Avis: Metroselskab tilbyder forlig, der gør Cityringen 850 millioner kr. dyrere
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Avis: Metroselskab tilbyder forlig, der gør Cityringen 850 millioner kr. dyrere

Københavns Metrocityring bliver mindst 850 millioner kroner dyrere, fremgår det af en artikel i Berlingske Business.

Avisen har set et udspil til et forlig i striden med entreprenøren Copenhagen Metro Team (CMT), som er kontrolleret af italienske Salini. Ifølge avisen indebærer forliget, at Metroselskabet betaler 850 millioner kroner ekstra for byggeriet. Til gengæld frafalder Salini sit krav på over 7 milliarder kroner, som selskabet ellers har rejst.

Det fremgår ikke af artiklen, om italienerne har taget imod forliget, eller hvor langt forhandlingerne er. Metroselskabet ønsker ikke at kommentere forhandlingerne, og det gør transportminister Ole Birk Olesen (LA) heller ikke.

Forlig indebærer i praksis, at Metroselskabet vinker farvel til milliard-lån

Striden mellem Metroselskabet og Salini eskalerede, da CMT lillejuleaftensdag sendte et brev med krav om flere penge, hvis arbejdet skulle genoptages efter nytår.

Læs også: Arbejdet på Cityringen gået i stå og entreprenør kræver 7 milliarder kroner

Det førte til, at Metroselskabet lånte entreprenøren 1 milliard kroner i en såkaldt likviditetsbro. Pengene skulle i første omgang have været betalt tilbage ved udgangen af januar, men fristen er forlænget to gange og lyder nu på udgangen af marts.

Læs også: Metroselskab forlænger milliardlån til entreprenør: Stationsarbejde stadig stoppet

I praksis indebærer forliget, som Berlingske har set, i store træk, at Metroselskabet vinker farvel til sit lån mod at slippe for yderligere ballade med Salini.

Samtidig vil prisen for Metrocityringen stige fra de 23,6 milliarder 2016-kroner, som hidtil har været budgettet, til knap 24,5 milliarder kroner.

Metroselskabet har i samtlige skriftlige orienteringer om striden afvist Salinis krav som fuldstændig ubegrundede.

Men i et af de eneste interview, som selskabet øverste direktør, Henrik Plougmann Olsen, har givet om sagen, åbnede han i januar i Ingeniøren for, at det kan blive nødvendigt at punge ud til italienerne.

Læs også: Metro-direktør åbner for forhandlinger om italienske milliard-krav

»Vi må drøfte med dem, om der er dele af det, hvor de har berettiget krav på at få pengene, og andre dele, hvor de absolut ikke har noget berettiget krav,« sagde han blandt andet.

Vil undgå at bede ejerne om flere penge

Metroselskabet håber at undgå at skulle til ejerne efter flere penge, fremgår det af et svar fra Københavns overborgmester, Frank Jensen (S), til Venstres Cecilia Lonning-Skovgaard.

'Metroselskabet I/S har fremlagt et løsningsforslag til selskabets bestyrelse vedrørende erstatningskravet fra hovedentreprenøren Copenhagen Metro Team (CMT), hvor den nødvendige finansiering kan håndteres af selskabets egen økonomi,' står der i brevet fra 2. februar, som Berlingske har fået aktindsigt i.

Cecilia Lonning-Skovgaard har ifølge avisen 'forståelse for,' at Metroselskabet lånte Salini 1 milliard kroner, hvis det var nødvendigt for at gå gang i byggeriet efter nytår.

»Pengene kommer ikke ned fra himlen. Det er skatteyderne i København og resten af Danmark, der betaler for det. Så jeg håber virkeligt, at vi har hegnet problemerne ind nu,« tilføjer hun i Berlingske.

Metroselskabet er ejet af Københavns Kommune, Frederiksberg Kommune og staten.

Læs også: Analyse: Nu skal metroen stoppe sit italienske mareridt

Metrocityringen plages også af en strid mellem MT Højgaard, der som underentreprenør for CMT har stoppet arbejdet med apteringen af stationerne. Det arbejde er fortsat ikke genoptaget, og det er aldrig kommet frem, hvad den strid drejer sig om.

Hvad var det oprindelige budget sat til? I 2005 var skønnet 15 mia (i 2005pris) tillagt 6 mia. til Nordhavnsgrenen - i hele træskolængder 21-22 noget. Hvad var forudsætningerne i den samfundsøkonomiske beregning, hvor man sjovt nok kom igennem med at bruge en 3% kalkulationsrente?

  • 6
  • 0