Autonomous Mobility dropper selvkørende busser på DTU
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Autonomous Mobility dropper selvkørende busser på DTU

Illustration: Autonomous Mobility

Efter snart halvandet års ventetid må de studerende og ansatte på Danmarks Tekniske Universitet sande, at de ikke kommer til at stige om bord på den hvide shuttle-bus fra Navya lige foreløbig.

Operatøren, Autonomous Mobility, var ellers den første til at sende en ansøgning om at køre med selvkørende køretøjer i Danmark, på netop DTU.

Planen var, at studerende, ansatte og gæster på DTU skal kunne parkere deres biler i god afstand fra hovedbygningen og i stedet tage et lift med bussen fra Navya resten af vejen.

Rundstrækningen, som bussen skulle køre på, var knap én kilometer i alt, viser den ansøgning, Autonomous Mobility sendte til Vejdirektoratet i 2017.

Ingen ny assessor udpeget

Men den uafhængige assessor, Cowi, som var blevet valgt til at give en vurdering af sikkerheden, som skal sendes sammen med ansøgningen til Vejdirektoratet, er blevet bedt om ikke at fortsætte sit arbejde.

Det oplyser Jens Groth Lorentzen, Section Manager hos Cowi.

»Vi arbejder i øjeblikket ikke på en assessorvurdering i forhold til forsøget i Lyngby, og vi er heller ikke blevet bedt om at arbejde videre på det.«

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Er der nogen, der ved, hvordan det går med den selvkørende bus i Aalborg Øst?
Sidst jeg spurgte i Kvartershuset, hvor den står til besigtelse (og som legetøj for børn vel sagtens). mente de at den skulle i drift omkring februar i år. De sagde, at den ventede på godkendelse.

  • 2
  • 0

Det her viser vist, at selvkørende biler er et blålys som ikke har nogen gang i den danske trafik i rigtig mange år frem.... Når ikke en gang en meget langsomt kørende minibus (med "chauffør"?) kan køre sikkert på et lille afgrænset område - (eller måske slet ikke kører fordi sikkerheden skal være så høj, at den mest står stille ?) - ja så er det jo helt utænkeligt at lukke rigtige biler ud i dansk trafik som selvkørende.
Det kunne være interessant at høre hvad begrundelserne på DTU og i Ålborg er for at droppe/forsinke......

  • 7
  • 5

Det her viser vist, at selvkørende biler er et blålys som ikke har nogen gang i den danske trafik i rigtig mange år frem....

Det er slet ikke sammenlignelig teknologi. Busserne kører på virtuelle GPS skinner og har mere tilfælles med sporvogne end selvkørende biler. De kører langsomt og er udstyret med sensorer der stopper vognen, hvis en forhindring kommer i vejen.

Har du ikke undret dig over at små ukendte virksomheder pludselig kan overhale og lancere selvkørende køretøjer længe inden Google, Über og Tesla? Uden at investere milliarder og bruge årtier på udvikling ?

  • 5
  • 0

Det her viser vist, at selvkørende biler er et blålys som ikke har nogen gang i den danske trafik i rigtig mange år frem...

Hvorfor så travlt med at nedgøre selvkørende busser og biler?
Når de kommer, vil det revolutionere transportsektoren. Bare antallet af trafikulykker vil rasle ned.
Størstedelen af alle trafikulykker skyldes personen bag rattet: Uopmærksomhed, træthed, for høj hastighed, manglende orientering for slet ikke at tale om spiritus/narkotikapåvirkede chauffører.
En selvkørende bil vil ikke have nogen af delene.
Selvfølgelig har vi ikke fuldt selvkørende biler i morgen, men derfra og så til at udråbe konceptet som et 'blålys'...?

  • 1
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten