Brændstofforbruget ligger på 40 km/l, hvis man medregner elmotoren, der rækker til 48 km, samt Audis cylinderfrakoblingsteknologi.
Hvordan skal det så forstås? Er det sådan 40km/L de første 48km og så 3km/L derefter eller hur?
Ikke alene kunne Audi præsentere en nyhed på markedet for sportsvogne her ved årets begyndelse, det blev også med en helt ny type forlygter.
Bilgiganten er med sin Quattro-serie, som blev lanceret i 1980 som en serie af rallybiler med firhjulstræk, nået til en R18 e-tron-model, som skal deltage i sommerens Le Mans. Lige nu er modellen på vej ud for at blive vist frem på alverdens bil- og gadgetshows, herunder CES, der netop nu foregår i Las Vegas.
Lygterne fungerer på den måde, at blå laserdioder baggrundsbelyser en gul fosfor-krystallinse, hvorigennem lyset skinner. Dette skulle give en mere ensartet belysning af vejen, skriver Audi i en meddelelse.
Laserdioderne er ifølge Audi endnu mindre end traditionelle lysdioder, men skulle alligevel kunne kaste lyset dobbelt så langt ud med tre gange så stor lysstyrke. Til almindeligt nærlys er det dog de traditionelle LED’er, der har fået jobbet, fortæller cnet.com.
Selve bilen er en plugin-hybrid med en fire-liters V8-motor. En elmotor mellem transmissionen og motoren giver et ekstra skud kræfter, så det totale output er 700 hestekræfter.
Brændstofforbruget ligger på 40 km/l, hvis man medregner elmotoren, der rækker til 48 km, samt Audis cylinderfrakoblingsteknologi. Quattroen når alligevel op på 100 km/h på 3,7 sekunder og har en tophastighed på 300 km/h.
Brændstofforbruget ligger på 40 km/l, hvis man medregner elmotoren, der rækker til 48 km, samt Audis cylinderfrakoblingsteknologi.
Hvordan skal det så forstås? Er det sådan 40km/L de første 48km og så 3km/L derefter eller hur?
Er der nogen der ser på hvor meget man må blænde modkørende, eller fodgængere for den sags skyld? For banekøresl er det måske lige meget, men sportsvogne skal vel også ud på vejene.
Personlig synes jeg at allerede, at de diodeforlygter, man har i dag, ofte har så stor lysstyrke, at de blænder. Punktformede lyskilder blænder jo mere end lysende flader for den samme lyseffekt, men den fosfor-krystallinsen løser måske det problem?
Er der nogen der ser på hvor meget man må blænde modkørende, eller fodgængere for den sags skyld?
Det er det lange lys, der er ændret på. Det skal man jo under alle omstændigheder blænde ned for, så snart man er opmærksom på andre trafikanter der kan blive generet af det.
Der er dog en øvre grænse (Detailforskrifter for Køretøjer 2012 )
6.02.002 Fjernlyslygter (1) Fjernlyslygte ... (5) Den samlede lysstyrke for fjernlyslygter, der kan lyse samtidigt, må ikke oversti- ge 300.000 cd.
Er der overhovedet biler der bruger diodelys til nær eller fjernlys i dag? (Som originalt, fra fabrikken?)
Baglygter, nummerplader, blinklys, kørelys, ja... Det har jeg set alt sammen! Men jeg har ikke set nær eller fjernlys som LED endnu.
Som alt andet kan forlygter gå mere eller mindre i stykker. Hvis fosforkrystal-linsen bliver forskubbet, kan laserlyset jo passere som laserlys. Blåt laserlys er mere energirigt end rødt og grønt. Det kan give store problemer for trafiksikkerheden. Der er mange der kører med defekte forlygter, og en del, der først blænder ned, når de har blændet de modkørende, eller slet ikke blænder ned.
Er der nogen der ser på hvor meget man må blænde modkørende, eller fodgængere for den sags skyld?
Jeg er sikker på at et high-end lyssystem som dette bliver leveret med automatisk nedblænding.
Bent.
Og således informeret af dig kommer spørgsmålet: - hvis jeg bruger en 50 W glødepærer ( eller tilsvarende halogen), hvad bliver så lysstyrken i candela ?
Uden den viden er det svært at forholde sig til 300.000 cd.
P.S.: til søs bruges lanterner på 18 cd i en særlig fresnel-lignende linseopbygning (ingen reflektor / parabol). Sådan en lanterne, rød, grøn, hvid, orange) kan på en mørk nat ses klart på 10 sømils afstand (20 km). Så 300.000 cd er rigtigt meget - set modkørende på næste bakketop.
Hvis der er nogle der skulle være interesserede, så forklarer BMW om deres laserlys i en video: http://youtube.com/watch?v=qIPBKNwARac
Allerede i dag findes der automatisk op- og nedblænding af fjernlys, samt fuldt fjernlys med og mod trafikken, bl.a. opel, mercedes, bmw, audi og andre har dette system.
For en tid tilbage præsenterede Mercedes en ny S-klasse og som jeg husker det var det den første serieproducerede gadebil der kom med 100% LED belysning, både ude og inde.
yderligere blev der sidst på året '13 fra Audis side præsenteret en ny udgave af deres LED forlygter til A/S8 modellerne der har adaptive zoner, 15+ zoner som jeg husker det som alle kan styren uafhængigt ved hjælp af kamera i snuden/forruden. denne kan så detektere mod- eller foran-kørende bilister og blænde ned for de aktuelle zoner, eller gående i siden af vejen og skrue op for lysstyrken i disse zoner for at sikre at føreren ser de gående trafikanter.
så tror roligt man kan regne med at der bliver en elelr anden for for automatik inden for det her "nye lys"...
Du kan få en SEAT Leon med LED lys på nær og fjernlys ab fabrik, det samme med Golf 7 og Audi 3. Herudover leveres den nye audi A 8 som standard med LED lys. BMW og mercedes kan ligeledes leveres med LED lygter. Så det er temmeligt udbredt, som option om ikke andet.
Vh Søren
- hvis jeg bruger en 50 W glødepærer ( eller tilsvarende halogen), hvad bliver så lysstyrken i candela ?
En almindelig 100 W-pære giver en lysstyrke på cirka 120 cd. 1 candela er lysstyrken i en given retning af en lyskilde, som udsender monokromatisk lys med en frekvens på 540 · 10^12 Hz, og hvis strålingsstyrke i denne retning er 1/683 W/sr. taget fra http://da.wikipedia.org/wiki/Candela
Men nu er der jo forskel på at blive set og at se.
Ifølge cnet.dk kilden er de 40km/L for koncept bilen og ikke for le mans ræseren. Det ville ellers være ret imponerende.
Vi bygger bro med stærke vidensmedier, relevante events, nærværende netværk og Teknologiens Jobfinder, hvor vi forbinder kandidater og virksomheder.
Læs her om vores forskellige abonnementstyper
Med vores nyhedsbreve får du et fagligt overblik og adgang til levende debat mellem fagfolk.
Teknologiens Mediehus tilbyder en bred vifte af muligheder for annoncering over for ingeniører og it-professionelle.
Tech Relations leverer effektiv formidling af dit budskab til ingeniører og it-professionelle.
Danmarks største jobplatform for ingeniører, it-professionelle og tekniske specialister.
Kalvebod Brygge 33. 1560 København V
Adm. direktør
Christina Blaagaard Collignon
Chefredaktør
Trine Reitz Bjerregaard