Audi's aluminiumbiler bliver tungere

Audi har beregnet, at vægtreduktionen ved brug af aluminium i den store Audi A8 og i den noget mindre A2 er omkring 40 pct. i forhold til et tilsvarende stålkarosseri i en Mercedes eller BMW af samme størrelse. Men selv om Audi er den førende producent af alu-biler, bliver bilerne tungere år for år.

Bilproducenterne og specielt Audi gør sig store anstrengelser for at udvikle karosserier med en så lav vægt som muligt. Alligevel bliver både Audis og andre producenters biler stadigt tungere. Det skyldes behovet for øget sikkerhed, større motorer samt mere elektronik, fortæller dr. Wolfgang Ruch, der er leder af Audis Aluminium Center, hvor Audis lette A2 og A8'eren produceres.

»I A8-klassen ønsker køberne mere komfort og udstyr, og sammen med strengere krav til kollisionsstyrke betyder det, at bilerne bliver tungere. Vi venter, at den kommende A8 bliver ti kilo tungere end sin forgænger,« siger han og fortæller, at fra 1982 til 1992 blev mellem- og topklasse biler i gennemsnit 20 kg tungere pr. år, og siden 1992 er vægten steget med ti kg om året.

Audi har anvendt aluminium siden Audi 100, der kom i 1984, og er den bilfabrik, der suverænt er længst med serie- og masseproduktion af biler i aluminium.

»Man kan opnå nogle af de samme fordele med højstyrkestål, men vi får flere fordele med aluminium som lavere vægt, bedre korrosionsbestandighed og bedre kollisionssikkerhed,« siger dr. Ruch, der peger på, at myndighederne stiller stadigt strengere krav til kollisionssikkerheden, og det er med til at hæve bilernes vægt.

Laser og nitter

A8'eren, der endnu kun bygges i en 0-serieproduktion, fremstilles på Audis aluminiumfabrik i Neckarsulm i Sydtyskland. Den nye model er ændret ganske væsentligt både design- og fremstillingsmæssigt, og det er ganske imponerende at se den kun 249 kg spaceframe, der skal robotsvejses i en produktion, der er 85 pct. automatiseret. Sammenlignet med tilsvarende karosserier fra Mercedes og BMW, der benytter stål som karosserimateriale, er de hele 200 kg lettere.

Et af de mest komplicerede områder, som Audi har måttet løse, er sammenføjningerne i aluminium. I den nye A8 benyttes helt nye teknologier i forhold til både forgængeren og også i forhold til den næste nye A2'er - blandt andet hybrid-lasersvejsning, nye støbeteknikker og nitter.

»Samtidig har vi fjernet alle punktsvejsningerne fra A8'eren for at få bedre styrke og for at undgå varmepåvirkningen fra svejsningen,« fortæller dr. Ruch.