Avanceret 3D design på vej til mindre virksomheder

De små og mellemstore produktionsvirksomheder er et nyt mål for it-strategien Product Lifecycle Management (PLM), som er 3D it-værktøjer, der kan sætte fart på produktudviklingen, øge samarbejdet mellem udviklere og produktionsfolk og mindske antallet af fejl i produkterne. IBM vil som leverandør dog ikke forpligte sig til at opfylde konkrete mål.

»Kendskabet til PLM er ikke stor blandt de små og mellemstore virksomheder. PLM er et relativt nyt begreb og har hidtil primært været et produkt for store producenter. Det er vi fuldt klar over, og derfor vil vi nu også arbejde for at udbrede strategien til de mindre virksomheder, som har de samme udfordringer med hensyn til optimering af produktudvikling og produktion,« siger vice president Christine Lemyze, IBM PLM Strategy and Marketing.

Ordene faldet under et interview på IBM og den franske leverandør af PLM-produkter Dassaults Systemes fælles brugerkonference, European Catia Forum, i Paris, som blev holdt for nylig.

PLM-strategien blev født i 1999, og de 25.000 PLM-kunder er i dag primært store bil-, tog og flyfabrikker samt skibsværfter og producenter af f.eks. militærudstyr, forbrugerelektronik og hårde hvidevarer.

Men nu skal de mindre virksomheder også lokkes til fadet af PLM-produkter, som omfatter fire hovedprodukter, herunder hovedværktøjet det franske softwarehus Dassault Systemes 3D cad-system Catia og softwareværktøjet til styring af produkt-, proces- og ressourceinformationer, kaldet Enovia.

Partnerstrategi skal udbrede PLM

Kun 15-20 nordiske virksomheder har ifølge Nordic Manager Raimo Nikkilä, IBM, i dag en såkaldt "PLM road map", som fastlægger de nødvendige initiativer der er nødvendige for at forfølge en PLM-strategi. Det er ikke mange, og IBM forsøger gennem 200 partnere, som tilbyder specifikke PLM-applikationer, at udbrede PLM-visionen.

PLM-strategien er dog stadig primært møntet på virksomheder med over 100 ansatte eller minimum fem udviklingsarbejdspladser, tilføjede Christine Lemyze.

Det overordnede mål med PLM-anvendelsen er at udvikle og simulere et produkts samlede livscyklus på digital vis, lige fra det første ufærdige udviklingskoncept til det færdige produkt, der skal ud på markedet. Dette indebærer digital udvikling med resultat i digitale prototyper og afprøvning på digitale produktionsanlæg, inden det hele omsættes til fysiske produkter.

Øget genbrug af komponenter

Ved at udvikle et produkt fuldstændig digitalt kan mange fejl i udviklingsprocessen undgås, f.eks. at komponenterne ikke passer sammen og at produktionsmaskinerne ikke kan håndtere de foreslåede komponentstørrelser.

Men digitaliseret udvikling øger også muligheden for genbrug af komponenter på tværs af udviklings- og produktionsafdelinger og gør ligeledes samarbejdet med underleverandører – som i stigende grad er hjemmehørende langt væk fra hovedproducenten – hurtigere og mere præcist.

Endelig øges den interne kommunikation, således at der mere systematisk kan tages højde for kundeklager i nye produkter – eller dyrt dobbeltarbejde fra udviklingsingeniører.

Samme gevinster kan de mindre virksomheder opnå, mener IBM.

»Men vi erkender, at mindre virksomheder ikke har samme tålmodighed i forhold til at få et hurtigt afkast af investeringen i PLM og en hurtig implementeringsperiode. Det vil vi tage højde for i vores nye initiativ, som vil tage mere højde for de mindre virksomheders behov,« siger Christine Lemyze.

Hun peger samtidig på, at gevinsten også for mindre virksomheder ved PLM er en effektivitetsforbedring i udviklingsprocessen på minimum 30 procent (med PLM produktet Smarteam, som øger informationsudvekslingen på tværs af virksomheden).

Det er dog ikke et mål, som IBM vil koble såkaldt "risk sharing" på, som indebærer en lavere pris for kunden eller slet ingen betaling, hvis gevinsten ikke kommer i hus til aftalt tidspunkt.

»Det handler PLM ikke om. Dels er implementeringerne af PLM succesfulde, og dels er et forbedret konkurrenceevne lige så vigtigt en gevinst som at skære ned på omkostninger,« siger hun.