Avis: Der var fejl i låsemekanisme på ulykkes-godsvogn
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Avis: Der var fejl i låsemekanisme på ulykkes-godsvogn

Illustration: Lasse Gorm Jensen

Undersøgelser af den konkrete godsvogn, der var involveret i ulykken på Storebælt den 2. januar, har påvist fejl i låsen, der skulle fastholde traileren på godsvognen.

Læs også: Havariundersøger: »Vi undersøger alle dele ... også kongetappen«

Det skriver Berlingske lørdag med henvisning til et svar fra Havarikommissionens formand, Bo Haaning.

Avisen har spurgt ham, om man i forbindelse med de udførte undersøgelser og tests har fundet fejl i låsemekanismen på de involverede togvogne, hvilket Bo Haaning bekræfter:

Læs også: Havarikommission: Godstog kan køre rundt med ulåste vogne, selv om alle regler er overholdt

»Vi har kunnet konstatere fejl på låsen i forbindelse med vores test af godsvognen,« siger Bo Haaning fra Havarikommission til avisen.

Kongetappen, der sidder på traileren, sænkes ned og fastgøres i skamlen på godsvognen. Illustration: Teknologiens Mediehus / Lasse Gorm Jensen

For tidligt at konkludere

Bo Haaning understreger dog samtidig, at det endnu er for tidligt at sige, om den defekte lås er skyld i den fatale ulykke.

»Det er ikke ensbetydende med, at det har betydning for ulykken. Det her betyder, at vi har fundet noget, som kan være en sikkerhedsmæssig brist,« siger Bo Haaning til Berlingske.

Læs også: Norsk godstogsulykke forbindes til fejl i låsemekanisme

Mistanken mod låsemekanismen på de såkaldte lommevogne, der var involveret i ulykken, blev vakt meget tidligt i processen.

Allerede mandag den 7. januar udførte Havarikommissionen sammen med Trafik-, Bolig- og Byggestyrelsen en række tests hos operatøren DB Cargo på lignende vogne.

Her fandt man et »forholdsmæssigt for stort antal fejl« i låsemekanismen efter en række kontrolundersøgelser.

Generelt forbud – specifikke tilladelser

Test-resultaterne førte til, at styrelsen udstedte et egentligt forbud mod al transport på det danske jernbanenet med sættevogne på lommevogne.

Læs også: Forbud mod lastbiltrailere på godstog kan føre til flere ulykker på vejene

Men nu erkender Havarikommissionens formand altså for første gang, at der også var fejl på låsemekanismen på den konkrete involverede lommevogn.

Flere af transporfirmaerne har efterfølgende fået tilladelse til atter at bruge lommevogne til transport af gods på skinnerne i Danmark – heriblandt godsfirmaet DB Cargo, der stod for de vogne, der var involveret i ulykken 2. januar.

Læs også: Én togoperatør må igen fragte lastbiltrailere efter forbud

Havarikommissionen har tidligere meldt ud, at der kan gå op til et år, før den endelige redegørelse for ulykken ligger klar.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først