Autonome droner skal finde slitage på Europas jernbaner og broer
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Autonome droner skal finde slitage på Europas jernbaner og broer

Illustration: Erikcsson

Robotterne kommer ... og leder efter skader på jernbaner og broer i Europa!

Automatiserede og selvstyrende droner skal inspicere broer, jernbaner og anden øvrig kritisk infrastruktur i Europa. De autonome droner skal med kunstig intelligens lære at lede efter fejl, slitage og andre skader på de bærende og kritiske konstruktioner.

Forskningsprojektet er et samarbejde mellem flere europæiske spillere, hvor danske Syddansk Universitet blandt andet er i front. Det skriver Syddansk Universitet i en pressemeddelelse.

Hvor inspektionen af broer, jernbaner og øvrig infrastruktur i dag typisk foregår ved helikopter eller ved manuelt styrede droner, håber man med forskningsprojektet på at skabe droner, der kan fungere autonomt fra mennesker - både på egen hånd og i samarbejde med ligesindede droner. En af fordelene ved det autonome styresystem er, at dronerne kan arbejde i døgndrift, da de modsat helikopter- og dronepiloter ikke behøver søvn eller fritid.

Læs også: Fjernstyret robot polerer skibsskruer

Folkene bag projektet anslår derudover, at man kan spare omkring 112 milliarder kroner om året på inspektionsarbejde med implementeringen af kunstigt intelligente og autonome droner.

Læs også: Kunstig intelligens skal tracke affald i Australien

Selvopladelige på jobbet

Som en del af deres arbejdsopgave skal dronerne være i stand til at lade sig selv op, mens de er på arbejde. Ideen er, at dronerne skal kunne lade deres batterier op ved hjælp af nærliggende strømkabler. Det fortæller lektor Emad Samuel Malki Ebeid fra SDU’s Dronecenter, der står i spidsen for SDU's del af projektet.

»Vi har lavet en foreløbig analyse, som viser, at 70 procent af Europas broer befinder sig inden for en radius af tre kilometer fra strømkabler, og jernbanerne befinder sig naturligvis tæt på jernbaneledninger,« siger Emad Samuel Malki Ebeid i en pressemeddelelse til Syddansk Universitet.

Det europæiske projekt hat fået 26 millioner kroner til forskningen, der skal løbe frem til år 2023.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvordan vil ejerne af højspændingskablerne se på at nogle droner stjæler energi fra dem?

Der vil nok også være store problemer med at lave sådan en transformer let nok til at sidde ovenpå en drone og en strømtransformer virker kun når der løber strøm i kablet (Det er nok ikke et problem i praksis).

  • 2
  • 1

Denne lukke anordning ser meget positivt ud.

Nu begynder det at ligne noget, siden præsentation af vision / mission planen ved Dansk Energi på temadag Droner i energiforsyning den 24. oktober 2018

Næste step på vejen bliver en indpasning efter de kommende EASA drone regler der er blevet udsat grundet COVID - 19 / Corona. Disse regler kommer til at være gældende på lige fod i samtlige lande der er medlem i EASA. Danmark med Grønland og Færøerne er en del her af.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten