Autopilot-knap får låg på efter kollision med havnemole i Rønne

Plus14. februar kl. 12:124
Autopilot-knap får låg på efter kollision med havnemole i Rønne
Express 2 sejler normalt over Kattegat mellem Aarhus og Odden, men er lånt ud til Bornholm på grund af et årligt værftsophold. Illustration: Molslinjen.
Ved en fejl blev autopiloten slået til på Bornholmslinjen. Det betød at besætningen ikke kunne rette op, da kraftig vind slog skibet ud af kurs.
Artiklen er ældre end 30 dage

Det var en menneskelig fejl, som resulterede i at hurtigfærgen Express 2 ramte den sydlige indermole i Rønne havn den 3. februar omkring klokken 14.33.

Det viser den hændelsesrapport og afvigelsesrapport, som ejeren af færgen, Molslinjen, har sendt til Søfartsstyrelsen, og som Ingeniøren har fået aktindsigt i.

Katamaranfærgen Express 2 er normalt hjemmehørende på Kattegatruten, men er for tiden lånt ud til Bornholmslinjen mens den normale Express 1 er på årligt værftsophold.

Express 2 og Express 1 er søsterskibe af typen Incat 112.

Gratis adgang i 30 dage

Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Alternativt kan du købe et abonnement
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
close

Velkommen til PLUS

Da du er ved at tilmelde dig en gratis prøve beder vi dig hjælpe os med at gøre vores indhold mere relevant for dig, ved at vælge et eller flere emner der interesserer dig.

Vælg mindst et emne *
Du skal vælge en adgangskode til når du fremover skal logge ind på din brugerkonto.
visibility
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
4 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
4
14. februar kl. 18:26

Vind benævnes normalt efter, hvor den kommer fra(*).

Så “nordvestlig” er korrekt, men sammensætningen “i nordvestlig retning” er problematisk.

(*:I modsætning til havstrøm, som benævnes efter, hvor den går hen.)

3
14. februar kl. 15:57

Hvad gør denne selvstyrefunktion egentlig?

Umiddelbart lyder det som noget automatik der ikke kender sin egen begrænsning.

2
14. februar kl. 15:08

" en frisk vind på 8-10 m/s i nordvestlig retning."

"de ligger for sydligt i forhold til den planlagte rute, da færgen driver mod syd."

Øhm? Er det så ikke "en frisk vind i sydøstlig retning"?

Alternativt "en frisk vind fra nordvest"?

1
14. februar kl. 14:24

Norge sætter kursen for førerløse skibe

Det er nok en mere primitiv autopilot de har på hurtigfærgen, men de førerløse skibe der er i støbeskeen, skal kunne klare disse situationer uden at personer kommer til skade.