfor, køerne ved elevatorerne på Rigshospitalet er så lange ... folk vil gerne hjælpe miljøet!

Eric Negaard.

– – –

Jamen dog, jeg vidste ikke, at CO2 kan brænde - og så i en elevator! Jeg tager trappen næste gang.

/Lynch

Illustration: MI Grafik
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Ideen er jo nok at lave et ordspil. Og det gik så knap så godt.
En anden ting er, at elevatoren [er med til at] udlede CO2 når den anvendes, men det gør et menneske også! Hvor meget (ekstra) CO2 udleder et menneske ved at gå én etage op ad en trappe i forhold til en elevator?

Den samme masse skal jo transporteres nogle meter opad, spørgsmålet er blot om det er 'billigst' CO2-mæssigt at gøre det med muskler eller en elektromotor?

Der er jo hundredevis af faktorer at tage højde(!!) for:
Elevatoren kan være drevet af vindmølleenergi. Den kan være konstrueret så den på vejen ned oplader et batteri, som hjælper til når den skal op igen.
Den kan selvfølgelig også være drevet af en stor dieselmotor ned i kælderen...
Den energi et menneske bruger, udleder CO2 direkte. Men for at denne energi skal der produceres fødevarer, og denne produktion udleder også CO2.
Mennesket kan jo leve af grøn salat dyrket økologisk hjemme i køkkenhaven, men også af røde bøffer.
Spørgsmålet er ikke så ligetil som man umiddelbart kunne tro...

  • 2
  • 0

Den kan være konstrueret så den på vejen ned oplader et batteri, som hjælper til når den skal op igen.

Alle almindelige tovbårne elevatorer er konstrueret med en kontravægt, som vejer det samme som elevatorstolen plus det halve af elevatorens lasteevne. Det vil sige at elevatoren belastes lige hårdt ved at køre tom ned, som at køre fuldt lastet op. Ved halv last er kontravægt og stol i balance, og kun modstand i luft, spil og styr skal overvindes. Nogle elevatorer regenenerer strøm når de bremser, hvorved bremseenergien sendes tilbage på nettet.

Værre er det med hydrauliske elevatorer. Normalvis er de konstruerede således at der pumpes ved kørsel op, og trykket blot lukkes ud ved kørsel ned.

/R

  • 3
  • 0