Baggrund: Usikkerhederne om Femern-forbindelsen
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Baggrund: Usikkerhederne om Femern-forbindelsen

Illustration: Sund & Bælt

De seneste dages mediedækning har fået en række politikere til mikrofonerne for at efterlyse, at projekteringsselskabet Femern A/S fremlægger den omfattende trafikundersøgelse, som skulle underbygge estimaterne for, hvor mange personbiler der kan ventes at flytte fra Storebælt til den kommende Femern-forbindelse. Femern A/S har tilbageholdt undersøgelsen for både politikere og offentligheden i over et år.

Ingeniøren har i lige så lang tid ventet på aktindsigt i beregningerne bag det 62 milliarder kroner dyre projekt, herunder den omtalte undersøgelse, og har over flere år beskrevet usikkerhederne i beslutningsgrundlaget for den kommende tunnel. Vi har samlet de væsentligste artikler om sagen her.

Læs også: Danmark haster videre med Femern-tunnel trods manglende godkendelse

Læs også: Hemmeligholdte beregninger: Prisfald på Storebælt koster Femern-tunnel to års ekstra tilbagebetalingstid

Læs også: Lavere takst over Storebælt vil koste Femerntunnel 70 millioner om året

Læs også: Prognoserne for Femern-trafikken drejer rundt, rundt, rundt - rundt, rundt, rundt

Læs også: Topjurister: Fundamentet for dansk Femern-beslutning er rendyrket spådomskunst

Konsulenthuset Cowi, som for tre år siden gennemførte en såkaldt ekstern kvalitetssikring af trafikprognosen for Femern-tunnelen, konkluderede dengang, at den forventede overflytning af biler fra Storebælt mangler dokumentation. Inden da havde DTU afvist at have været med til at undersøge overflytningen, sådan som Sund & Bælt ellers havde hævdet.

Læs også: Stor usikkerhed om hver fjerde bil i Femern-tunnel

Læs også: DTU undrer sig: Vores undersøgelser siger intet om Femern-prognose

Læs også: Se hele Ingeniørens aktindsigt om Femerns trafikprognose

Biltrafik er meget energikrævende.
Hvis vi skal opfylde Paris aftalens målsætning, så er der ikke plads til at øge biltrafikken.
Dermed bortfalder økonomien i Femern forbindelsen.

  • 3
  • 4

Biltrafik er meget energikrævende.

Fast Femernforbindelse vil gøre det muligt både at øge biltrafikken og spare energi, det sker ved at jernbanen sparer 3-4 timer når der ikke skal køres en 160km omvej over Jylland, det trækker mere gods fra lastbiler til godstog, kombinationen med hurtigere gods og hurtig omladning i f.eks Gøteborg gør at jernbanen vinder over lastbilen, som ekstra bonus bliver der færre transit lastbiler og derfor plads til flere biler på motorvejen.

Vi får lavere energi forbrug og vi får konverteret en andel af forbruget til el på en og samme gang.

  • 1
  • 1