Bagsiden: Bannerannoncering for viderekomne ...
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Bagsiden: Bannerannoncering for viderekomne ...

Illustration: Ingeniøren

Lige for tiden forsøger en stor amerikansk flyfabrik energisk at sælge mig et kampfly, som jeg af indlysende grunde ikke ville ane, hvad jeg skulle stille op med, selv om jeg skulle have råd til at købe et eksemplar.

Desuden er jeg bange for at få vrøvl med både naboerne og kommunen over flyets støjende adfærd …

Bannerannoncen herfor dukker op på mange af de danske nyheds-sites, jeg abonnerer på eller klikker mig ind på, og det har længe været mig en kilde til nogen undren.

Ak-ja, det hele begyndte efter sigende allerede for 50 år siden, hvor forskere ved UCLA i 1969 udviklede et netværk med to knudepunkter, der kunne sende en Coca-Cola­-­annonce frem og tilbage.

Men som nævnt andetsteds på siden er det faktisk kun 25 år og fire dage siden, vi her i mediehuset startede med et publicere en netavis via dette hersens ret nye internet (kl. 10.00 formiddag for at være helt præcis). .

Men det var også samme år, at nogen opfandt banner­annoncerne, fortæller det altid tankevækkende, satiriske netmedie ’theonion.com’.

I 1997 fik en vis Ethan Zuckerman ideen til de utroligt irriterende pop-up­annoncer – efter sigende inspireret af, at han så en mand blive knust af et stort udendørs reklameskilt.

Allerede året efter skulle det – ifølge samme kilde – være sidste gang, det havde noget som helst formål at klikke på en sådan annonce.

Det sidste kan heldigvis diskuteres, i det mindste for så vidt angår banner­annoncerne på ing.dk. Men det passer ganske fint på den nævnte annonce fra Lock­heed Martin.

Klikker man på ‘Learn More’-knappen, reklamerer firmaet af en eller anden mærkelig grund for at få lov til at fortælle, at det har solgt 27 F-35-jagerfly til den danske stat.

Hvilket stort set alle voksne danskere i forvejen ved – især alle ingeniører, som har læst ikke færre end 429 artikler om danmarkshistoriens største våbenindkøb (I kan genlæse dem alle sammen her: ing.dk/fokus/kampfly-milliarder).

Desuden kan man klikke videre på annoncen til en historie om flyets udvikling, som firmaet heller ikke har ulejliget sig med at oversætte til dansk. Alt sammen meget uskyldigt, men vel egentlig også ganske formålsløst.

En annoncekonsulent af mit bekendtskab fortæller mig, at vi ikke længere har ret megen privatliv på nettet. Kampfly-annoncen dukker formentlig kun op, fordi nogen véd, hvem jeg er.

Det kan være, fordi annoncøren gerne vil påvirke specielt ingeniører eller redaktører (titler, jeg ikke kan løbe fra). Eller også ved annonce­algoritmen via cookies f.eks., at jeg har besøgt bestemte websider, som fortæller, at jeg af dunkle årsager er med i målgruppen.

Så netop den annonce dukker formentlig kun op, når jeg, eller nogle, der ligner, åbner de nævnte nyhedssider.

Lockheed Martins generøse annoncebudget, der sådan set kun udgør en næsten umålelig brøkdel af de vel ca. 20 mia kr. vores fly koster, giver jo et pænt økonomisk tilskud til de udvalgte danske netaviser, der nyder godt heraf. De fleste af dem har såmænd god brug for pengene, bl.a. fordi Google og andre multinationale annonceudbydere er løbet med en stor del af markedet for bannerannoncering.

Konspiratorikere kunne få den mistanke, at annoncering med kampfly er et forsøg på at købe velvilje overfor Lockheed Martin hos danske medier?

Nå, men selv om jeg ikke er personlig kunde i butikken, har jeg ikke noget imod firmaet, og derfor skuffer det mig lidt, at jeg ikke har set en eneste af de mange fede annoncer på den jubilerende netavis ing.dk …

/Lynch

Illustration: MI Grafik
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten