Autonomt soldrevet fly holder sig på vingerne i fem år

Det amerikanske selskab Titan Aerospace udvikler et fly, der alene ved hjælp af solceller og batterier kan holde sig på vingerne i fem år. Flyet kan løfte 30 kg - eksempelvis meteorologisk måleudstyr - op i 20.000 meters højde, skriver IEEE Spectrum.

Det autonome solcellefly kan fungere som en atmosfærisk satellit og eksempelvis foretage målinger, dog til langt under den pris, det koster at opsende en satellit til et kredsløb om Jorden. Titan Aerospace vil dog endnu ikke oplyse prisen for Solara-flyet, som virksomheden forventer at kunne begynde salg af om under et år.

Solara, som flyet hedder, skal bygges i to udgaver med et vingefang på henholdsvis 50 og 60 meter. Solara 50 har en længde på 15 meter, vejer 159 kg og kan bære 30 kg udstyr. Ifølge Titan Aerospaces hjemmeside kan Solara 60 medbringe mere end 100 kg udstyr.

To forhold gør Solara særlig velegnet som atmosfærisk satellit: den operationelle højde på 20.000 meter, og at flyet flyver over skyer og vejrlig. I højden er vinde og temperaturer generelt stabile eller i det mindste til at forudse, som IEEE Spectrum skriver.

Fra flyvehøjden kan Solara overvåge et område på 45.000 km2. Eksempelvis ville Solara således udstyret med en basestation til et mobilnet kunne dække et område, som svarer til, hvad 100 mobilmaster på jorden kan strække sig over. Dette tænkte eksempel tager dog hverken højde for frekvenser, kapacitet eller lignende.

IEEE Spectrum spekulerer over de muligheder, som flyene kan give, og nævner i den forbindelse en live-opdatering af Googles korttjeneste, Maps.

Derudover er Solara soldrevet. Overfladen på flyet er dækket med solpaneler, og der er batterier i vingerne. I løbet af dagen genererer Solara kilowatt af energi, og der er tilstrækkeligt tilovers til, at batterierne leverer hundredvis af watt natten igennem. Flyet kan sættes til at cirkle rundt over et område eller til at bevæge sig fra et område til et andet. Flyets cruise-hastighed er ifølge en video fra Titan Aerospace 104 km/h.

Kan lande igen

I modsætning til en satellit, som det ofte er umuligt at få fat i igen, kan Solara lande, så det er muligt at fikse eventuelle problemer med udstyret eller flyet. Selvom flyvetiden meldes at være fem år, så kan den godt være længere. Den er begrænset af komponenternes levetid, ikke evnen til at holde sig i luften.

En mindre udgave af flyet har været oppe at flyve, men foreløbig er det ellers ret sparsomt med konkrete oplysninger på Titan Aerospaces hjemmeside.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det er da et vældigt godt alternativ til at sende sattelitter op med raketter. Selvfølgelig kan den nok ikke klare alle opgaver som sattelitter klarer?? Men idéen er rigtigt god. Forhåbentligt sætter de prisen på et niveau så det bliver virkeligt attraktivt.

Flykroppen ser ret skrøbelig ud, men der er nok nogen, der har regnet på det.... ;-)

  • 2
  • 0

Mon 2-3 af den slags kunne overvåge skibstrafik, forurening og ulovligt fiskeri i danske farvande? (NB! Danmark inkl. indre farvande er op mod 100.000km2 ).

  • 5
  • 0

Det virker umiddelbart som et godt alternativ til nogle af de satellitter der driver rundt om jorden. Med et fly som kan lande igen er det muligt at genbruge komponenter og blot nøjes med opgraderinger og udskiftning af batterier fremfor at sende dem ind i atmosfæren og brænde op. Desuden reduceres mængden af rumaffald ved at flyene (under alle omstændigheder) kommer ned igen. Danmark kan overvåges af ét fly med vores 43.000km2. Og i 20km højde kommer det næppe i karambolage med rutefly.

Det bliver interessant at se om de kan gøre dette pilotprojekt (no pun intended) til en kommerciel succes.

  • 4
  • 0

Danmarks størrelse er 43.000 km2. MEN det er kun landjorden. Inkl. farvande er det nærmere 100.000 - 150.000km2. Det er en væsentlig pointe i denne sammenhænge.

  • 3
  • 0

Jeg ved ikke om jeg vil kalde det for en væsentlig pointe. Det er måske mere væsentligt at kunne dække hele landjorden i realtid end det er at kunne dække farvandet. Med cruise speed på 100km/t, kan ét fly jo dække en meget stor del af Danmarks territorium med ganske få timers forsinkelse.

Det kommer selvfølgelig an på, hvad du mener formålet er med disse fly.

  • 2
  • 0

Jeg synes jeg har læst på et tidspunkt, at i Afrika bruger man balloner med påmonterede mobilsendemaster i de øde egne - og i USA bruger man balloner med påmonterede videokameraer som grænsekontrol i syden. Og endelig har jeg set et fjernsynsprogram, hvor NASA sendte et (rum)teleskop med ballon over Antarktis. Hvad er umiddelbart fordelen ved at bruge et fly? 30 kg nyttelast er jo ikke alverden..

  • 0
  • 0

Balloner løber tør for gas/fuel.

Dette fly er elektrisk drevet og kan holde sig flyvende ved solenergi (også på danske breddegrader..?). Desuden passer den elektriske infrastruktur fremragende med elektroniske instrumenter.

30 kg er rigeligt til et kamera, nogle SSD'ere samt en antenne til at transmittere dataene ned på landjorden.

Man kan diskuterer, mht. formålet med luftbårne instrumenter, om det er en fordel eller ulempe, at flyet bevæger sig rundt hele tiden.

  • 2
  • 0

Ideen er udmærket. Men hvis man tjekker deres hjemmeside, så har de ikke lukket en series B-funding endnu. Man må derfor forvente at deres PR kører i overdrive for at få hypet teknologien op.

Hvis de ikke engang har fløjet deres produktionsmodeller endnu, så er de nok næppe parat til at lange dem over disken inden for et år.

Her er forresten en lidt sjovere video af en faktisk flyvning med Solara 10:

http://www.youtube.com/watch?v=9SbAIK07lSY

  • 5
  • 0

Balloner afkøles ved udstråling om natten, og opvarmes af solen om dagen. Det betyder normalt at en ballon kun kan holde sig i luften nogle få døgn. Om natten må den smide ballast, og om dagen gas, for at holde højden. Men netop i arktiske områder med midnatssol eller polarmørke kan balloner holde sig flyvende i lang tid. En He-fyldt ballon vil dog tabe gas, helium er det mindste molekyle, og svært at holde inde. Vi taler om store arealer og lang tid, så selv en begrænset lækage/diffusion har betydning.

  • 1
  • 0

....er lidt mindre Bo :) ......og endnu sværere at holde indespærret i længere tid.

  • 0
  • 0

Sludder og vrøvl. H2 molekylet er større end He atomet. Helium er en ædelgas Bjarke.

  • 2
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten