BAGGRUND: Der er to typer VR-briller

Oculus Rift satte for alvor gang i det kommercielle marked for virtual reality-headsets, da selskabet blev opkøbt af Facebook i 2014, og de teknologiske landvindinger på området blev tydeliggjort. Efter snart to år betragtes Oculus Rift stadig som et af de førende headsets, men der er kommet rigtig mange om buddet.

Mobiltelefonen som skærm

Langt hovedparten af de nye headsets er tilbehør til mobiltelefoner. Headsettene udnytter, at mobiltele­fonerne har indbyggede skærme, sensorer og processorer, der med lidt hjælp kan skabe en basal virtual reality-oplevelse.

Til det formål lancerede Google i efteråret VR-brillen Google Cardboard, der som navnet antyder er lavet af pap, en lukkemekanisme og linser. En mobiltelefon lægges i brillen, og særlige apps til telefonen kan give brugeren en basal VR- oplevelse. Apps som YouTube og Google Street­view fungerer godt på et Google Cardboard, men interaktive spil er sværere at lave til platformen, da brugeren ikke har en controller til at interagere med den virtuelle verden med.

Stribevis af mindre virksomheder har lanceret VR-headsets med nogenlunde samme funktionalitet, men med eksempelvis bedre afskærmning af lys, bedre mulighed for at bære headsettet osv.

I den helt tunge ende af mobil- afdelingen findes Samsungs Gear VR Headset, der passer specifikt til selskabets telefoner – modsat Googles papløsning, som passer til de fleste telefoner og derfor ikke nødvendigvis fungerer optimalt med brugerens skærmstørrelse osv.

Dedikerede VR-headsets

Ud over at være begrænset af manglen på en controller betyder mobiltelefonernes hardware også, at skærmbredde, reaktionstid og processorkraft generelt kan hæmme VR-oplevelsen. Af samme grund kræver alle de dedikerede VR-headsets en kraftig, typisk stationær, computer at køre VR-programmerne på.

Derudover følger der controllere med, som man kender det fra spille­konsoller og endelig vil headsettet kræve en ekstern enhed, der kan positionere det i rummet for eksempelvis at vide, om brugeren går rundt eller bevæger sig på stedet.

Mest kendt i denne kategori er det nævnte Oculus Rift, der nu er ved at være kommercielt tilgængeligt. Det styres af en computer, der kobles til headsettet med HDMI- og USB-kabler. Herudover holder indbyggede sensorer og en rumsensor styr på brugerens bevægelser.

I samme kategori findes HTC Vive, der også netop er lanceret, og som fungerer nogenlunde som Oculus Rift. De mest bemærkelsesværdige forskelle er de meget roste controllere og de såkaldte lighthouses, der meget præcist kan holde øje med brugerens bevægelser i et lille rum.

De dedikerede headsets bruges i dag primært til spil, men det er også på disse headsets, at udviklere, virksomheder og forskere nu begynder deres eksperimenter.

Version2 beskrev i efteråret 13 forskellige VR-headsets indgående. Læs mere om dem alle her:

Version2: Her er alle de nye virtual reality-briller