Automekaniker bag offgrid-system til elcykler
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Automekaniker bag offgrid-system til elcykler

Illustration: Lene Wessel

I 2016 lærte Jonas Gissel en vigtig lektie: Som iværksætter skal man ikke tøve med at præsentere sit produkt, selvom det ikke er helt klar til markedet. Det er grunden til, at han 1. marts valgte at lancere sit nye koncept for en solcelleopladet el­cykel, Kværn, blot tre måneder efter, han havde fået ideen.

I første omgang var hans hensigt at tjene penge til finansiering af andre projekter som dansk distributør af en kinesisk elcykel, men inden længe fik han ideen til Kværn-­konceptet.

»I stedet for at være en mellemmand, der sælger en elcykel, udviklede jeg en batteribankløsning.«

Illustration: MI Grafik

Inden vi kigger nærmere på den historie, skal vi en tur tilbage til Roskilde Festival i 2014. Det var nemlig her, Jonas Gissel ved lidt af et tilfælde blev iværksætter – en livsstil, han har været bidt af lige siden.

Egentlig ville han bare bygge en transportabel højttaler til sig selv og vennerne for at skabe festivalstemning og nonstop musik på campingområdet, hvor det er besværligt oplade batterier:

»Jeg har altid været hardcore nørd og tog det som en udfordring at bygge en højttaler med et solcellesystem og et effektivt energilager, vi kunne tage med.«

Festivalen viste sig at være et lukrativt marked for en mand med en solcelleopladet højttaler. Ikke mindst blandt de mange gæster, der havde slæbt store bilakkumulatorer med til deres musikanlæg, var der stor interesse for Jonas Gissels koncept.

»Højttaleren var tudegrim, men den kunne spille i en evighed. Selvom det regner, kan den oplades, fordi der sidder en batteribank inde i højttaleren. Det gik hurtigt op for mig, at andre end mig og mine venner syntes, det var fedt.«

Dyre lærepenge

Efter festivalen strømmede det ind med forespørgsler på højtaleren ikke bare fra Danmark, men også fra resten af Europa, og Jonas Gissel besluttede at sætte produktionen af højtaleren, Earwig, i gang. I 2015 gik han i gang med at videreudvikle Earwig, blandt andet med højtalerkasserne i plast, så de kunne masseproduceres. Tanken var at få prisen ned og forbedre kvaliteten uden at give køb på overskuddet.

»Vi brugte vildt meget tid på at gøre den produktionsklar uden at have finansiering på plads til at sætte den i produktion.«

Problemet var blot, at ingen vidste, at en ny og forbedre Earwig var på vej, da produktet blev lanceret fra den ene dag til den anden i juni 2016. Og det var her, Jonas Gissel lærte en vigtig lektie om produkt­udvikling versus markedsføring:

»Vi burde have lanceret den på et meget tidligere stadie, hvor folk kunne forholde sig til, hvad det var. Det var en fejl, at vi ikke havde larmet lidt mere. Folk havde kun 30 dage til at bestille den. Det kostede os en helvedes masse penge,« erkender han.

En af de opgaver, Jonas Gissel ser frem til at gå i gang med, er et nyt design til cyklen. Illustration: Lene Wessel

I første omgang var det da også for at skaffe penge til at finansiere udviklingen af højttalerne, at Jonas Gissel begyndte at importere elcyklen, som oplades i en almindelig stikkontakt. Elcyklen skulle sælges under mærket, Kværn, men pludselig fik han en idé til at gøre den endnu grønnere:

»Jeg bor lige op ad Kartoffelrækkerne, hvor der er masser af fine cykelskure med elcykler til far, mor og børn. Hvis man nu satte solcellepaneler op på taget af cykelskurene, kunne hele familien komme fra a til b med grøn energi. Og jeg kunne genbruge en del af teknologien fra højttalernes batteribank,« siger han.

I december sidste år begyndte han at skitsere ideer på papir og regne på, hvor meget effekt der skal til for at lade en elcykel op. Undervejs fik han sparring fra leverandører og fra sine ingeniørvenner.

De hjalp ham også med at printe en 3D-prototype i plast af batteribankens kasse, selvom om elektronikken endnu ikke var færdigudviklet efter mottoet: ‘Fail fast – fail cheap’.

»Det gælder om at få gang i projektet hurtigst muligt ved at lave en fysisk mockup, så man kan sende pressemeddelelser ud og skabe interesse for ideen, før produktet er klar. Desværre kan ens produkt være supergodt, men uden markeds­føring, forsvinder det.«

På udkig efter kloge penge

På spisebordet i hans og kærestens førstesals lejlighed på Østerbro i København ligger en mockup af den batteribank, der er det enestående ved hans offgrid elcykel-koncept Kværn, der blev præsenteret 1. marts.

Solpanelerne, som er en del af pakken, sørger for at sende en strøm af energi ind i batteribanken i de lyse timer. Om aftenen, når elcyklen bliver parkeret i skuret, lader batteribanken den op, så den er klar til næste dag.

Med svendebrev som automekaniker mangler 23-årige Jonas Gissel et teoretisk fundament inden for akustik og elektronik. Internettet har været en vigtig sparringspartner i udviklingsarbejdet og ikke mindst en god ven, der læser til civilingeniør:

»Hardcore teori og hardcore håndværk er det perfekte miks, for det giver nogle vilde løsninger og går langt hurtigere. Som mekaniker kan jeg fornemme, hvordan noget skal spændes eller skrues. Og når jeg funderer over, hvordan man dog kan regne et eller andet ud, har inge­niøren straks svaret«

Selvom Kværn er lanceret på Indiegogo, er batteribanken endnu ikke helt færdigudviklet. Oven på akkumulatoren ses elektronikken til styring af op- og afladning, og til højre en transformator med en 240 V-udgang. Solpanelet ses i baggrunden. Illustration: Lene Wessel

Livet som iværksætter har budt på en stejl læringskurve på mange områder:

»Som iværksætter er man en blæksprutte. Jeg har måttet lære teknologi, markedsføring, økonomi, jura og produktionsteknik,« siger Jonas Gissel.

Lige nu er den primære udfordring at finde en investor for at tage skridtet fra koncept til virksomhed. Men det skal ikke være hvem som helst:

»Jeg skal finde ud af, hvordan jeg finder ‘kloge penge’, altså investorer, som har forstand på området, og som kan hjælpe med en salgs­kanal eller udvikling,« siger han.

Produktlancering på japansk

Foreløbig ligger Kværn på crowd­fundingsitet Indiegogo. Efter to dage nåede de målet om forudbestillinger for 75.000 kroner og er nu oppe på 120.000 kroner:

Den hurtige succes på Indiegogo tilskriver Jonas Gissel sit systematiske markedsføringsarbejde via pressen. Næsten hver eneste aften i januar-februar trawlede han internettet igennem for at finde journalister og medier, som kunne tænkes at ville skrive om Kværn.

Arbejdsmetoden var ret simpel. Han oversatte den ufuldstændige sætning: »Tesla lancerer ny« til alverdens sprog. På den måde fandt han frem til e-mailadresser på 2.000 journalister verden over, som kunne tænkes at skrive om produktet og sendte pressemateriale til dem.

»Det skabte helt vildt meget omtale, som jeg aldrig kunne betale mig fra. Og så var det lidt sjovt at se mit koncept på en japansk hjemme­side.«

Forstår kritik

Ing.dk var et af de medier, der omtalte Kværn, og det førte til en del kritik af konceptet.

Læs også: Dansk startup bygger elcykel med batteribank og solcellepanel

Flere undrer sig f.eks. over, hvad batteribanken skal gøre godt for, fordi et ekstra led blot medfører et større energitab. Og Jonas Gissel forstår godt kritikken:

»Jeg kan sagtens forstå indvendingerne, men det er nok for mig, at jeg laver et produkt, og at jeg genererer profit på det. Det redder ikke verden, men det er en start.«

Debatindlæggene på ing.dk har dog også været gavnlige og sat tanker i gang:

»Jeg får helt vildt meget ud af konstruktiv, negativ kritik. Det er vigtigere end ros. En af læserne spurgte, hvorfor der ikke er to batterier. Det er en supergod idé, og jeg overvejer at supplere med et familiebatteri.«

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg er ejer af en 2-hjulet el-scooter, der er rigtig god i tørt vejr og på god vej. Den koster imidlertid 4 kr. at oplade fra stikkontakten, hvorefter jeg kan køre 50km., de sidste 10 km. med nerverne i oprør mens jeg stirrer mig blind på voltmeteret og kører så langsomt som muligt. Man kan ikke sige at el-kørsel er særlig modent endnu, men det var et sidespring.
1 år á (220 dage * 4 kr) = 880 kr/år, prisen fra stikkontakten.
Antag at hele udstyret kan købes for 4000 kr uden montering.
Der skal altså med de nævnte betingelser køres 4000/880 = 5 år, inden anlægget begynder at give overskud.
Min kørsel er sandsynligvis langt over normalen, så regnskabet kan kun blive dårligere.

Nu er argumentet godt nok ikke, at der skal være en økonomisk fordel ved anlægget. Ideen er vel, at mange ikke vil føre en elledning ud i cykelskuret. Men til privatforbrug synes ideen alligevel for svagt begrundet.

Derimod kan anlægget være særdeles velegnet til opstilling ved cykelstier, særligt i turistområder og ved shelters i landskabet. Så skal det beskyttes godt, sidst jeg kom forbi en teltplads med solceller havde hjernedøde personer smadret solcellerne med stenkast.

Men alt i alt er det svært at se nogen stærk begrundelse for anlægget.

Det skal man nu ikke være ked af, for der er en del sidegevinster:
Den unge mand udvikler sig som opfinder, konstruktør og iværksætter. Dem kan vi ikke få for mange af, og anvendt teknologi på batteriområdet skal udvikles meget herhjemme. Han ender nok med at have en virksomhed, der laver noget helt andet i samme område, måske går det lige så godt som for smeden fra Lem, der byggede en vindmølle, men til sidst lavede gyllevogne, mens hans møllevirksomhed kom til at hedde Vestas.

  • 8
  • 0

Har lavet et off grid system til min el bil og scooter for 3år siden og det viker. Køre hver dag 15km fram og tilbage bruger 48v
Og gemmer i en power bank på 375Amp.

Så der ikke noget nyt idet.

  • 1
  • 4

Det er rigtigt nok at det ikke er nyt. Og der findes jo allerede kommercielle offgrid-systemer.

Det her er blot historien om et nicheprodukt samt udviklingsprocessen - hvis man skal have kommerciel succes handler det ikke nødvendigvis om at være den første, men at have det rette produkt på det rette tidspunkt. Hvis tiden er moden til at folk installerer solpaneler og powerbanks på deres cykelskure så er det jo fint at have et produkt på markedet nu.

Samtidigt lyder Jørgens beregnede tidsramme for at opnå en besparelse jo ikke helt hen i vejret; boligejere tænker forhåbentlig længere frem i tiden end 5 år. Hvis jeg husker korrekt tager det gerne 10 år eller mere før man begynder at gå i plus hvis man laver en fuldskala installation af solceller på sit hustag - og her er der jo det interessante at godtnok bliver man ikke fuldstændigt selvforsynende, men til gengæld er det en meget mere overkommelig investering og installation hvilket nok vil lokke flere til at gøre forsøget.

  • 1
  • 1

Har lavet et off grid system til min el bil og scooter for 3år siden og det viker. Køre hver dag 15km fram og tilbage bruger 48v
Og gemmer i en power bank på 375Amp.


Det nye kunne være, at man køber det hele så det passer sammen i ét system. Cykelmed tilhørende batterilader. Solceller, stationært batteri og lader til den.

Det ville tiltale en ikke-tekniker som jeg.
Jeg under mig så over, at Kværn går vejen om ad 220VAC.
Ville det ikke være mere effektivt og billigere at holde et sådant system i 12 eller 24 V DC, så man kan bruge komponenter fra automarkedet?

Jeg har selv tænkt på at bygge cykelskur i den lave ende af haven - langt fra strøm - og ville der gerne have solcelleopladning til en elcykel. Uden teknisk indsigt ville det blive et 12V anlæg stationært - det kan købes som pakkeløsning, og så en 12VDC-220VAC omformer fordi laderen købt med cyklen er til lysnettet. Men det virker på mig klodset og derfor læste jeg om Kværn med stor interesse, men uden at finde det jeg søgte.

Måske er tabet ved at gå om ad 220VAC ikke stort - er der nogen der ved det?

  • 2
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten