Automatiske døre virkede ikke: Chauffør indespærret i brændende Tesla S Plaid

Det er ikke første gang at en Tesla bryder i brand. Illustration: www.igjerstad.no

En lugt af røg spredte sig i bilen, da en mand tirsdag aften lidt uden for Philadelphia kørte den første køretur i sin spritnye Tesla Model S Plaid. Kort efter var bilen i brand, og manden forsøgte febrilsk at komme ud. Den automatiske dør virkede imidlertid ikke længere, og manden var spærret inde i den brændende Tesla.

Det fortæller en af mandens to advokater, Mark Geragos, ifølge The Seattle Times.

Mark Geragos forklarer, at manden måtte bruge sin kropsvægt til at få døren op. I sidste øjeblik lykkedes det og han undslap med livet i behold.

»Døren havde en funktionsfejl, men han slap ud. Af en eller anden grund fortsatte bilen med at køre, mens han forsøgte at komme væk fra den. I det øjeblik han kommer ud, opsluger flammerne bilen,« lyder det.

Brandvæsnet har bekræftet, at de måtte rykke ud til den brændende Tesla. Ifølge den lokale brandchef tog det omkring tre timer at håndtere skaderne efter branden.

»Tilbagehold helt ny model«

Indtil videre er der kun solgt ganske få eksemplarer af Tesla Model S Plaid. Helt konkret oplyser Tesla, at der siden lanceringen i juni er solgt 25 biler.

Ifølge de to advokater er der brug for en dybere undersøgelse af årsagen til branden, for at få klarlagt om den nye model udgør en generel sikkerhedsrisiko.

»Det er en rystende og skræmmende situation og et åbenlyst problem. Vi er i gang med en indledende undersøgelse, men vi opfordrer Tesla til at tilbageholde disse biler, indtil en rigtig undersøgelse er gennemført,« siger Mark Geragos.

Det er ikke første gang, at en af Teslas biler bryder i brand, og ifølge The Seattle Times har Teslas særlige batteri-kemi længe været en kilde til bekymring. Ifølge advokatfirmaet lignede branden tidligere brande i Tesla-biler.

Tesla har endnu ikke kommenteret branden, men de amerikanske vejmyndigheder er også i gang med at indsamle informationer om hændelsen.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg har prøvet forskelige Tesla'er og har ikke oplevet 'automatiske døre'. Men derimod en elektrisk dørkontakt, samt en mekanisk døråbner hvis der ikke er strøm på det lille 12V hjælpebatteri som sidder i 'motorrummet'.

Hvis man ikke kender Tesla's system hvor der ikke er tydelige symboler på diverse kontakter, så kan det være svært at finde ude af at åbne dørene - indtil man lige har lært det.

De Tesla servicefolk som jeg har mødt ved test af bilerne har alle fortalt hvordan man åbner dørene, og at den mekaniske døråbner er til nødstilfælde hvis der ikke er strøm på det lille 12V batteri.

Årsagen til denne løsning er at Tesla benytter rammeløse vinduer (ligesom på mange coupéer og cabriolerer fra BMW, Mercedes osv.) hvor vinduet lige skal køre en smule ned fra gummilisterne før man åbner døren.

Jeg har prøvet ved en fejl at åbne døren med den mekaniske døråbner, vinduet gik ikke i stykker og døren åbnede fint.

  • 48
  • 4

Hvis man ikke kender Tesla's system hvor der ikke er tydelige symboler på diverse kontakter, så kan det være svært at finde ude af at åbne dørene - indtil man lige har lært det.

Det er ikke uhørt, at man fejlbetjener moderne bildøre i panik, og jeg kan godt forstå, at man går i panik, hvis kabinen fyldes med røg (hvis det var det der skete).

Der skrives også, at bilen selv bevægede sig, efter at manden forlod bilen, så jeg tænker om bildørene var elektronisk blokerede, fordi bilen allerede var i bevægelse, da han ville ud.

Der nævnes heller ikke noget om, om bilen gik i "katastrofe-mode", hvor der bl.a. skrives på skærmen, at man bør forlade bilen nu, pga. brandfare.

  • 34
  • 0

“ Automatiske døre virkede ikke: Chauffør indespærret i brændende Tesla S Plaid”…

Hvor er det dog sørgeligt, at måtte konstatere at Ingeniørens overskrifter og artikler efterhånden ligger på samme lave niveau som den øvrige sensationspresses… :-(

Hvis I ikke har noget at tilføje i forhold sensationspressen, så lad dog være med at gengive artiklen - eller i det mindste vent med artiklen indtil I kan bidrage med yderligere afklaring - det her er bare støj.

Uanset validiteten af hændelsen - tænker jeg det er godt at I ikke skriver om alle bilbrande i verden - eller bare bilbrande for sammenligneligt antal kørte km… Så ville I vist være beskæftiget med det på fuld tid…

  • 36
  • 32

Årsagen til denne løsning er at Tesla benytter rammeløse vinduer (ligesom på mange coupéer og cabriolerer fra BMW, Mercedes osv.) hvor vinduet lige skal køre en smule ned fra gummilisterne før man åbner døren.

Tesla løsningen med rammeløse vinduer er ikke særlig elegant, mange andre biler har døre der "falder" ½cm ned, iløbet af den første 1cm åbning af døren. Når døren så lukkes glider låsepinden op ad en rampe, så ruden automatisk skubes op på plads igen. Sådan fungerer det på mine forældres bil fra 2008 og det stammer vistnok fra 80erne en gang. Dør systemet kan holdes 100% mekanisk og brugeren opdager ikke noget.

Vis der ikke er plads til såden noget i designet, kunne kan indføre en sensor i det mekaniske system, der detekterer at man trækker i dørhandtaget og ruden når så at køre ned, inden døren åbnes.

Hvis det også er for teknisk, kan man lave touch eller en knap på det manuelle håndtag, så når man rører døråbneren, kører vinduet lidt ned for at gøre klar til, at man åbner døren manuelt.

  • 12
  • 8

En uddybning af de automatiske døre ville hjælpe. Døren skal vel i alle fald først åbne når man ønaker det, og det kan selv Tesla vel ikke regne ud.

Nogle biler (nyere) har en lås der hindrer hindrer åbning under kørsel, men det kan jeg i øvrigt ikke lide. Jeg stoler på at ingen åbner døren under kørsel, det burde selv børn lære.

  • 20
  • 5

Og hvis man skal læse vejledningen for at komme ud af dørene i en nødsituation, så er der også noget galt med designet.

Jeg kan ikke udtale mig om den pågældende model, men i Tesla Model 3 sidder nødudløseren der, hvor man naturligt vil forvente at finde et normalt indvendigt dørhåndtag. Så man skal faktisk instrueres i IKKE at bruge nødudløseren til normal døråbning.

Under alle omstændigheder er det en irrelevant diskussion. Det var ikke håndtaget, der spærrede ham inde. Hvis han ikke havde fundet håndtaget, havde han ikke været i stand til at tvinge døren op. Så hvis han har været nødt til at tvinge døren op, og dette faktisk lykkedes for ham, har der været noget andet i vejen.

  • 28
  • 0

Det er ikke børnelås som gør at døren låses under kørsel(når bilen ikke er i park). Det er af sikkerhedsmæssige grunde i USA så nogen ikke åbner døren til dig. Du kan vælge om du vil have det slået til eller fra.

  • 18
  • 1

Det er af sikkerhedsmæssige grunde i USA så nogen ikke åbner døren til dig.

Det er nok startet i USA, hvor carjackings er mere almindelige, men jeg har nu haft det i både en tysk og en amerikansk bil. (Og muligvis også i en japansk - jeg er ikke helt sikker.)

Men det er heller ikke det, der er galt her. Hvis bilen var låst eller blot lukket, ville han ikke kunne presse døren op med sin kropsvægt. Hvis han har kunnet presse døren op, kan vi konstatere, at den både har været låst op og lukket op, og så er det et mysterium, hvad der har fået den til at binde.

  • 24
  • 0

Det er talentløse artikler som denne, der gør, at jeg ikke længere gider betale for et ING abonnement. Hold nu kæft altså. Vil ING så rapportere samtlige bilbrande fremadrettet eller hvad?

Få en Ingeniøren vinkel på eller lad være med at bringe denne “nyhed”. Hvad er det dog for en sørgelig omgang sladderspalte Tesla-bashing?

  • 20
  • 32

Ejeren af bilen er kryptomillionær og har formentlig tabt millioner, da bitcoin-kursen styrtdykkede efter Elon Musk's udtalelser om miljøproblemerne ved bitcoin.

I øvrigt underligt at battericellerne lå spredt efter branden - normalt disintegrerer batteriet ikke sådan under brand. Også underligt at bilen kørte opad mens den brændte. 🤔 Heldigt for ejeren, at han var så snarrådig at åbne døren, løbe væk før redningsmandskabet ankom, og kontakte sine 3(!) advokater inden de første nyheder om branden kom ud.

Håber der kommer en grundig rapport om den her brand med flere tekniske facts.

  • 43
  • 7

Lige over for, hvor bilen brød i brand er der en rabat, hvor der lagt spidse sten i 10-40 L størrelse. Man kunne antage and manden kørte ud i rabatten, rev bunden op og fik spredt batterier. Enten med vilje eller ved en fejltagelse når man har fået et legetøj, der kræver øvelse og beherskelse. Måske er manden bare et kvaj. Men Ingeniøren bør oplyse, hvor mange mennesker er omkommet i bilbrande i ICE-biler. Det er lidt langt ude at Ing.dk begynder at rapportere om enkelte Tesla-bilbrande.

  • 19
  • 21

Men Ingeniøren bør oplyse, hvor mange mennesker er omkommet i bilbrande i ICE-biler. Det er lidt langt ude at Ing.dk begynder at rapportere om enkelte Tesla-bilbrande.

Jeg har ikke læst en opgørelse over antallet af omkomne ved bilbrande, men der var på et tidspunkt en opgørelse over spontane bilbrande hvor statistikken for Tesla blev sammenlignet med BMW.

Dette fordi der dengang var en del mediehype omkring Teslaer der brød spontant ud i flammer.

Det viste sig at BMW'er brød spontant ud i flammer 5 gange hyppigere end Teslaer

Så døde den historie om de farlige spontane bilbrande i Teslaer for en tid.

BTW: den slags historier vil dukke op med jævne mellemrum. Et er at Elon Musk og Tesla selv er meget fremme i pressen. Teslas økonomi er mere åben og eksponeret end andre fabrikanters. Der er de for personer i det finansielle marked der spiller på at Teslas aktiekurser går op og ned.

I en røver økonomi som den amerikanske finansindustri er der nogen der er fristet til at benytte alle kneb

Der ud over er der i USA stadig en stor industri der er økonomisk presset af bevægelsen væk fra fossile brændsler.

Alt sammen faktorer for giver en pressemæssig overeksponering når der sker et uheld med en Tesla

  • 37
  • 9

Selvfølgelig fortjener det at blive rapporteret i et teknisk ugeblad.

Ja, hvis der er en teknisk vinkling. Den mangler her.

Det her er blot en ukritisk viderebringelse af nogle udtalelser fra en advokat, uden at man har gjort noget forsøg på at finde ud af, hvad der rent teknisk kan være sket - både i forbindelse med branden og i forbindelse med døren.

Det mest tekniske i artiklen er det her: "ifølge The Seattle Times har Teslas særlige batteri-kemi længe været en kilde til bekymring. "

Fedt. Kunne vores tekniske fagblad så ikke lige forklare, hvad der er særligt ved Teslas batterikemi, og hvilke forhold ved denne særlige batterikemi, der giver anledning til bekymring?

  • 45
  • 2

Det er af sikkerhedsmæssige grunde i USA så nogen ikke åbner døren til dig.

Det er nok startet i USA, hvor carjackings er mere almindelige, men jeg har nu haft det i både en tysk og en amerikansk bil. (Og muligvis også i en japansk - jeg er ikke helt sikker.)

Det var faktisk en af de ting der undrede mig da jeg prøvede en Tesla model S med en af mine venner. Vi var 4 i bilen, og da han holder ind til siden, så "poppede" alle dørhåndtag ud, mens vi alle stadig sad i bilen. Der virkede jo netop lidt usikkert og unødvendigt - men måske det blot er en indstilling. Nogen der ved det?

  • 3
  • 1

I min BMW låser den også dørene når man sætter igang. Og låser først op når man slukker motoren. Man skal trække to gange i håndtaget for at åbne døren i en nødsituation. Det kunne der nok også komme en FUD artikel om hvis der stod Tesla på den i stedet.

  • 18
  • 6

Hej Thorbjørn

Godt spørgsmål,

Vi var 4 i bilen, og da han holder ind til siden, så "poppede" alle dørhåndtag ud, mens vi alle stadig sad i bilen.

det hjælper jo ikke på indbrudsrisiko. Men jeg har en Model S (godt nok årgang 2015) og den trækker P-Bremsen første gang man trykker på Park/Drive stilk OG oplåser alle døre og præsenterer håndtag ved næste tryk.

Måske din chauffør trykkede to gange på Park?

  • 4
  • 0

Én fordel ved at køre Tesla er ved bortskaffelsen efter en brand. Det er jo lige før resterne på billedet passer i en større havetrailer, så man sparer udgiften til vognmanden bagefter........jojo der er nogen der tænkt sig om hos Tesla.

  • 7
  • 7

det hjælper jo ikke på indbrudsrisiko. Men jeg har en Model S (godt nok årgang 2015) og den trækker P-Bremsen første gang man trykker på Park/Drive stilk OG oplåser alle døre og præsenterer håndtag ved næste tryk.

Måske din chauffør trykkede to gange på Park?

Hej Jens

Præcis - jeg undrede mig netop over hvad formålet var, når vi allerede sad i bilen. Det var netop en årgang 2015 og det kunne faktisk meget vel være at han trykkede 2 gange på Park, da jeg lagde mærke til at den præsenterede håndtag.

Tak for tilbagemeldingen :)

  • 4
  • 0

Det er også rigtig interessant - især for konspirationsteoretikere - at manden arbejder for et firma, der tidligere har været involveret i en shorting af Tesla aktier. Så der kunne meget vel være lusk involveret... men igen, det er næsten ikke til at tro at nogen kan være så dumme, for det vil altid blive opdaget.

Ligesom den nylige dødsulykke, hvor der hurtigt var forlydender om, at bilen kørte uden fører i sædet. Hvilket blev bekræftet af en betjent, til trods for at der var videobevis for det modsatte. Og bilen slet ikke havde FSD tilkøbt...

https://cleantechnica.com/2021/07/04/more-...

  • 11
  • 4

Vis der ikke er plads til såden noget i designet, kunne kan indføre en sensor i det mekaniske system, der detekterer at man trækker i dørhandtaget og ruden når så at køre ned, inden døren åbnes.

Hvis det også er for teknisk, kan man lave touch eller en knap på det manuelle håndtag, så når man rører døråbneren, kører vinduet lidt ned for at gøre klar til, at man åbner døren manuelt.

Kald mig bare kedelig, men hvis designet af ruden i en bil kræver en større mængde elektonisk styring for at døren kan åbnes, OG introduktionen af elektronisk styring derefter kræver, at man indfører en mekanisk nødmekanisme, OG det kræver, at man skal vide, at netop denne bil fungerer anderledes end andre - er den rude så ikke bare designet uhensigtsmæssigt?

KISS har aldrig været et dårligt designprincip. Men jeg er som sagt nok bare kedelig.

/Bo

  • 9
  • 0

Så duer det jo lissom ikke at man lader det afhænge af elektroniske sensorer og elmotorer.

Nødåbningen behøver ikke afhænge af elektroniske sensorer og motorer.

Som jeg læser det, blev sensorer og motorer kun foreslået som middel til at hindre den beskadigelse af bilen, som åbning af døren uden nedrulning af vinduet vil forårsage.

Det er helt ok. Virker det elektriske ikke, kan døren åbnes, men bilen bliver beskadiget.

Og det er faktisk sådan, det er implementeret i en Tesla Model 3. Når man rykker i nødåbningshåndtaget, kører ruden ned. Man kan blot ikke være sikker på, at den kører ned hurtigt nok til at undgå beskadigelse af bilen, og derfor frarådes det at bruge dette håndtag til dagligt.

Man kan i øvrigt spekulere over, om det var præcis dette, der skete for personen i artiklen: Han trak i nødåbningshåndtaget. Det elektriske fungerede ikke, så ruden blev ikke rullet ned. Dermed skal han naturligvis trykke hårdere for at få døren op, da ruden hænger fast i bilen endnu. Dette må være en del af nødåbningens tiltænkte funktion i tilfælde af strømsvigt.

  • 4
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten